פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ‘אִתָּם’ או ‘עִמָּם'” אז והיום

‘אִתָּם’ או ‘עִמָּם'” אז והיום

כעסו של הקב”ה על הליכתו של בלעם עם שרי מואב – כנאמר (במדבר כב כב) “ויחר אף אלקים כי הולך הוא” – צריך בירור. הרי לכאורה הקב”ה בעצמו אישר לבלעם להצטרף אליהם כנאמר (שם כב כ) “ויבוא אלקים אל בלעם לילה” ויאמר לו אם לקרוא לך באו האנשים קום לך אתם” ואך את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה”. יש מפרשים (רמב”ן” בעלי התוספות” ספורנו” אוחה”ק ועוד) המבארים שכעסו של הקב”ה נבע מכך שבלעם הלך לדעתו ולרצונו ולא על מנת למלא את ציווי ה’ ממנו” וכדבריו של אוהח”ק שם: “טעם שחרה אף ה’ בו שלא אמר בבוקר לשרי בלק שה’ נתן לו רשות ללכת (אלא)… הליכתו מרצונו” ולא הוצרך לרשיון עליון והוא שנאמר – כי הולך הוא” לזה חרה אפו בו”. אך הנצי”ב (שם ובעוד מקומות) מבאר” שאישורו של הקב”ה לבלעם להצטרף לשרי בלק היה “קום לך אִתָּם” אך לא ‘עִמָּם’ ואילו בלעם הלך עמם כנאמר “ויקם בלעם בבוקר… וילך עם שרי מואב”. ויש להבין מהו ההבדל בין ‘אִתם’ לעִמם’ בין ‘אֶת’ ל’עִם’.
מבאר הנצי”ב (במדבר יא יז” כב כא” בראשית כב ג ועוד) “אע”ג שאתו ועמו משמעות אחת” מכל מקום יש הבדל קליש (קטן” קלוש) בין שתי הלשונות: שעמו – משמע יותר השתוות מלשון אתו”” “אתם משמעו שלא בהשתוות ובהתרועעות”” “משמעות עמו – בדעה אחת”” “נתבאר ההבדל בין אתו לעמו” דעמו משמע יותר השתוות והתרועעות יחדיו מלשון אתו”.
אם כן” הליכה ‘עִם’ מישהו” היא הליכה מתוך הזדהות ושייכות עמוקה אל אותו אדם שעמו אנו הולכים. אנו מזדהים עם מחשבתו” רצונו” כוונותיו וכו’. אך הליכה ‘את’ מישהו – היא הליכה ביחד” אך זו הליכה חיצונית טכנית” מסיבות הנצרכות לעניין כזה או אחר” אך בשום אופן לא הזדהות עם מחשבותיו רצונותיו ודרכיו.
ועל כן טעותו של בלעם היתה שלא עמד בציווי ה’ ללכת אתם” שלא בהסכמה אחת” אלא לגלות את רצון ה'” אך הוא כפר בכך והלך עמם על מנת לקלל את ישראל ולמרוד ברבש”ע.
מכאן ניתן ללמוד יסוד חשוב השייך לכל מערכת חיינו בתוך החברה הישראלית פנימה” ולהבדיל אלף אלפי הבדלות” עם אומות העולם הסובבים אותנו. ישנם מצבים בחיים שבהם נדרשים אנו להיות שותפים בפועל” להתחבר באופן מעשי לאדם כזה או אחר או לחברה” אף על פי שאיננו מזדהים עמם ומסכימים עם דעותיהם ומעשיהם ושאיפותיהם. הדבר מצוי מאוד אף בתוך המעגל המשפחתי המורחב” המפגיש אותנו עם אנשים אשר דעותיהם רחוקות מדעתנו” שאיפות חייהם לפעמים שונות לחלוטין משאיפותינו אך ה’דבק המשפחתי’ חזק וחשוב מכל” ועלינו לפלס את הדרך להיות מצד אחד ‘עמם'” בהערכה ובאהבה לשורשם האלוקי ולצדדים החיוביים שמתגלים בהם” ומצד שני ‘אתם’ בצדדים שאינם מתוקנים עדיין בפועל. להבדיל מכך” נכון הדבר גם ביחסינו בנושאים שונים עם אומות העולם כאשר הקשרים הפוליטיים והכלכליים וכו’ נצרכים ביחסים בינלאומיים אך ערכינו ושאיפת חיינו שונים תכלית שינוי מערכיהם ומשאיפותיהם. עלינו להתחבר אליהם מבחוץ” באופן טכני ומעשי – אִתם” אך בשום פנים ואופן לא להסכים לדרכם ולא להיות מושפע מדעותיהם – לא להיות עמם.
החילוק הזה בין ‘להיות עם’ ל’להיות את’ מצריך התבוננות” דקות” רגישות” אומץ וכו'” מה שלא פעם יוצר טשטוש תחומים הגורם לנזקים קשים” כשהפתרון המופיע בד”כ” הוא פנייה לאחד הקצוות” או הסכמה מוחלטת תוך ויתור על עקרונות” ‘עיגולי פינות'” בחינת ‘להיות עמם'” או ניתוק והפרדה גמורה – לא להיות אפילו ‘אתם’.
נדע בע”ה להצטרף ולהתחבר זה לזה בתוכנו פנימה” ולהבדיל מכך מחוצה לנו” בצורה נכונה ומאוזנת” פעמים ‘עמם’ ופעמים ‘אתם'” ומתוך כך תתגלנה השלמויות הנצרכות להופיע בעולם מחיבורים אלו באמת” ללא סיגים וקלקולים…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים לראי”ה בפרשת ויקרא: הכל דבש? לא בבית המקדש
Shape-2
הכל דבש
הסגולה של חודש אדר: לפרוץ את גבול השמחה
Shape-2
חודש אדר2
מיוחד לפרשת תרומה: כלי המשכן – שלם שנובע מתוך השבור
Shape-2
A man sticks together a red heart with a plaster. Renewal of the relationship. Family psychotherapist services. Reconciliation. Saving the family. Search for compromises. Conflict, dispute resolution
הסוד של פרשת תרומה: יופי זה כן הכל בחיים?
Shape-2
שבת תרומה2
הסוד של פרשת תרומה : היופי זה כן הכל בחיים
Shape-2
Pink cosmos with beautiful.
“עזר כנגדו” / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
“לא טוב היות האדם לבדו”… / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
והוא נער”” – על תקופת הנערות וגיל ההתבגרות.
Shape-2
machon
‘אטימות’ או ‘פתיחות’?
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן