פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ואשר עשה לדתן ואבירם’

ואשר עשה לדתן ואבירם’

כמו רעידת אדמה גדולה שאחריה מגיעות רעידות קטנות יותר” אך מכאיבות לא פחות” כך חטא המרגלים. הרעידה הגדולה” גוררת בעקבותיה רעידות קטנות יותר” חטא המעפילים” המקושש שחילל שבת בפרהסיא” ולבסוף” הרעידה הגדולה מכולם שזעזעה את האדמה כפשוטו ממש – חטא קורח.
והנה” למרות שקורח הוא היוזם בכל המחלוקת הזו” הוא פתח בה והוא הרחיב אותה” והיא אף נקראת על שמו – מחלוקת קרח וכל עדתו” “אתה וכל עדתך הנועדים על ה'”” הרי שמשה רבינו במבט לאחור בוחר תיאור אחר של החטא” תיאור שבו קורח תופס מקום משני בלבד” ואילו את מרכז העניין וההתמודדות תופסים שניים אחרים. דתן ואבירם.

בשלשה מקומות שונים בהם מתוארת המחלוקת של פרשתנו” הכתוב כמעט מתעלם מקורח ומבליט מאוד את מעשי דתן ואבירם. כך בפרשת פנחס: וּבְנֵי פַלּוּא אֱלִיאָב: וּבְנֵי אֱלִיאָב נְמוּאֵל וְדָתָן וַאֲבִירָם הוּא דָתָן וַאֲבִירָם קְרִואֵי הָעֵדָה אֲשֶׁר הִצּוּ עַל משֶׁה וְעַל אַהֲרֹן בַּעֲדַת קֹרַח בְּהַצֹּתָם עַל ד’: וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת קֹרַח בְּמוֹת הָעֵדָה בַּאֲכֹל הָאֵשׁ אֵת חֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם אִישׁ וַיִּהְיוּ לְנֵס: וּבְנֵי קֹרַח לֹא מֵתוּ:’
הם היצו” הם העיקר” אותם האדמה בלעה” וגם את קרח. ומיד דואג הכתוב לציין שבני קרח לא מתו” מה שאין כן דתן ואבירם שמהם לא נותר שריד וזכר.
כך גם בפסוקי הזיכרון בפרשת עקב “וַאֲשֶׁר עָשָׂה לָכֶם בַּמִּדְבָּר עַד בֹּאֲכֶם עַד הַמָּקוֹם הַזֶּה:
‘וַאֲשֶׁר עָשָׂה לְדָתָן וְלַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב בֶּן רְאוּבֵן אֲשֶׁר פָּצְתָה הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלָעֵם וְאֶת בָּתֵּיהֶם וְאֶת אָהֳלֵיהֶם וְאֵת כָּל הַיְקוּם אֲשֶׁר בְּרַגְלֵיהֶם בְּקֶרֶב כָּל יִשְׂרָאֵל:’.

קרח בולט בהעדרו. הזיכרון מתייחס רק לדתן ואבירם. ולסיום” גם ארבע מאות שנים אחר כך” יזכיר דוד המלך רק את דתן ואבירם” וישמיט את קרח: וַיְקַנְאוּ לְמֹשֶׁה בַּמַּחֲנֶה לְאַהֲרֹן קְדוֹשׁ ד’:
תִּפְתַּח אֶרֶץ וַתִּבְלַע דָּתָן וַתְּכַס עַל עֲדַת אֲבִירָם:

רואים אפוא שתי מחלוקות נפרדות שאמנם נפגשו יחד באותה צומת” אך ממניעים שונים לחלוטין” וגם אם באותה שעה היה העונש זהה” הרי לדורות” התברר ההבדל העמוק ביניהן.

‘טענות של אמת בכלים של שקר’ – כך מגדיר האדמו”ר פני מנחם את טענותיו של קרח. טענתו כי כל ישראל קדושים” צודקת. באמת כולם שמעו בהר סיני ‘אנכי’ ו’לא יהיה לך'” וגם את ‘אתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש’. בעומק” קורח צודק” לעתיד לבוא עת ‘מלאה הארץ דעה את ה'”‘ וישראל כולם יתעלו למדרגת כהונה” של ‘כל העדה כולם קדושים’. השורש הוא אחד” גם אם הגילויים שונים. אחת הראיות החזקות לכך שטענותיו של קורח יש להן שורש של אמת היא העובדה שהקב”ה מצווה את משה בסופו של דבר להתמודד אתם” ולהוכיח את בחירתו של אהרון. משמע שסוגיית הבחירה צריכה בירור. וגם כאן התשובה היא מעניינת. מטה אהרון פורח כשקדיה. השקדיה מיוחדת בזה שהיא ממהרת לפרוח” מקדימה את שאר העצים אך לא עדיפה עליהם מהותית. העץ” המקל עצמו” הוא זהה. אמנם מטה אהרון הקדים לפרוח” אך עוד יבואו ימים שבהם כל המטות יפרחו גם הם” ופעמים רבות מופיע הצירוף ‘הכהנים הלויים’ וכך מופיע בתניא פרק נ שלעתיד” כשהעולם יתעלה” יהיו הם הכהנים. וכמ”ש האר”י ז”ל על פי ‘והכהנים הלויים’ שהלויים של עכשיו יהיו כהנים לעתיד’.

אלא שקורח טען טענות של אמת מתוך מניע של שקר. זוהי באמת סוגיה שצריכה להתברר” היחס בין הסגולה הישראלית לבחירה שמופיעה בפועל” אך רק מתוך ענווה והתבטלות אל משה. קרח הגיע אל הסוגיה הזו מתוך גאווה ויהירות. מתוך תחושה של ‘מגיע לי'” ועל כן חלק על משה. זוהי מחלוקת מסוכנת ביותר מפני שהיא אוחזת בטענות שקשה מאוד להתמודד אתן” דווקא בגלל גרעין האמת שקיים בהן. ולכן התגובה היא כל כך חריפה. לא בדרך הזו תבורר הסוגיה המורכבת הזו. על כל פנים” קורח” מתוך הקנאה שאחזה בו איבד את הזכות לברר את הסוגיה הזו. אך לדורות” בני קרח לא מתו” העולם הולך וצועד בכיוון שאותו קרא קורח.
‘למנצח לבני קורח מזמור” כל העמים תקעו כף הריעו לאלהים בקול רינה’. הפרק הזה (מז) בתהילים מתאר את התעלות העולם” איך העמים כולם מתעלים ומריעים לאלהים. וישראל? ישראל מתעלים אף הם ונעשים בחינת כהנים לעולם כולו” וכדלעיל. זוהי אם כן מחלוקת אחת” איתה נאלץ משה להתמודד.
אחרת” שונה וארסית ממנה הייתה מחלוקתם של דתן ואבירם.
‘כי תשתרר עלינו’
רשימת החטאים של דתן ואבירם ארוכה מאוד – ‘ויצא ביום השני והנה שני אנשים עברים נצים’ מי היו? דתן ואבירם” והם שאמרו ‘נתנה ראש ונשובה מצרימה’ (במדבר יד) שהמרו על ים סוף והם שהותירו מן המן דכתיב ‘ויותירו אנשים ממנו עד בקר’ (שמות טז) והם שיצאו ללקוט ולא מצאו” והם היו במחלוקתו של קרח שנאמר ‘הוא דתן ואבירם שהן עמדו ברשעתן מתחלה ועד סוף’.

אמנם האחרון הכביד.

