פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > ר’ דוד טֶעבּיל ממינסק זצ”ל

ר’ דוד טֶעבּיל ממינסק זצ”ל

בעל ארון הקודש במכון מאיר
לרגל 154 שנים לפטירתו
בשנת תשס”ב נחנך בניין בית המדרש החדש שבמכון מאיר. בעיצוב בית המדרש רחב הידיים הושם דגש” באופן טבעי” על נוחות הישיבה והלימוד של התלמידים” וכמובן על מראה של הדרת כבוד למקום” לקיום מצוות” “זה א-לי ואנוהו” – הִתנאה לפניו במצוות” תורה מפוארה בכלי מפואר.
ואמנם” תשומת לב מיוחדת ניתנה לעיצוב אביזרי הקודש שבבית המדרש: הבימה” עמוד התפילה ושאר חלקי הריהוט – שנבנו במלאכת מחשבת על ידי אומנים חכמי לב בסגנון ייחודי. אולם מה שהנחה וקבע את העיצוב כולו” ומהווה את גולת הכותרת בבית המדרש – הוא ההיכל – ארון הקודש המרשים הניצב בכותל המזרח ומקרין על בית המדרש כולו.
זכינו” זכה מכון מאיר” להציב בבית המדרש את ארון הקודש המיוחס” מלא ההוד וההדר שהובא ממינסק לירושלים לפני כ-150 שנה” ארון הקודש מבית מדרשו רבי דוד טעביל ממינסק” המפורסם בעולם התורה כבעל ה’נחלת דוד’.
חתנו של ר’ דוד טעביל” ר’ שאול חיים הורביץ – שעלה ארצה בתרמ”ג” הקים את הישיבה הגדולה במאה שערים וכיהן כרב השכונה – העלה לירושלים את ארון הקודש של חמיו לאחר פטירתו” כאמור לפני כ-150 שנה” ובאדיבות צאצאיו נתרם הארון בתשס”ב למכון מאיר לאחר ששופץ והותאם למקומו החדש.
בתוך ארון הקודש על דופן הדלת מצויה למרבה הפלא כתובת מקורית שר’ דוד טעביל עצמו כתב: נדבת דוד טעביל בן א”א המופלג וירא א-להים באמת מוהר”ר משה זללה”ה” מו”צ (מורה צדק) ומרא דאתרא פ”ק מינסק.

יום הזיכרון של ר’ דוד טעביל זצ”ל חל בי”ז באייר -וזו הזדמנות ראויה להעלות את זכרו של צדיק וגדול זה” שדמותו ניבטת אלינו מבעד להיכל הקודש הניצב בראש בית מדרשנו.
ייחוסו של ר’ דוד טעביל הוא בהיותו “פה שלישי” לר’ אליהו מווילנא” הגר”א” כתלמיד מובהק של ר’ חיים מוולוז’ין תלמידו של הגר”א.
ר’ דוד טעביל ידוע בעולם התורה כבעל ה’נחלת דוד'” ספרו המפורסם על כמה ממסכתות הש”ס וכבעל ספר הדרשות ‘בית דוד’ שהיה חביב על לומדי התורה.
מו”ר הרב צבי יהודה זצ”ל חיבב מאוד את דרשות ‘בית דוד’ והביא מהן בשיחותיו על פרשת השבוע. אחד מדברי תורתו של ר’ דוד” שהרצי”ה נהג להביא בשמו” הוא יסוד האחדות בעם ישראל וגודל איסור הפירוד בעם. עם ישראל באחדותו מעיד על אחדות הבורא” וגרימת פירוד בעם כמוה ככפירה באחדות ה’.
ר’ דוד טעביל נחשב לאחד מגדולי ישראל” כממשיך דרכו של ר’ חיים מוולוז’ין” כבעל סמכות והנהגה בישיבת וולוז’ין שהיתה מרכז התורה” ובכל דבר ועניין הזקוק להכרעה היו מצפים לעצותיו ופסיקותיו.
ר’ דוד נפטר בטו”ב באייר תרכ”א ועל מצבתו נכתב … על אובדן אדמו”ר הרב הגאון הצדיק המפורסם” גדול מרבן שמו” צפירת ישראל מוהר”ר דוד טעביל ב”מ משה זל בעל מח”ס בית דוד שו”ת… ויצק מים ע”י הרב הגאון הגדול רשכבה”ג המפורסם בתורתו וצדקתו מוהר”ר חיים זצ”ל אב”ד ור”מ בוולוז’ין. תנצב”ה.
ארון הקודש” נמצא על ידנו בדרך נס” עזוב ומאובק” במחסן של בית כנסת שנסגר. כל גלגוליו ממינסק לירושלים ולמכון מאיר מסמלים את המשכיות לימוד התורה ומסירתה מדור לדור ואת חזרת מרכז התורה לציון וירושלים. והוא מקרין מהוד צדקתו ותורתו של ר’ דוד טעביל זצ”ל על חובשי ספסלי בית המדרש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

ר’ דוד טֶעבּיל ממינסק זצ”ל
Shape-2
machon
צהר תעשה לתיבה – הארות על לשון התפילה
Shape-2
machon
צהר תעשה לתיבה – הארות על לשון התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן