פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > כי ברוך הוא

כי ברוך הוא

א. ברכה ולא קללה
נסיונו של בלעם לקלל את ישראל” מחשבתו לפתות את ה’ להתרצות לקללה כדברי רש”י: “וילך בלעם – אמר שמא אפתנו ויתרצה”” מולידה ידיעה גדולה ונפלאה מאוד שעם ישראל אינו בר קללה” כמו שאמר לו ה’ “לא תאור את העם כי ברוך הוא”. ושלושת ניסיונותיו לקללם בכל זאת” הביאו שלוש ברכות גדולות וחשובות לעמנו” “כי מראש צורים”” “לא הביט אוון ביעקב” ו”מה טובו אהליך יעקב” ודברים גדולים ועצומים הם רומזים (ע’ מפרשים).

ב. ואני אברכם
תכונתם זו של ישראל שהם במהותם ברוכים וראויים אך ורק לברכה” נובע באופן ישיר מריבונו של עולם” שהוא מקור הברכות כולן” כמו שאומר הקב”ה לכהנים בברכתם “ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם” ודרשו על כך חכמינו בספרי “מנין שלא יהיו ישראל אומרים ברכותיהם תלויות בכהנים והכהנים לא יהיו אומרים אנו נברך את ישראל ת”ל ואני אברכם”. כלומר אע”פ שציווה הקב”ה את הכהנים ‘כה תברכו את בני ישראל’ הוא מלמדם שממנו באה הברכה ועל כן “ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם”. וביאר דברים אלו בעל ה’תורה תמימה’ על פי פירוש הרשב”ם בפסוקים אלו” שכתב: “כה תברכו את בני ישראל” כלומר לא תתברכו מברכת פיכם” כמו שאדם אומר תבוא ברכה לפלוני” אלא אלי תתפללו שאברכם אני וזהו שה’ מפרש ‘ושמו את שמי על בני ישראל’ – כשיברכו הכהנים לישראל בשמי ולא בשמם כמו שהכהנים אכן אומרים ‘יברכך ה'” ישא ה’ פניו אליך’ וכו’.” עכ”ל הרשב”ם. וממשיך ומסביר ה’תורה תמימה’ ש”כשמברכים הכהנים” יברכו בלשון שתחול הברכה מאת ה'” והיינו שיזכירו בנוסח הברכה שם ה’.” וזוהי כוונת הדרשה שהזכרנו שלא יהיו ישראל אומרים: ברכותינו תלויות בכהנים” והכהנים לא יהיו אומרים: אנו נברך את ישראל” כלומר אנו מעצמנו” תלמוד לומר ‘ושמו את שמי ואני אברכם'” כלומר בנוסח ברכותיהם יכללו שמי ואז תחול הברכה עליהם מפי”.
ג. “והתברכו בזרעך כל גויי הארץ”
תכונה זו של ישראל כעם מבורך שמקור ברכתו מאת ה'” מביאה ברכה לעולם כולו. כך אמר הקב”ה לאברהם אבינו “ונברכו בך כל משפחות האדמה” (בראשית יב ג) ודרש רבי אלעזר “מאי דכתיב ונברכו בך כל משפחות האדמה אפילו משפחות הדרות באדמה אין מתברכות אלא בשביל ישראל” (יבמות סג). ומביא בעל ה’תורה תמימה’ בבראשית (שם) את התוס’ ביבמות שביארו ש”אפילו נוכרים שמברכין את ישראל מתברכין” כמו שמובא בירושלמי (ברכות)” שנוכרי אחד אמר ברכת שלום לר’ ישמעאל ואמר לו ר’ ישמעאל מילתך כבר אמורה פירוש” איני צריך להחזיר לך שלום” שברכתך כבר אמורה” שנא’ ואברכה מברכיך”.
מרן הרב קוק זצ”ל” מבאר שיש שני מצבים בתכונת הברכה שישראל נושאים בעולם. בתחילה בצד הגלוי של הופעתם “בתור עם בין העמים” עם מוקף בשונאים החפצים לבלעו” והוא מתגבר ומנצח אותם” זאת היא תכונת הברכה הגלויה בישראל”” שמעצם זה שאנו מבורכים והתברכנו על ידי הקב”ה” מזה עצמו יש לנו את הכוח לעמוד מול כל גויי הארץ הרוצים לבולענו ולהשמידנו אך” אומר הרב” “כל זה רק מעבר והכנה לעתיד הגדול אשר אור ה’ הגנוז יתגלה על ישראל” וכל העמים יכירו כי לא עם פשוט בין עמי העולם הוא ישראל” אלא הופעת דבר ה’ באנושיות ובכל ההויה”” ושני ערכים אלו” אומר הרב” החיצון והפנימי” יבואו בזמנים שונים” והם רמוזים בדבר ה’ אל אברהם לאחר ניסיון העקידה – בתחילה יופיע התוכן הגלוי ‘וירש זרעך את שער אויביו’ שזהו הניצחון על העמים שעדיין לא מבינים את ערכנו ורוצים להשמידנו” “אבל באחרונה (לעתיד לבוא) הצורה הפנימית תתגבר ותצא ממחבואה לאור עולם לעיני כל הגויים” ויתברר שאי אפשר שימצאו אויבים לגוי (לעם) שהוא נושא בתוכו ברכה לכל עמי התבל” ואז יתברכו בזרעך כל גויי הארץ”. (עולת ראיה א” עמ’ 13). נמצא שהברכה אשר אנו צריכים להביא לעולם לא תבוא בנמיכות ראש” באיבוד ערך עצמנו ובכניעתנו לגויים אלא דווקא כאשר נרים ראש” נכיר בערך עצמנו ואת הברכה שאנו צריכים להביא לעולם” דווקא מתוך השלמות שלנו בתורה בעם ובארץ מבלי ויתורים על שום אחד משלושה יסודות אלו. אז יתגלה באמת אורם של ישראל במלוא עצמתו ונזכה אנחנו והעולם כולו להיות מתברכים על ידינו. “כי ברוך הוא”.

תגיות: ברכה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן