“זה נראה בטבע המציאות שכל כוח שנמצא בכל דבר וטבעו לפעול” הוא פועל בהכרח” וכיון שהוא פועל אם יזדמנו לו מצבים שפעולתו תהיה מסודרת אל השלמות ותכלית הנרצה יפעול טוב” ואם לא יתנהג כפי הסדר והתכלית” יפעול הריסות ורע על ידי תנועתו” (הרב קוק מוסר אביך ד” ד). זהו כלל גדול: כל כוח שקיים במציאות – כוח טבעי פיזיקלי” כוח נפשי” כוח רוחני וכו'” שיש בו תכונת פעולה – יציאה מכוח אל הפועל” הריהו פּוֹעֵל. הכוחות אינם סטטיים ואינם “רדומים”. הכוחות פעילים. מכאן שהדבר שתלוי בנו אינו האם הכוח פועל” אלא כיצד הוא פועל. אם נכוון את הכוחות הפעילים להופיע בצורתם הראויה” על פי הערך הנכון” הם יתגלו בערכם החיובי שלמענו נבראו” ואם לאו” יתגלו בצורתם ה”מקולקלת” וממילא המזיקה. עקרון זה נכון ביחס לאופיו של האדם” תכונותיו” מידותיו וכשרונותיו. הכוחות אינם “מחכים” שהאדם “יעיר” אותם מתרדמתם” הם אינם עומדים ב”אפסנאות” ככלים שאין בהם שימוש” הם פועלים תמיד – באופן חיובי או שלילי” טוב או רע” גלוי או סמוי. תמיד פועלים.
לדוגמא: האש מחממת ומאירה” זה טבעה. היא לעולם לא תהיה קרה” גם לא ניטרלית. אם נתקרב אליה במרחק הראוי היא תאיר לנו ותחמם אותנו” אם נתקרב אליה יותר מדי היא תשרוף ותכלה ח”ו” ואם נתרחק יתר על המידה לא ניהנה מחומה ומאורה. הכל אכן תלוי בנו” במידת יצירת היחס הנכון אליה. כך הוא ביחס לכוחות הטבעיים שבמציאות” וכך ביחס לתכונות” למידות ולכוחות הנפש הקיימים בנו כיחיד וכעם.
ולענייננו: מידת הביישנות ומידת העזות” שתיהן טבועות בנפשנו הישראלית “ישראל ביישנים” ו”ישראל עזים”.. וכפי שכבר הזכרנו בעבר” מידת הביישנות עצמית לנו והעזות חיצונית לנו. מידת הביישנות ניתנה לנו על מנת שנתפעל ונתבייש מריבונו של עולם. ומתוך כך נתבטל ונקבל באופן מוחלט את התורה וערכיה” את ערכי הצדק” המוסר והיושר האלוקייים. לעומת זאת” מידת העזות ניתנה לנו כדי שנוכל להשתמש בה כנגד כל המפריעים והמעכבים אותנו לגלות את האמת האלוקית בעולם. בכוח מידת העזות שבנו אנו מסוגלים ללחום באויבינו ולנצחם” ולהתמודד עם כל הסיבוכים” הצרות והתלאות שאנו עוברים כעם במהלך ההסטוריה. כך אמור להיות: ביישנים כלפי ה’ ועזים לעת הצורך כלפי אומות העולם. אך אם חלילה איננו מכוונים שתי תכונות אלו כראוי ולא מממשים אותן למטרתן האמיתית עלולות הן להופיע אצלנו בצורתן ההפוכה והמקולקלת מאד: ביישנים כלפי אומות העולם ועזים ח”ו כלפי ריבונו של עולם וכלפי עצמנו. במצב כזה מיד הביישנות הַפּעילה תנטרל אותנו במאבקנו מול אויבינו: “מה יאמרו הגויים”” ו”כיצד אפשר להתנגד ללחץ הבינלאומי המופעל עלינו” – שאלות אלו יהפכו לסיסמת חיינו. החלטות לאומיות בעלות ערך משמעותי ביותר” שאלות של תרבות וזהות עם ישראל” ישיבתו של עם ישראל בארצו” תהליך גאולתו וכיו”ב – יוכרעו בצורה מוטעית וכושלת עד כדי סכנה אמתית למימוש ערכינו האמתיים – ערכינו האלוקיים.
ומצד שני מידת העזות תתגלה כנגד התורה וערכיה” מחלוקות קשות יפשטו באומה” וסופה של עזות זו מי ישורנו… “לכך יש ללמוד שכל מי שיש בו איזה כוח מיוחד צריך להוציאו בשלמותו כפי האפשר לו” ואם לאו הרי לא די שאינו מוציא ממנו תועלת אלא הוא פועל בלבול סדרים והפסדים גלויים בכל דרכי הנהגתו… כי הכוחות מעשה ה’ המה והם חזקים ולא יתנו להסיג גבולם” ולא טוב יהיה כשיבואו לפעול בלי מנהיג” כספינה בלא קברניטה. וכן בעניין נוהג בשלמות כללית הנמצא לאומה” שכאשר אין הכוח מוצא את הוצאתו מהכוח לפועל באופנים ההגונים” הוא פועל הריסות גדולות” על כן עלינו לדעת כמה מכשולים נמצאים לנו” זרע הקודש – ישראל” וממה שאין אנו משתמשים בכוחות ה גלויים שנתן לנו השי”ת שמו” (הרב קוק ” שם). חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי אלוקינו.