פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > לעם הזה יש ארץ מיוחדת: ארץ ישראל.

לעם הזה יש ארץ מיוחדת: ארץ ישראל.

מהי ארץ ישראל? זו תורה גדולה שצריך להבינה. הביטוי הזה ארץ ישראל” הוא ביטוי של “שם אחד”” מושג אחד אשר לו שני צדדים: ארץ ישראל – ארץ של עם ישראל” ארץ ועם. יש להתבונן היטב מה זו ארץ ישראל ומה זה עם ישראל.
לא תמיד אנחנו מקשיבים למה שאנו אומרים. כמו שיש לפעמים שגרתיות בתפילה” כך יש לפעמים שגרה בתורה ובמצוות” ולכן צריכים להתבונן במה שאנו אומרים ועל מה שאנו עושים. “השמע לאזניך מה שאתה מוציא מפיך” . “שמע ישראל ד’ אלקינו ד’ אחד” – זהו הפסוק שהוא יסוד היהדות. יש משנה בשם רבי יהושע בן קרחה האומרת: “למה קדמה שמע לוהיה אם שמוע” אלא כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחלה ואחר כך עול מצוות” . מתוך אמונה – מצוות.
הגדרתם של ישראל היא: “ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ” ” גוי אחד” גוי קדוש וגדול. ההדגשה היא על הסוף: בארץ. בארץ הזאת” בארץ ישראל עיקר כוחם” קדושתם וחכמתם של ישראל. עיקר תורה – בארץ” ועיקר סגולת קדושת עם ישראל היא בארץ ישראל. הגלות – מקום החושך” הטומאה.
חז”ל בדורות ראשונים ואחרונים מדברים על כך בבירור. פעם בא יהודי מארץ ישראל אל הנצי”ב וסיפר לשון הרע על היהודים היושבים בארץ. הנצי”ב הקפיד עליו מאוד” כעס ואמר: יש לך נשמה של המרגלים. גם כשנשבע אותו יהודי בשם התורה שכל מה שסיפר אמת” זה לא עזר. הנצי”ב ענה על כך: גם המרגלים אמרו אמת” ובכל זאת חטאם חמור כל כך.
בכמה מקומות” אצל גדולי ישראל” מופיע ביטוי מיוחד בעניין חטא המרגלים: הבגידה באמונתם ביחס לארץ ישראל יותר חמורה מחטא מעשה העגל. אפשר לראות זאת מתוך המשך הרושם שהיה לאחר כל אחד מן המעשים: במעשה העגל” היו זעם וכעס גדולים” אבל לבסוף משה רבנו הצליח לפייס את הקדוש ברוך הוא. ובחטא המרגלים” הוצאת דיבת הארץ” היה העונש ללכת עוד ארבעים שנה במדבר. התברר שפגיעה בלשון הרע ביחס לארץ ישראל היא חטא חמור יותר ממיעוט באמונה לגבי שם שמים .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן