פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > חינוך החושים

חינוך החושים

האם עלינו לחנך את ילדינו לפתח את החושים שלהם? הרי לכאורה מדובר בחלקים הנמוכים ביותר של האישיות. האם לא עדיף לנו להשקיע בחינוך למוסר?
התשובה היא שאין הדברים סותרים” אלא להפך. לעולם מה שחודר יותר לתוך לבו של הילד הוא זה שיחולל באמת מהפכות באישיותו” וככל שהחושים מחודדים וטהורים יותר כך תהיה המחשבה ציורית ועצמית יותר” ותהווה נדבך חשוב באישיותו.
למשל” ככל שהדיבור בבית יהיה בנחת ובמאור פנים” כך יפנים הילד יותר את הנלמד. אתה יכול להיות הורה צודק” שצועק בקול מה צריך ומה אסור לעשות (“אסור לצעוק! אסור להרים יד! אסור לנבל את הפה…”) אך לא חכם” כי הצעקות שלך בבית גורמות לילד רק להגביה את החומה בינו לבין עצמו. והרי אנחנו רוצים להשיב את הילד לעצמו” לחבר אותו לעומק נשמתו. ‘שלשה משיבין דעתו של אדם” אלו הן קול ומראה וריח'” מלמדת אותנו מסכת ברכות (נז” ב). לכן אם נספר לו סיפורי צדיקים” אם נכניסו למשל לתוך ביתו של הרב אריה לוין זצ”ל – יוכל לטעום טעם של עדינות” של אהבה” ויוכל להריח מעט מריח גן עדן. נשמיע לו סיפורים על רבי חנינא בן דוסא” בקול רך ונעים” והוא יראה מול עיניו ציור של ענווה. עלינו להתרגל לספר לו סיפורים לפני השינה או בכל עת.
נוכחות האינטרנט בתוך הבית עלולה לפגוע בפיתוח החושים. רעש תמידי וציורים מרצדים מהר מדי משבשים את יכולת הציור של הילד. התכנים שהילד רואה לרוב אינם מתאימים לשלב ההתפתחותי שלו. תרבות האינטרנט עלולה רק להרחיק את האדם מעצמו” כלומר להקהות את החושים שלו. בלילה הוא יחלום לא את החלומות של עצמו” את השתקפות עולמו הפנימי” אלא בעיקר את מה שהוא ראה ביום במסך” שהוא כמסכה מעל נשמתו.
דבר חשוב נוסף הוא הכעס” היוצר מתח שרירי כזה שאין הילד פנוי להפנים דבר. הוא נרדם מתוח וקם מתוח ואינו מסוגל להיות קשוב לעצמו באמת וודאי לא לאחרים. עלינו לפתח אצלו גם את החוש האסתטי. כדברי חז”ל “אישה נאה דירה נאה וכלים נאים מרחיבין דעתו של אדם”. טוען הרב אי”ה קוק: “אנו חייבים לעבוד עבודה רוחנית גדולה” עבודת הבירור והליבון של הרגשות והדעות” ובייחוד עבודת בירור החוש האסתטי” (שמונה קבצים” א” כה). צריך אפוא לסייע לילד לפתח חוש אסתטי” כלומר לחבר אותו אל היופי שה’ ברא. וזה על מנת שלא יימשך אחרי היופי החיצוני בחייו.
מעל רובד זה כמובן ובאמצעותו” נלמד את ילדינו תורה” ועוד מסרים חינוכיים רבים. אבל קודם לכן” שנזכה לחנך אותו וגם את עצמנו” לטעום טעם של עדינות חושית…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

המקווה של הנפש – מאמר מאת הרב ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
מיכאל אבולעפיה
לצאת מחגי תשרי ברייה חדשה: מאמר מאת הרב ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
מיכאל אבולעפיה
מה נוכל ללמוד לחיינו מהמתרחש באפגניסטן? מאמר מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
afghanistan-81057_640
“הבית שלי נשרף”: מאמר מיוחד על טראומות ודרכי התמודדות מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה בעקבות המצב
Shape-2
house-262609_640
בדרך אל החופה: יופי זה נהדר, אבל איך הוא נמדד?
Shape-2
בדרך אל החופה
איך לעצור את הנפילה ?
Shape-2
WhatsApp Image 2021-02-15 at 00.88888888888
ד”ר מיכאל אבולעפיה: אל תתייאש, תתחדש!
Shape-2
desperate-child-R5M78UB
מה מקומן של שיטות זרות בפסיכולוגיה היהודית?
Shape-2
machon
סדר הגאולה
Shape-2
machon
האם אפשר לשמוח בלי תיקון המידות??
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן