פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מבחן התוצאה

מבחן התוצאה

וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל בִּלְעָם לַיְלָה וַיֹּאמֶר לוֹ
אִם לִקְרֹא לְךָ בָּאוּ הָאֲנָשִׁים קוּם לֵךְ אִתָּם
וְאַךְ אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תַעֲשֶׂה
(במדבר כב”כ)

אם לקרא לך באו האנשים קום לך אתם –
מיכן את למד שבדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו
שמתחלה נאמר לו – לא תלך כיון שהעיז פניו להלוך הלך
שכן כתיב – ויחר אף אלהים כי הולך הוא
אמר לו הקב”ה רשע איני חפץ באיבודן של רשעים
הואיל ואת רוצה לילך ליאבד מן העולם קום לך
(במדבר רבה כ”יב)

במבט ראשון נראה בלעם כדמות טראגית הנזהרת לפעול אך ורק על פי רצון ה'” אינה נעתרת לפיתויי ממון” כבוד ושררה ולבסוף” למרבה ההפתעה” נענשת על פעולה אשר עשתה בהיתר אלוקי – וַיַּעַן בִּלְעָם וַיֹּאמֶר אֶל עַבְדֵי בָלָק אִם יִתֶּן לִי בָלָק מְלֹא בֵיתוֹ כֶּסֶף וְזָהָב לֹא אוּכַל לַעֲבֹר אֶת פִּי ה’ אֱלֹהָי לַעֲשׂוֹת קְטַנָּה אוֹ גְדוֹלָה: וְעַתָּה שְׁבוּ נָא בָזֶה גַּם אַתֶּם הַלָּיְלָה וְאֵדְעָה מַה יֹּסֵף ה’ דַּבֵּר עִמִּי: וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל בִּלְעָם לַיְלָה וַיֹּאמֶר לוֹ אִם לִקְרֹא לְךָ בָּאוּ הָאֲנָשִׁים קוּם לֵךְ אִתָּם וְאַךְ אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תַעֲשֶׂה: וַיָּקָם בִּלְעָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת אֲתֹנוֹ וַיֵּלֶךְ עִם שָׂרֵי מוֹאָב: (במדבר כב יט-כא).

בדיוק אל מול מצג שווא זה מתייצב המדרש שלפנינו. אם אדם מקבל היתר אלוקי לפנות לדרך מסוימת” טוען המדרש” נראה כי בתוככי נפשו אכן שאף הוא לפנות לדרך זו. לא סתם מעכב בלעם את עבדי בלק ללינה בביתו” מקווה הוא כי משהו ישתנה” כי תגענה הוראות חדשות באישון ליל ויוכל הוא לקבל אישור לחלומותיו הכמוסים – קללת ישראל ומילוי ביתו בכסף וזהב – וְעַתָּה שְׁבוּ נָא בָזֶה גַּם אַתֶּם הַלָּיְלָה וְאֵדְעָה מַה יֹּסֵף ה’ דַּבֵּר עִמִּי. אכן כמצופה עם הגעת האישור האלוקי משכים בלעם במלוא המוטיבציה לחבישת אתונו בטרם תסתיים שעת הרצון ויגיע ביטול לאישור המוזר והחד פעמי לקלל את ישראל. עתה” לאחר עיון והאזנה לנימת הפסוקים ברור לכולנו כי למקום שלבו של בלעם חפץ לשם רגליו הוליכוהו ללא התערבות ומניעה אלוקית” או כלשון חז”ל – מיכן את למד שבדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו.
מדרשנו אינו מסתפק בחידוש מרעיש זה וממשיך ומבאר את כוח רצונו הכמוס של האדם. מסביר המדרש כי הקב”ה מכבד את רצוננו גם כאשר נוגד הוא את תוכניותיו ואת המוסר האלוקי המנהל את העולם – אמר לו הקב”ה רשע איני חפץ באיבודן של רשעים הואיל ואת רוצה לילך ליאבד מן העולם קום לך.
כלל הנהגה זה הנו הבסיסי” החשוב והגלוי” בדרכי הנהגת הבורא את עולמו – חפצנו לאכול מפרי עץ הדעת וממילא כובּד רצוננו וחיים כולנו בעולם הדעת ומחפשים את גן העדן ממנו נתגרשנו” חפצנו להתרחק מהר סיני למשמע הדיברות ואכן קיבלנו אותן ממרחק ומפי שליח ולא הפנמנום עד תום כמפי הגבורה” חפצנו בבית מלוכה תחת מינוי אלוקי חד פעמי ונכנסנו להרפתקה שבאחריתה חורבן” פיזור וסילוק שכינה.
כלל יסוד זה כי – בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו – דו צדדי הוא” וקובע כי באותה מידה בה הרצון הפנימי יקבע את התוצאה” כך עיון בתוצאה אליה הגעת יברר עבורך את רצונך הפנימי והכמוס ויאפשר לך לעמוד על סודות נפשך ואישיותך.

תגיות: רצון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מיידוף בשרות בורא עולם
Shape-2
machon
מבחן התוצאה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן