פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > על התחרותיות בעבודת ה’

על התחרותיות בעבודת ה’

האם התחרותיות רצויה בעבודת ה’?
אמנם בני המבוי רשאים לעכב פתיחת עסקים שעלולים ליצור תחרות עם העסקים המקומיים (רב הונא ורשב”ג ב”ב כא” ב; רמב”ם הל’ שכנים ו” ח)” אך כלל זה לא חל לגבי תחרות בין תלמודי תורה. ולכן” מוסד תורני אחד לא יכול למנוע פתיחת מוסד תורני מתחרה משום ש”קנאת סופרים תרבה חכמה” (ב”ב שם; רמב”ם ת”ת ב” ז).
רש”י מסביר שההימצאות של תלמוד תורה נוסף” עשויה למנוע התרשלות מצד המלמדים וכן עלולה להביא למצוינות (שם). ואם כן” אנו רואים מכאן שתחרות בלימוד תורה רצויה. אולם” מצינו שלפעמים תחרות בעניינים רוחניים איננה רצויה כפי שמצינו שחז”ל תיקנו “שלא יהו תורמין את המזבח אלא בפייס” משום שהתחרות הביאה לתקלות (ראה: יומא כב” א).
ולכן מהי גישת היהדות על תחרותיות ברוחניות?
נראה שיש לברר את המניע לתחרותיות. התחרותיות מבוססת על ההנחה שכל בני האדם שווים וממילא הישגיהם צריכים להיות שווים. אך האם מצופה מכל אדם אותו הדבר?
בפרשת השבוע נאמר: “עַל פִּי ה’ פָּקַד אוֹתָם בְּיַד מֹשֶׁה אִישׁ אִישׁ עַל עֲבֹדָתוֹ וְעַל מַשָּׂאוֹ וּפְקֻדָיו אֲשֶׁר צִוָּה ה’ אֶת מֹשֶׁה” (במדבר ד” מט). כל אחד קיבל עבודה המיוחדת לו שאותה עליו לבצע. אך האם מותר לאדם לבצע את עבודתו של הזולת?
חז”ל (ספרי במדבר פיסקא קטז) שוללים אפשרות זו: “וכבר בקש ר’ יהושע בן חנניה לסייע את ר’ יוחנן בן גודגדה אמר לו חזור לאחוריך שכבר אתה מתחייב בנפשך שאני מן השוערים ואתה מן המשוררים”.
לכל אדם תפקיד ייחודי לפי כישוריו” ולכן ההשוואה להצלחותיו של הזולת אינה תמיד נכונה והניסיון לחקות את דרכו של השני שאינה בהכרח מתאימה לו” אינו תמיד רצוי. וכך לימדנו הרב קוק “כל אדם יש לו המסלול שלו שעל ידו הוא בא לאשרו” לתכלית הויתו” שבו הוא מתדבק ליוצרו” ולא יוכל לבוא למגמת חפצו במסלול אחר” אף על פי שהוא מסלול ישר בעד אחרים. על כן צריך כל אחד להיות מוקיר מאוד את מסלולו המיוחד” (‘יש לך כנפי רוח’ עמ’ פט).
ולכן” לא תמיד נדרש מהאדם להגיע לאותם הישגים רוחניים של הזולת (ראה: נצי”ב דברים י” יב). אך מצד שני” חוסר תחרותיות אינו מצדיק בינוניות והאדם חייב לעשות את המקסימום הנדרש במסגרת תפקידו.
מסופר שר’ זוסיא מאניפולי היה אומר “אם ישאלו אותי למה לא הייתי משה – אדע מה להשיב. אבל אם ישאלו אותי למה לא הייתי זוסיא – יסתתמו טענותי” (אור הגנוז עמ’ 208).
לתגובות: natanorot@gmail.com
*) הציבור מוזמן לשיעור אמונה מידי שבוע בנושאים אקטואליים שמתקיים אי”ה בבית הכנסת המרכזי בית הכרם (רח’ בית הכרם 17) בימי ג’ בשעה 20:15.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן