על פי רוב” מקובל בבתי מדרש להמשיג את המילה ‘חירות’ למושג ‘נאמנות לעצמיות’. כלומר” בניגוד להבנה הפשטנית של המושג ‘חירות’ כחופש ללא גבולות” הפקרות” ו’עשיית מה בראש שלי’ – אנו יודעים ש’אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה’. המימד הערכי הוא הוא החופש. לימוד התורה עוזר לאדם להיות ערכי” וזוהי החירות הגדולה – היכולת להיות מי שאני באמת.
איך חושפים את המימד הערכי באדם? איך נהיה בני חורין? הפסוק “וְעָרַכְתָּ אֶת עֶרְכּוֹ” (שמות מ” ד) מתרגם אונקלוס – “ותסדר ית סדריה”. במילים אחרות ‘ערך’ משמעו סדר. כאשר אני נכנס לחדר והוא מבולגן” סימן שלאף אחד לא אכפת כיצד יראה החדר הזה. לעומת זאת” כאשר החדר מסודר” סימן שלמישהו יש משמעות” שהשולחן יעמוד דווקא כאן” והכסא במקום אחר. קיומה של מציאות מסודרת מעיד על כך כי ישנה כוונה” מטרה” ערך כלשהו – העומדים מאחוריה וגורמים שתופיע דווקא בצורה זו ולא אחרת.
מי שמעוניין להיות בן חורין” להיות אדם ערכי” להעניק משמעות לחייו – חייב להיות מסודר” בכל המובנים. סדר חיצוני מוביל לסדר פנימי. סדר בדיבור” סדר במחשבה” סדר בחפצים – בונים את היכולת לסדר את הנפש. כאשר אדם מסודר הוא למעשה משתחרר מהשעבוד לאקראיות” לרשלנות ולחוסר האכפתיות. זוהי הסיבה שהתקבל בעם ישראל לסדר את הבית לפני פסח (למרות שאבק כידוע הוא לא חמץ אבל עדיין…); זוהי גם הסיבה שהלילה בו אנו יוצאים לחירות מכונה ‘ליל הסדר’. ‘ליל הסדר’ הוא הלילה המסודר ביותר בכל השנה כולה. זהו הלילה שמעניק לנו את הסדר לכל השנה כולה. על מנת לצאת לחירות אנו צריכים לעבור מהלך מסודר של בנייה אישיותית מדורגת (‘קדש ורחץ’)” ובאמצעות כך לצאת ממצרים” לצאת מעולם של עבדות בו הטבע שולט על האדם ולהתעלות לעולם בו האדם שולט על הטבע.