פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > בין אהבה לפינוק

בין אהבה לפינוק

שאלה: מרבים לדבר על נחיצות האהבה בחינוך ילדים. ספרי חינוך ומאמרי חינוך רבים מדגישים שללא שפע של אהבה לילדינו תיפגע התפתחותם התקינה וניכשל בחינוכם. ספרים שלמים מדגימים כיצד להעניק אהבה לילדים” ובמיוחד כיצד לבטא אותה. במקביל” מרבים לדבר על נזקי הפינוק. תולים בפינוק את התחלואים החינוכיים של ילדי דורנו. דורנו אף זכה לכינוי “דור מפונק”.
אהבה – כן. פינוק – לא. אבל מה ההבדל ביניהם? מקובל להגדיר את הפינוק כאהבה מוגזמת. האמנם? האם ההבחנה היא כמותית? אם כן” היכן עובר הגבול? כיצד נדע שזו אהבה מומלצת ולא פינוק פסול?
תשובה: ההבחנה בין אהבה לפינוק איננה כמותית בלבד. היא גם כמותית. סוד החינוך הוא המינון הנכון בין תגובות חינוכיות שונות. חז”ל אומרים על חינוך ילד: שמאל דוחה וימין מקרבת. לא רק דחייה ולא רק קירוב אלא דחייה וקירוב יחדיו. גדולי ישראל דייקו שהעיקר הוא הקירוב כיוון שיד ימין היא עיקר. למרות זאת” נדרשת גם דחייה. אסור שהקירוב ישתלט על החינוך וידחק לגמרי את הדחייה. הוי אומר: חז”ל שרטטו באופן כללי את היחס בין שני מרכיבי החינוך. קביעת המינון המדויק מונח לשיקול דעתם של ההורים.
למדנו” שבחינוך אחד המרכיבים המשמעותיים הוא המינון. לכן” הקביעה שההבדל בין אהבה לפינוק הוא כמותי מתקבלת על הדעת. אבל הבחנה זו איננה פותרת את השאלה החינוכית: כמה והיכן הגבול? מתי אהבה הופכת לפינוק?
יש המגדירים את הפינוק לפי כמות המתנות שהילד מקבל. ילד שמקבל מתנות רבות מהוריו הוא ילד מפונק. לכן” ילדינו שגדלים בחברת שפע” נוטים יותר לפינוק מילדי הדור הקודם שחיו בצמצום. במובן מסוים” ילדי הדור הקודם היו מפונקים יותר מילדי הדור שלפניהם שחיו עוד יותר בצמצום ונאלצו להסתפק במעט אוכל ובביגוד עלוב.
לפי הגדרה זו” אם ההורים אינם אמידים ומעניקים מעט מתנות ילדיהם” לעולם לא יהיו ילדיהם מפונקים. אבל” זה אינו נכון: יש ילדים שאינם זוכים למתנות רבות ולמרות זאת הם מפונקים. ובכיוון הפוך – לא כל הילדים שגדלו בבתים אמידים הם מפונקים!
את ההבחנה בין אהבה לפינוק נצטרך לחפש במישור מהותי יותר.
הורים אוהבים מודעים לצרכים החיוניים של ילדם” מגלים רגישות לצרכיו ונותנים להם מענה. זה מתחיל בגילוי רגישות” עובר זיהוי הצרכים” וחותם בנתינת מענה. הדגש הוא על צרכים חיוניים” כלומר צרכים שאינם מיותרים” שאין הילד/נער יכול לספק בעצמו. היוזמה לעזרה עשויה לבוא מצד ההורה שמבקש לסייע לילד ולקדם אותו” לאחר שהחליט שהעזרה נדרשת ומוצדקת.
ב”פינוק”” הילד מעלה דרישות והוריו נענים לו. ההורים מגישים לו עזרה למרות שהיא מיותרת” מפני שהילד מסוגל להתמודד לבד בלא עזרת הוריו. ילד מפונק הוא ילד שאיננו מתאמץ לפתור את הבעיות שלו לבד אלא מזעיק את הוריו לפתור במקומו את הבעיות. כך מתרגל הילד לשעבד את הסביבה לצרכיו” מתרגל ש”מגיע לו”” ואיננו לומד להתמודד לבדו עם המשימות המוטלות עליו. הוריו עושים לו “שירות דוב”” מפני שהנזק החינוכי גובר על העזרה שהושיטו לו. כל עוד הוריו משרתים אותו” נהנה הילד המפונק מפני שהוא פטור מכל מאמץ” אבל ביום שיעזוב את הבית ויושלך לתוך חברה שאיננה מרחמת על מי שאיננו זקוק לרחמים” הוא יהיה חסר אונים. הוא לא יהיה מסוגל להתמודד עם אתגרי החיים. גם אם יזעק לעזרה אף אחד לא יבוא לעזרתו. לראשונה בחייו הוא ייתקל בסירוב” ואת עצמו הוא איננו יודע כיצד מחלצים.
לכן הענקת מתנות יפות לילדים איננה פינוק אם וכאשר היוזמה באה מצד ההורים המבקשים להביע בכך את אהבתם לבנם. אבל אם הילד דורש צעצוע” והוריו נכנעים לו וקונים לו את הצעצוע – זהו פינוק. היום הוא מבקש צעצוע ב-5 ש”ח” ומחר הוא יתעקש על מתנה בשווי מאות שקלים. ואחר כך ידרוש כסף” וכן הלאה.
ומדוע הורים מפנקים? יש הורים החוששים מתגובת הילד לסירובם. יש הורים שסבורים שבכך ירכשו את אהבתו. ויש המבקשים לרכוש “שקט תעשייתי” בבית” על מנת להתפנות לעסקיהם ולבילוייהם. ויש גם כאלו שחושבים לתומם שהם חייבים להיענות לדרישות ילדיהם” מפני שזה חלק מביטויי האהבה ההורית” ואינם יודעים להבחין בין אהבה לפינוק.
נסיים במספר בתים מתוך ספר “בן סירא” (מהספרים החיצוניים. נכתב בירושלים בתחילת ימי בית שני בשפה העברית. הגיע אלינו בתרגום יווני. קטעים מקוריים נמצאו ב”גניזה” ): “נער מפונק ילך שובב כעיר פרא. כי תשתעשע אתו יבהילך” וחלף שעשועים תעתועים… אל תנח לו בילדותו” ואל תשא לאיוולתו. עודנו רך – כוף ראשו” ובנעוריו הט שכמו” פן יקשה עורפו ובגוד יבגוד בך. ייסר בנך ועמול בו” לבל ייכשל לבושתך”.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – levavot.org.il באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן