פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > במה שונים הילדים בימינו ?

במה שונים הילדים בימינו ?

רבים שואלים: מה הם הגורמים לכשלונות החינוכיים בבית? למרות ההשקעה הרבה של ההורים” ישנו אחוז לא מבוטל של ילדים שנוטשים את הדרך. רגילים לומר” שההורים מצווים על ההשתדלות החינוכית” אבל התוצאה החינוכית נגזרת מהבחירה החופשית של הילדים. אין חולק על כך. אבל” עדיין יש מקום לשאול מהיכן נובעת התחושה שאתגרי החינוך בבית בימינו מסובכים ומורכבים מאלו של הדור הקודם? האם קשיינו החינוכיים הם דמיוניים” או שמא הם נעוצים בשינויים משמעותיים בגודל המשימות או באופי הילדים? האם משהו השתנה ב”טבע” הילדים?
א. יש הסבורים שלא חלה כל תמורה באופיים של הילדים. אלו אותם ילדים” עם אותו אופי ואותן תכונות. מה שהשתנה זו רמת דרישותינו מהם. דרישותינו החינוכיות מילדינו וציפיותינו מהם עלו קומה. הן גבוהות יותר” לכן ילדינו מתקשים לעמוד בהן. בעקבות זאת” גדל מספר הילדים המסתובבים עם תחושת כישלון אישי” ומתוסכלים שאינם משביעים את רצון הוריהם. גם ההורים מאוכזבים מהישגי ילדיהם ומשדרים חוסר נחת מהם. מכלול זה הוא מתכון כמעט בטוח לתסבוכת חינוכית שסופה “מרד” כנגד ההורים.
הציפיות הגבוהות בולטות במיוחד בתחום הלימודי. הורים רבים מצפים מילדיהם להצטיין בלימודיהם” להביא הביתה תעודה עם ציונים שהם למעלה מהממוצע. גם ילדים המסוגלים לספק “סחורה” זו להוריהם ולהציג תעודה המביאה “כבוד” להוריהם” נפגעים מדרישה זו מפני שהיא מכניסה אותם ללחץ ולמתח. במודע ושלא במודע” הם מזהים את ההורים כגורם האשם במצב. התוצאה הטבעית היא נזק למערכת היחסים שלהם עם הוריהם. ילדים שאינם מצליחים לספק את ה”סחורה” נפגעים עוד יותר מהיחס התובעני של הוריהם. ברבות השנים” זה עלול להתפתח למרד נגד הבית ולנטישת הדרך של ההורים המסמלת יותר מכל את מורשתם החינוכית.
ד”ר בן-ציון סורוצקין (פסיכולוג יהודי אמריקאי) כותב: “השינוי המשמעותי ביותר הוא שהורים כבר אינם מקבלים את העובדה שהילד הממוצע הוא אכן ממוצע. למעשה הם כן מקבלים עובדה זו” כל עוד לא מדובר בילד שלהם. הורה בן זמננו השומע באסיפת הורים שילדו הוא ילד ממוצע עלול להרגיש שעולמו חרב עליו. תופעה זו גורמת להורים להפעיל לחץ מיותר על ילדיהם ונוטעת בילדים תחושה שהם אינם מקובלים כפי שהם”. הוא מוסיף הסבר לשינוי זה: “יתכן שהעושר היחסי שממנו נהנים אנשים רבים בחברתנו מאפשר להם למקד את תשומת לבם ומשאביהם ב’הפקת’ המרב מילדיהם בגיל צעיר ביותר. גם אם ילדים אלו יצליחו להגשים את ציפיות הוריהם ולגרום להם גאווה ואושר” הם עלולים להישאר עם תחושת עצמיוּת בלתי מפותחת שכן הם חיים למען הוריהם”. הוי אומר: הילד שמשקיע בלימודים רק על מנת לספק את רצון הוריו מתרגל לחיות שלא למען עצמו אלא למען הוריו. בגיל ההתבגרות” כאשר הנער יתחיל להיות מודע לעצמו” לרגשותיו ול”אני” שלו” הוא עלול לפתח כעס עצום כלפי הוריו על כל שנות הילדוּת והנערוּת שנעשקו ממנו” וזה יתבטא במרד נגד ההורים ונגד מורשתם החינוכית.
ב. יש הסבורים שילדינו אינם מקבלים מספיק את מה שדרוש להם מהוריהם. לכאורה” טענה זו איננה מובנת. היא סותרת את ההנחה המקובלת שילדינו מפונקים מפני שהוריהם מרעיפים עליהם שפע חומרי. לאמיתו של דבר” אין כל סתירה. ילדינו מפונקים ויחד עם זה אינם מקבלים את מה שדרוש להם מהוריהם.
אכן” ילדינו מפונקים. רבים מהם חיים ברמת חיים גבוהה” מפני שהוריהם אינם מונעים מהם מאומה מכל מנעמי החיים – מאכלים ובגדים” בילויים ותוצרי הקידמה הטכנולוגית. הוריהם אינם חוסכים בכסף על מנת לרצות אותם וקונים להם “מותרות” בשפע. אבל כסף ומותרות אינם הכל. יותר ממה שהילדים זקוקים ל”מותרות”” הם זקוקים ליחס הורי אישי – חום ואהבה” וזמן איכות עם הוריהם. ההורה המודרני מחלק בשמחה את כספו לילדיו” אבל מתקמצן להעניק להם מזמנו. הוא טרוד בעבודתו ובתרבות הפנאי שלו ואין לו זמן עבור ילדיו. הכסף והמותרות שהילדים מקבלים אינם תחליף למה שדרוש להם. הילדים זקוקים להוריהם בתחום הרגשי ולא רק החומרי. אם הבית איננו מספק לילד את מה שחיוני לו” סופו לחפש אותו ב”חוץ”” ולגמרי ב”חוץ” – מחוץ לבית” מחוץ למורשת הרוחנית והחינוכית של הבית.
ג. ילדינו רגישים מאוד ונפגעים בקלות. מילה אחת שלא במקומה פוגעת בהם לא פחות” אולי אף יותר” מסטירת לחי מצלצלת. אבל איננו רשאים לוותר על חובתנו לחנך את ילדינו. חובה זו הכוללת לעיתים השמעת דברי ביקורת. לכן משימתנו החינוכית היא קשה ומורכבת.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן