פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > דרך האמת – נקודות” קווים ומרחבים

דרך האמת – נקודות” קווים ומרחבים

א. העמוד
בתקופה של מבוכה וסתירות” תהיה וטלטלות” נמצאת דמות מהעבר האחד של הנהר” וכל העולם מן העבר השני . לכאורה נראה מפחיד” הזוי” וללא סיכוי של התמודדות” אך לא כך פני הדברים בעומק העניין.
מי ש’משוטט בדעתו’ ומחפש באמת את בעל הבירה” הוא בעל חוט שדרה שאינו מתכופף אלא עומד מול תרח ומול נמרוד” מוכן להיכנס לכבשן האש כדרך אנשי האמת המוכנים להקריב עצמם בעת הצורך למען אמונתם.
אשר על כן נקרא אברהם אבינו “עמודו של עולם”” ומאיר את האמת האלוקית” לעומת כל התפיסות האליליות” החלקיות והנעולות בצרות אופקיהם.
ב. הטהור
כאשר נתקל עמוד האמת בשיטה כופרת ומושחתת” המנוגדת לו ולעולמו תכלית הניגוד” כיצד הוא מגיב? הוא המאמין הגדול הזוכה להתגלות השכינה – “ויחשבה לו צדקה” – וממלא בטהרה” בעין טובה” ובהבנה את הנדרש ממנו – להכניס אורחים. “מתוך הקבלת פני שכינה” הוא מכניסם גם מלווה אותם” ולכן מגלה לו ה’ את פרשת סדום . בצדיקותו הטהורה” אין אברהם אבינו קובל על הרשעה אלא מוסיף צדק ” ומבין ברוחו הנמוכה כי שליחותו היא להיות נציג מידת הרחמים ולתת סיכוי לתיקון . בעוד שאולי אני בשטחיותי” עלול לפרוק את זעמי בקטרוג על הקלקול” ולצאת בכך ידי חובה” בגאוותי.
ג. הישר
טהרתו של עמוד העולם ואבי האומה והאמונה” קשורה אפוא ליושרו הפנימי בהליכות עולמים ובדרך ארץ. לפיכך נקראו האבות – ישרים” לעומת רשעו של עולם” בלעם הטמא . מתוך ישרות של אמונה” אין הכלי הטהור הנושא אותה מתחנף או משתעבד לטובות הנאה” ולא רואה את העולם מתוך אינטרס אישי” ולכן – “הרכוש קח לך” . נפשו של עמוד העולם הטהור והישר” נפש שפלה היא” משרתת את האמת הלאומית והעולמית” ולא חלילה משתמשת בה.
ד. נקודות
ולא בכדי” כאשר חז”ל פורסים את משנת האמת של דרכי אמותינו ואבותינו” אין הם מסתפקים בעקרונות מופשטים” באידיאלים ובהצהרות כלליות אלא מציינים שלוש נקודות בנפש” במוסר” בטהרה” באמונה” ואידך… פירושו הוא – זיל גמור. וכך אמרו: “עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה” . האחיזה של האמונה בגדלותה תלויה אפוא בנקודות פשוטות בחיים הטבעיים.
ועוד” לפני שאני מישיר מבטי ומבקש לראות בחברי נגעים וחולשות” אביט בראי [-של פרקי אבות]” ואגלה פתאום כר נרחב לפעילות בתוכי” באישיותי” בנקודות ברורות שלפיהן עלי לבנות את הנפש. אז” לא אצא ידי חובה בהצהרות” בהתזת רפש על אחרים. כי אם אני חפץ חיים לגעת במעשי אמותינו ואבותינו” אז עלי לדבוק בנקודות הטוהר והיושר. ורק מכאן תִבּנינה המדרגות הרוחניות והאידיאליסטיות באמת.
ה. קווים
בימינו” ימי חבלי משיח” מתרבות תופעות חיצוניות של מחנות ומחלוקות” קבוצות וכתות” זרמים ושיטות” קווים וקטרוגים. מכל מאפייני התקופה המתוארת לפרטיה” ע”פ התורה הנביאים והכתובים” בחרה הגמרא רק בקו קצר אחד “קטגוריא בתלמידי חכמים”” שכפי הפרושים השונים שם – מבטאת חיצונית את המרחקים העצומים כביכול והקשים מנשוא בין דעה לדעה. האם אנו מבקשים ללכת בקווים של אבותינו ואמותינו הקדושים” ולהם” ורק להם” אנו מבקשים להיות תלמידים וממשיכי דרך נאמנים?! הרי הם לימדונו” וחז”ל בעקבותיהם” “עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה”. לכן” אולי בחדירה פנימה אל תוככי האמת” נראה כיצד טמונה הקטגוריה החיצונית בפנימיות של סגולת האחדות ודווקא הקצוות והחידודים משלימים את תמונת האמת השלמה!
ו. מרחבים
לא חייבים להוציא לפועל את “האמת נעדרת” ונעשית עדרים עדרים והולכת לה” . אולי ה’חייבים’ יגלגלו על ידם את החובה” ויוציאו לפועל את הקטנות” החלקיות והעדריות” אבל ה’זכאים’ שיגלגלו על ידם את הזכאות ” יכולים לעלות” להיטהר ולהתיישר” בלי לוותר על קוצו של יוד בבירור האמת כולה” התמונה השלמה של כל החלקים. אין זו קריאה ל’פתיחות’ שלא פעם היא מגמתית וחד צדדית” אלא בירור עם הנפש פנימה איך לנוע בעקבות האמת ולדרוש מעצמנו את הבנתה ומימושה” ולחפש אותה במרחבים בלי להירתע מפני איש או דעה” אבל גם בלי פסילה אישית” בלי רפש קטנוני” בלי כתם נפשי .
ז. תנועה
נקודות וקווים ומרחבים אינם רק בעלי ממד אחד או שניים ושלושה” אלא יכולים להיות תנועה. כי בבוא נפש מישראל להתבונן ולהתמודד עם הטלטלה של “מדינה אחת לעם אחד בארץ אחת על פי תורה אחת” מול רוחות זרות ולחצים ואילוצים ופחדים” לעומת כל החילוקים בשאלות של מאבק כזה ואחר” נדמה כי סוף סוף אפשר שתיווצר תנועה רחבה” בריאה” עם הרבה “עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה” – להתחבר באמת עם עמך ישראל על גווניהם ואזורי מגוריהם – ולפתוח כולנו כאחד את הלבבות ולהתחבר.
האם אמשיך בכל זאת להתעקש” להיות ביקורתי ומיואש ומקטלג ומקטרג” ואצא ידי חובתי במלאכותיות של הוצאת קיטור חסר משמעות” או אצטרף לכל אלה אשר מחליטים לנוע” לצאת” לפעול” ליזום” להפוך את העולם” ולברר יחד את האמת הישראלית?!
אולי הגיע הזמן לממש את “והצנע לכת עם אלקיך” אולי מה שה’ דורש מאתנו הוא להישען עליו” על אבינו שבשמים” להפסיק את השיתוק והפסיביות” ולצאת למרחבי העם והארץ” לפעול ביחידות ובקיבוצים” במחנות עבודה” בכל הערים הטבעיות בדרום ובצפון וגם בערי הפיתוח בגוש דן. עלינו לקשור קשרים אמיתיים בענווה של קבלה ונתינה” ולעזור לעם ישראל כולו להינצל מחבלי משיח “בקשו צדק” בקשו ענווה” אולי תסתרו ביום אף ה’.”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

שיעור לחיים: כך תעלי על הדרך לבניית הבית המושלם עבורך
Shape-2
שיעור לחיים
מבט חדש על חודש אדר: תורה וקודש – עול או חירות?
Shape-2
חודש אדר5
להתגבר על המרחקים
Shape-2
machon
להשתתף בצרת הציבור
Shape-2
machon
Shape-2
machon
אוהב שלום ורודף שלום
Shape-2
machon
ממשימה למשימה
Shape-2
machon
צדיק טוב וצדיק שאינו טוב
Shape-2
machon
בְּךָ בָּטְחוּ אֲבֹתֵינוּ בָּטְחוּ וַתְּפַלְּטֵמוֹ – שיחה לפורים
Shape-2
machon
וקראתם דרור – שיחה לפרשת כי תשא
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן