פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > בין זהות לייחודיות

בין זהות לייחודיות

חזרתה של התורה שתים עשרה פעמים על קרבנות הנשיאים בחנוכת המזבח” כמובא בפרשתנו (במדבר ז) מעוררת תהיה.
מה צורך יש בדבר לחזור שוב ושוב על אותה ‘רשימת’ מרכיבי הקורבן” כנאמר (שם)-“קרבנו-קערת כסף אחת-שלושים ומאה משקלה” מזרק אחד כסף-שבעים שקל בשקל הקודש” שניהם מלאים סולת בלולה בשמן למנחה. כף אחת עשרה זהב מלאה קטורת. פר אחד בן בקר” איל אחד” כבש אחד בן שנתו לעולה. שעיר עיזים אחד לחטאת. ולזבח השלמים-בקר שנים” אילים חמישה” עתודים חמישה” כבשים בני שנה חמישה”” חזרה הנראית לכאורה מיותרת לחלוטין” כיוון שאין שום שינוי ואפילו בפרט כלשהו ב’רשימה’ זו?ועל כן לכאורה” הייתה התורה צריכה לציין את הרכב הקורבן פעם אחת” ולומר לאחר מכן-‘ויקריבו כל הנשיאים כן'” ודי.
מהי אם כן משמעותה של חזרה ‘מיותרת’ זו?
ניתן לומר שפעמים רבות אנו ‘מחפשים’ את הביטוי הייחודי שלנו” דווקא בפעולות חיצוניות” הנראות בפרהסיה החברתית” בחושבנו שייחודיותו של כל אדם (וכאן” כל שבט בעם ישראל) תלויה במעשים החיצוניים השונים שהוא עושה. החברה שופטת כל דבר במבחן התוצאה הטכני הנראה לעיני הבשר” כפי שבא הדבר לידי ביטוי בהתנהגות” בלבוש וכד’. השלכותיה של תפיסה חיצונית זו” מצויה מאוד בעולמנו ה’מודרני'” ומופיעה בצורות מגוונות” כשהמטרה היא” להיות שונה” להיות אחר…
מפרשיית קורבנות הנשיאים שבפרשתנו יש ללמוד שייחודיותו האמיתית של כל אדם נובעת מעולמו הפנימי -השקפתו” ערכיותו” מידותיו” שאיפותיו וקדושתו” המשפיעים באופן פנימי וסמוי על מעשיו החיצוניים” הנראים על פי המבט החיצוני פעמים רבות כמעשים זהים לאלו של זולתנו.
על כן היו הקורבנות זהים באופן טכני לחלוטין” וזאת על מנת ללמדנו שייחודיותו של כל קורבן” לא היתה כתוצאה ממרכיביו החיצוניים” אלא נבעה מאישיותו הפנימית ותכונתו הייחודית של כל נשיא וכל שבט באשר הוא” ומכוח כך הייתה השפעתו הרוחנית הייחודית על קורבנו – “זה קורבן נחשון בן עמינדב… זה קורבן נתנאל בן צוער” וכו’.
עיקרון זה שייך לכל תחומי חיינו” הן במעשי הקודש – כלימוד תורה וקיום מצוות” והן במעשי החול – בענייני דרך ארץ בין אדם לחברו” בעיסוק המקצועי וכו'” וכפי שכתב הרב קוק (אורות התורה ב א) ביחס ללימוד תורה (שמכוחו נובע הכל) – “כל הלומד תורה” הוא מוציא מהכוח אל הפועל את מציאות חכמתה מצד נפשו” ובוודאי אינו דומה האור המתחדש מצד חיבור התורה לנפש זו” לאור הנולד מהתחברותה לנפש אחרת” ואם כן” הוא מגדיל התורה ממש בלימודו…”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים לראי”ה בפרשת ויקרא: הכל דבש? לא בבית המקדש
Shape-2
הכל דבש
הסגולה של חודש אדר: לפרוץ את גבול השמחה
Shape-2
חודש אדר2
מיוחד לפרשת תרומה: כלי המשכן – שלם שנובע מתוך השבור
Shape-2
A man sticks together a red heart with a plaster. Renewal of the relationship. Family psychotherapist services. Reconciliation. Saving the family. Search for compromises. Conflict, dispute resolution
הסוד של פרשת תרומה: יופי זה כן הכל בחיים?
Shape-2
שבת תרומה2
הסוד של פרשת תרומה : היופי זה כן הכל בחיים
Shape-2
Pink cosmos with beautiful.
“עזר כנגדו” / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
“לא טוב היות האדם לבדו”… / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
והוא נער”” – על תקופת הנערות וגיל ההתבגרות.
Shape-2
machon
‘אטימות’ או ‘פתיחות’?
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן