יש אצלנו ביטוי בקדושה ובתפילה: “משיח צדקנו”. המשיח הוא שלמות מלכות ישראל” גבורת ישראל וקוממיות ישראל” ויש לו גם תפקיד בהופעת הצדק העולמי. ישעיהו מתאר בפסוקים אחדים את גדלותו המוסרית האלוהית האידיאלית: “ושפט בצדק דלים והוכיח במישור לענוי ארץ”. שפיטת הצדק הזו של המשיח לא תהיה בכפייה” אלא מתוך הארה והשפעת שלטון רוחני: “ונחה עליו רוח ד'” וגו’ . המשיח הוא גדול מאד” נשמה כלל ישראלית אדירה” עצומה ועליונה. הוא שייך לגאולת ישראל השלמה” לבניין בית המקדש . היו לנו בית ראשון ובית שני” ועכשיו יהיה בית שלישי. חז”ל אומרים שבית ראשון היה גדול יותר מבית שני. בית שני היה קצת דל. עברו שבעים שנה של גלות בבל” והזקנים שזכרו את הבית הראשון” בכו והצטערו: “זה בית מקדש?!”” – באופן יחסי. אבל לעומת זה” אמרו חכמינו שבית שלישי יהיה גדול יותר משני הבתים שקדמו לו” מבית ראשון ומבית שני. וכי לחינם עברנו אלפיים שנות גלות בלא שנרוויח?! עלינו לקבל מזה רווחים גדולים. בית המקדש השלישי הוא לעילא לעילא! ולא רק בית המקדש” אלא גם גילוי נשמתו ואישיותו של המשיח.
יש מדרשים בדברי חז”ל לגבי המשיח. אין לתאר איזו מין גדלות” איזו מין נשמה זאת. יש אישים בישראל בדורות קדמונים ודורות אחרונים – גדולים” קדושים וגיבורים” גיבורי קודש בישראל. אבל כשמגיעים לאחרית הימים” המשיח הוא גדול יותר מכל הגדולים! כך צריך להיות. המשיח הוא התמצית” היסודיות של מלכות ישראל השלמה” המשוכללת” העילאית” בכל המובנים – החומרי והרוחני; בפנים בישראל ובקידוש השם בעולם. יש בדברי חז”ל במדרש ביטוי קצר על הפסוק “ירום ונישא וגבה מאד”. המשיח יהיה רם” נישא וגבוה מעל כל הגבוהים והנישאים שהיו בכל הדורות. הוא יהיה מעל לכל אלה” בכשרון” ברוח הקודש” בנבואה – בכל! צריך להתגשם בעם ישראל ולהתגבש במלכות” מלך ישראל הגדול והנורא” התכלית” המטרה. כל הקדושים והנערצים – ומשיח מעל כולם!