מה בעצם הייתה טענתם של דתן ואבירם שבגללה נגזר עליהם להיאבד מן העולם על ידי בריאה חדשה. מה התחדש בחטא הזה שלא היה בחטאים קודמים שלהם?
כאן הלכו צעד נוסף” קו עדין נחצה שממנו ואילך אין דרך חזרה. ‘וישלח משה לקרוא לדתן ולאבירם ויאמרו לא נעלה! המעט כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש להמיתנו במדבר הזה” כי תשתרר עלינו גם השתרר’ – ובמילים פשוטות – מכיוון שהדור שאתה הוצאת ממצרים עומד למות במדבר” אם כך” גם המנהיג שהוביל לכשלון הזה מפסיק להיות מנהיג. מעתה ואילך” טוענים דתן ואבירם כלפי משה” כל מה שאתה עושה הוא בחזקת השתררות” השתלטות כוחנית” תוקף המינוי שלך פג יחד עם העונש של כל הדור כולו” ואם כך” ניתן להגדיר את הכל מחדש. אמור מעתה – מצרים היא ארץ זבת חלב ודבש ולא ארץ ישראל” משה ואהרון כבר אינם מנהיגים” ויש למנות במקומם אחרים. את מי? אולי את דתן ואבירם עצמם ‘אמר רבי שמעון בן ינאי” נמנו ישראל במדבר למנות דתן במקומו של משה ואבירם במקומו של אהרן” שנאמר (במדבר יד” ד) נתנה ראש.’
למדנו לפי דברינו שקורח חלק על הכהונה” ואילו דתן ואבירם חלקו על ההנהגה” על הקשר של משה וישראל עם הקדוש ברוך הוא לאחר החטא.
הטענה של דתן ואבירם בעצם היא שלאחר החטא הותר הקשר ונתפרדה החבילה. משה כבר לא מנהיג” והעם כבר לא יכנס לארץ. בטענה זו עצמה ישתמשו הנוצרים אלף שנים אחר כך”‘ עמא דאהדרינהו מריה לאפיה מיניה’ – עם שהזיר אלוהיו את פניו ממנו.
זוהי טענה שגורמת לארץ להזדעזע. המחשבה שהקשר של הקדוש ברוך הוא עם ישראל ניתן לניתוק בעקבות חטא כזה או אחר היא מחשבת פיגול מסוכנת. היא נגד חוקי הטבע של ישראל שקדמו לעולם” האדמה פוערת את פיה” חוזרת חזרה למצבה במעשה בראשית” מבררת מחדש את תשתית הבריאה” ישראל שקדמו לעולם” שקדמו לתורה” שהם הגילוי של התורה” ואף אם חוטאים” הברית לא תופר.
זו הסיבה שמשה מתעקש על בריאה חדשה. הוטל ספק אם משה אכן הוא עבד נאמן” או שמא בודה את הדברים מליבו. זה לא ספק שולי. כל מתן תורה בנוי על נאמנותו של משה” ובכלל” אם לאחר החטא משה מפסיק להיות מנהיג” המשוואה הברורה היא שגם עם ישראל מפסיק להיות עם נבחר. יש צורך לאפס את השעונים מחדש” להחזיר את הבריאה למצב אפס” ולהתחיל שוב משם.

מבחינה היסטורית משה יודע כי דווקא חלקם של דתן ואבירם הוא זה שצריך להיות מודגש. השאלה הזו” מה מערכת היחסים בין עם ישראל כאשר הוא חוטא” לבין הקדוש ברוך הוא” מלווה למעשה את כל התנ”ך” וכפי שראינו” עד היום עומדת למעשה בתשתית התפיסה הנוצרית.
דתן ואבירם” הלעומת זה של משה ואהרון” דרכם מתבררת משמעותה של הברית האלוקית שאיננה ניתנת לשינוי ולהחלפה” שהיא ברית נצחית” שיוצרת מציאות ולא כורתת ברית הסכמית כזו או אחרת.
דתן ואבירם נבלעו באדמה” הם וכל אשר להם. מהתפיסה הזו לא נותר זכר” היא נמחקה לחלוטין” שהרי היא עומדת נגד יסודות הבריאה. הארץ” זו שנקראה כך על שם שעושה רצון קונה” יודעת שהרצון האלוקי לא מתחלף ולא משתנה” הוא נצחי וקיים לעולם. האדמה תפתח את פיה ותשתנה” אך הרצון האלוקי לא. הטבע הבסיסי ביותר” האדמה שעליה אנו דורכים בבטחון רב כל יום” עלולה לזוז לפתע” אך הקשר הנצחי של הש”ית עם עם ישראל לא ינותק לעולם” כִּי הֶהָרִים יָמוּשׁוּ וְהַגְּבָעוֹת תְּמוּטֶינָה וְחַסְדִּי מֵאִתֵּךְ לֹא יָמוּשׁ וּבְרִית שְׁלוֹמִי לֹא תָמוּט אָמַר מְרַחֲמֵךְ ד’:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

די לחרבות הברזל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 6
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד במדים
תעלומה בדרך לפורים: מה עושים כשחודש אדר – נעדר?
Shape-2
Processed with VSCOcam with hb1 preset
הטבתן? ערבתן? הדליקו את הנר!
Shape-2
machon
לראות מעבר לקיר
Shape-2
machon
הבור של החבר שלך יכול לתקוע גם אותך…
Shape-2
machon
זבח משפחה
Shape-2
machon
הנסתרות לה’ אלקינו והנגלות לנו ולבנינו.
Shape-2
machon
היחלצו… מנגיעות אישיות
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן