כל מי שיש בידו שלושה דברים הללו מתלמידיו של אברהם אבינו ושלושה דברים אחרים מתלמידיו של בלעם הרשע. עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה מתלמידיו של אברהם אבינו. עין רעה ורוח גבוהה ונפש רחבה מתלמידו של בלעם הרשע” (אבות ה יט). מסימני ההיכר של היהודים הוא העין הטובה והרחמנות על בריותיו” כדברי חז”ל: “כל המרחם על הבריות בידוע שהוא מזרעו של אברהם אבינו” (ביצה לב ב).
אברהם” כל כולו חסד. מכניס אורחים” מאמץ יתומים” מלמד זכות על כולם” אפילו על אנשי סדום הרשעים. העין הטובה שלו באה מתוך האהבה הגדולה לשי”ת” מי שאוהב את הבורא כידוע אוהב את בריותיו. לעומתו בלעם הרשע” ההפך” יש לו עין רעה.
אברהם אבינו כולו ברכה ככתוב “והיה ברכה… ונברכו בך כל משפחות האדמה” (בראשית)” ובלעם הרשע כולו קללה. בלעם הרשע ידע את הרגע שבו הקב”ה זועם וניצל זאת לרעה לקלל את בריותיו של הבורא. בלעם הפך רגע של כעס למציאות שכולה כעס” בעוד שאברהם אבינו” הכיר בטוב ד’ שבאמת “חסד א-ל כל היום” (תהילים נד ג) ו”עולם חסד יבנה” (שם פט ג) והלך בדרכי השי”ת שנאמר עליו “טוב ד’ לכל ורחמיו על כל מעשיו”.
נכון לעכשיו” אשרינו מה טוב חלקנו שאנו מצאצאיו של אברהם אבינו. העין הטובה של אברהם היא נחלתנו היא נשמתנו. הקב”ה הביא אותנו אל ארץ ישראל. הארץ שנאמר עליה “הארץ הטובה” הארץ שהטובה וחסדי השי”ת מתגלים בה על ידי עם ישראל הקם לתחיה אחרי אלפיים שנות חשכה בגלות. ואם יש רגע של הסתר פנים” של כעס וזעם בימינו” אל לנו להנציח את הרגע ח”ו” כשם שעשה זאת בלעם הרשע. אדרבה יש להרבות באמונה” להרבות באהבה” להרבות בסבלנות” ותוך כך נזכה יותר יותר לראות באור חדש על ציון” ובהתקיימות הבטחתו של הקב”ה לאברהם אבינו “והיה ברכה ונברכו בך כך משפחות האדמה”.