פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > מסע בעקבות ה’ערבות הדדית’ (שנה ל’צוק איתן’)

מסע בעקבות ה’ערבות הדדית’ (שנה ל’צוק איתן’)

אל עם אשר לא יחשה שאת בניו לא יפקיר לזר
‘אל ארץ צבי’ / תלמה אליגון רוז
עם ישראל צוק איתן
במבצע ‘צוק איתן'” שהיה בדיוק לפני שנה” הרגשנו את העוצמה הגדולה של ה’ערבות ההדדית’. כחיילים על הגבול” הרגשנו את החיבוק החם והעוטף של כל אזרחי ישראל. אינספור חבילות נשלחו אלינו מכל רחבי הארץ (ואף מיהודי התפוצות). באותה תקופה אמרתי לחיילים בהלצה שכל המדפים בסופּרים בכל רחבי הארץ ריקים” כי כל המצרכים נשלחו אלינו. וכשנגשתי לחזק מעט את המורל של הלוחמים שנכנסו לעזה” פשוט הקראתי להם את המכתבים שהגיעו עם החבילות מילדים שכתבו לנו שהם אוהבים אותנו ויודעים שאנחנו עוזרים לקב”ה לשמור על עם ישראל. אי אפשר לתאר את העוצמה של אותם מכתבים על המורל של הלוחמים” עד כדי כך שהמג”ד שלי אפילו ביקש שאדביק את המכתבים על הקירות של החפ”ק שלו כדי שהוא ושאר המפקדים יוכלו כל הזמן לשאוב מהם כוחות ללחימה.
ה’ערבות ההדדית’ של עם ישראל מוטבעת עמוק-עמוק בזהות האישית והקולקטיבית שלנו. אני מזמין אתכם לצאת יחד למסע קצרצר בעקבות השורשים של ה’ערבות ההדדית’ שלנו.
אברהם אבינו נלחם מול אמפריה להציל את לוט
“וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיִּרְדֹּף עַד דָּן” (בראשית יד” יד). אברהם לא רדף אחרי כמה שודדים” אלא הוא קרא תיגר על ארבעה מלכים” בעלי הכוח הצבאי החזק ביותר בעולם הידוע. לפי חז”ל” אחד מארבעת המלכים היה אמרפל מלך שנער שמזוהה כנמרוד (עירובין נג” א) שהתעמת עם אברהם בעָבַר באור כשדים” אך אברהם ניצל ממנו. נמרוד לא שכח את האופוזיציה שאברהם העמיד לו בארצו וזמם לנקום בו. ולכן המלחמה של ארבעת המלכים עם חמשת מלכים הייתה למעשה ‘הטעיה טקטית’ שנועדה ללכוד את לוט ובכך למשוך את אברהם למלכודת כאשר ינסה להצילו (ראה אברבנאל שם).

אך תוכנית מדוקדקת ויומרנית זו הייתה מועדת מראש לכישלון לו היה מדובר באדם רגיל. שהרי מדוע ימסור אדם כלשהו את נפשו וילחם בכוחות חזקים ממנו בהרבה כדי להציל קרוב משפחה שבגד בדרכו? אך כנראה אמרפל הכיר את אברהם יותר מדי טוב” הוא ידע שאברהם יעשה הכל כדי להציל את לוט. ויותר מזה” הכתוב נותן לנו רמז נוסף לערבות ההדדית המיוחדת של אברהם כלפי לוט: נאמר “וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו” (שם)” לוט אמנם לא היה אחיו הביולוגי של אברהם אלא רק בן אחיו” אך כאשר אברהם שמע שלוט נשבה הוא רצה להצילו כמו שהיה מציל את אחיו הביולוגי.

עם ישראל נלחם להציל אדם אחד
במשך אלפי השנים שחלפו מאז הצלת לוט ועד היום” אנו נפגשים פעמים אינספור עם תכונת ה’ערבות ההדדית'” אך הפעם הראשונה שיצאנו להילחם בתור עַם במטרה להציל אדם אחד מישראל היא במלחמה מול מלך ערד” כשבפרשת חוקת שקראנו בשבוע שעבר מתוארת דרמה קצרה אשר מבטאת באופן הנחרץ ביותר את תכונת ה’ערבות ההדדית’ בעם ישראל כשנשבתה רק שפחה אחת: “וַיִּדַּר יִשְׂרָאֵל נֶדֶר לַה’ וַיֹּאמַר אִם נָתֹן תִּתֵּן אֶת הָעָם הַזֶּה בְּיָדִי וְהַחֲרַמְתִּי אֶת עָרֵיהֶם. (במדבר כא” א-ב). איזה עם יוצא למלחמה במטרה להציל שפחה אחת? רק עם שחקק על דגלו את העיקרון של ה’ערבות ההדדית’ בצורה החזקה ביותר האפשרית.

נשמה אחת בגופים מחולקים
בכל פעם אנו נפעמים מחדש מהתעוזה ומההקרבה להצלת אפילו אדם אחד מישראל. הרדב”ז מגלה לנו מה עומד מאחורי תכונה נפלאה זו: “אנו רואין את כל ישראל כאילו הם גוף אחד ואף על פי שגופין מחולקין הם כיון שנשמותיהם ממקום אחד חוצבו הרי הם כגוף אחד כי הנשמה היא עיקר” ודע זה” (הל’ ממרים ב” ד). וכפי שבעל התניא כותב שאנחנו בעם ישראל “נשמה אחת בגופים מחולקים” (תניא פרק לב).

ולכן” אפילו אם יהודי אחד נמצא בסכנה” כולנו מרגישים זאת” כאילו שאנחנו עצמנו נמצאים בסכנה. שהרי “כל ישראל ערבין זה לזה למה הן דומין” לספינה שנקרעה בה בית אחד” אין אומרים” נקרע בית אחד בספינה” אלא נקרעה כל הספינה כולה” (אליהו רבה פרשה יב).

ה’ערבות ההדדית’ – הפנים האמיתיות שלנו
יש ששואלים היום לאן נעלמה הרוח הגדולה של האחדות וה’ערבות ההדדית’ שהייתה במבצע ‘צוק איתן’? ובמיוחד לאור תקופת בחירות מטלטלת שעברה עם תחושות לא נעימות?
לפני שנים רבות היה חסיד שהיה מקורב מאוד לרבי שלו. החסיד היה סוחר ולצורך המסחר היה לובש בגדים של סוחר. אך כשהיה מגיע לרבי” הוא היה מקפיד לפשוט את בגדי הסוחר ולהחליפם לבגדי חסיד. יום אחד החסיד הרגיש שהוא עושה שקר בנפשו כאשר מגיע לרבי עם בגדי החסיד ואילו במשך היומיום מתלבש כסוחר. ולכן החסיד החליט להגיע לרבי עם בגדי הסוחר שלו. כשניגש לרבי לקבל ברכה” “היכן בגדי החסיד שלך?” שאל אותו הרבי. “אני רוצה להיות ישר” ולכן אני מגיע אליך עם בגדי הסוחר שלי” השיב החסיד. “מי אמר לך מהם הבגדים האמיתיים שלך ומה התחפושת?” שאל אותו הרבי והמשיך “אני אומר לך שבגדי החסיד שלך הם הבגדים האמיתיים ואילו בגדי הסוחר שלך הם התחפושת”.

וכמו בסיפור” ה’ערבות ההדדית’ שהתגלתה בכל הדורות ובמבצע ‘צוק איתן”‘ היא הפנים האמיתיות שלנו ואילו תקופת הבחירות וכדוגמתה אינה אלא תחפושת. הרוח הגדולה של האחדות ו’הערבות ההדדית’ שהתגלתה ב’צוק איתן’ לא נעלמה” אלא היא נמצאת כאן ועכשיו מתחת לפני השטח. האם נאפשר לעצמנו לפשוט מעלינו את התחפושת של הפירוד ולהיות נאמנים לזהות האמיתית המאוחדת שלנו? אין הדבר תלוי אלא בנו.

לתגובות: natanorot@gmail.com
*) הציבור מוזמן לשיעור אמונה מידי שבוע בנושאים אקטואליים שמתקיים אי”ה בבית הכנסת המרכזי בית הכרם (רח’ בית הכרם 17) בימי ג’ בשעה 20:30.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן