פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > ריקנים שבישראל

ריקנים שבישראל

יש מאמר חז”ל ידוע ומפורסם: “ריקנים שבישראל מלאים מצוות כרימון”. איך ייתכן שריקנים הם מלאים? איזו מין הגדרה זו?! זו סתירה מיניה וביה! כשחז”ל אומרים ‘ריקנים'” הכוונה היא לריקנים במובן הדתי” היהדותי” לריקנים מתורה וממצוות. אם כן” כיצד ריקנים מתורה וממצוות הם מלאים מצוות? מה פירוש הדבר? אכן קשה להבין זאת. כל הרעיון הזה” אינו שטחי ופשוט. יש למצוא אפשרות לעכל ולהבין אותו. חז”ל קובעים: ריקנים ממצוות – הם מלאים מצוות. איך זה מלא אם זה ריקן?
חז”ל מוסיפים עוד מילה אחת. אתה מתקשה להבין את דבריהם” אינך מאמין” יש לך ביקורת? לכן הם מוסיפים: “כרימון”. כמה מלא? כרימון. הסתכל ברימון. הרימון מלא גרעינים. יש פירות עם גרעין אחד” כגון זית” תמר. בתפוח יש גרעינים אחדים. יש פירות עם גרעינים רבים – סברס או גויאבה. אך כמובן” לא הכל גרעינים” יש גם בשר הפרי. בכל אלו יש להבחין בין חלק הגרעינים לבין עצם הפרי. כשאנחנו אומרים שפרי מלא” יש ממלא ומתמלא. אלו שני חומרים שנפגשים אחד עם השני. עובדה היא שהרימון מלא גרעינים” אבל איפה הרימון? הקליפה לא באה בחשבון” היא חיצונית” וכשמדברים על אכילת הרימון לא מתכוונים לקליפה. אם כן למה מתכוונים? לגרעינים. כאן אנחנו נפגשים בתופעה מיוחדת: הממלא והמתמלא הם היינו הך; הפרי הוא הגרעינים והגרעינים הם הפרי.
על פי הרימון אתה תופס ומבין את עניין תורה ומצוות. אם העניין של ישראל מתחיל בצדקות” צדיקים-בינוניים-רשעים” בתורה ובמצוות” באופן לא מעמיק” באופן רגיל ופופולארי – אז התוצאה היא שיש בני אדם” אומה” שאליהם הצטרף מעמד הר סיני” שבו ריבונו של עולם הטיל עליהם חיוב נוסף: תורה ומצוות. שני דברים שונים נפגשו” נצטרפו ונזדהו. במובן זה” יש להבחין בין הממלא לבין המתמלא” ואז לא מובן כיצד הריקנים – מלאים מצוות.
אבל כשעומדים על יסוד היצירה והבחירה האלוהית של “עם זוּ יצרתי לי”” מבינים שזה עניין אחר לגמרי. התורה” כלליותיה ופרטיותיה” היא עצם הנשמה של ישראל” ולא דבר נוסף. צריך להבין מתוך כך שאין כאן שני דברים” הממלא והמתמלא – אלא זו מהות אחת! הוויה אחת! יצירה אלוהית אחת” “עם זוּ יצרתי לי” אחד! באופן שטחי אומרים שפלוני ריק ממצוות” אבל יסוד הנשמה” יצירת הנשמה של הפרט הזה” שהוא גילוי וחלק מכלל ישראל” מלמדנו אחרת. זה כמו רימון” שהממלא והמתמלא הם היינו הך” אותו הדבר! לכן ריקנין שבישראל מלאים מצוות !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן