פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > פרידת יעקב אבינו מהשבטים

פרידת יעקב אבינו מהשבטים

עומד יעקב אבינו בערוב ימיו. בניו נקבצים סביב מיטתו” אבלים ובוכים. לא בארץ אבותיהם הם יושבים” כי אם בארץ לא להם” בתחילתה של גלות ארוכה” מצפים הם לדברי עידוד מאביהם. אף יעקב אביהם מבקש לחזק אותם טרם לכתו לבית עולמו” ולגלות להם את אשר צופן העתיד בחובו. “היאספו ואגידה לכם את אשר יקרה אתכם באחרית הימים”. אך דווקא אז נסתלקה ממנו שכינה. נסתם הקץ ולא נתגלה” “כי סתומים הדברים וחתומים עד עת קץ”.
מדוע לא נתגלה הקץ? מדוע נשארו הדברים סתומים וחתומים מכל אדם? האם לא היה הרבה יותר קל אילו היינו יודעים את התהליך המדויק הצפוי לנו מכאן ועד עת קץ” עם הנחיות מפורטות כיצד לפעול עם א-ל?
נתאר לעצמנו מה היה קורה אילו היינו מקבלים תשובות מפורטות לשאלות אלו” עם לוח זמנים מדויק. יש להניח שהיינו חיים את חיינו באדישות משעממת” ולכל היותר בציפייה פסיבית. מדוע עלינו להתאמץ” ליזום ולפעול אם הכל ממילא ידוע מראש? לא לזאת מצפה מאתנו ריבונו של עולם. מרגע שהתברר כי הגאולה באה בדרך הטבע” התברר כי הגאולה באה תוך שותפות מלאה של בני האדם. אנו צריכים ליזום ולפעול” לקחת אחריות על מעשינו ולהפיק את הלקחים מכשלונותינו. אין פירוש הדבר שאנו מביאים את הגאולה בכוחנו שלנו. יש מי שמנהל ומכוון מלמעלה. יש מי שיוצר את ההזדמנויות” והוא נותן את ההזדמנות השניה גם לאחר החמצתה של הראשונה. יש מי שמציב מכשולים ואתגרים בדרך” אשר ההתמודדות אתם מניעה את המהלך קדימה. הוא מלמד אותנו אם טעינו במהלך שעשינו” והוא גם הפותח דרכים לתיקון במקרים שבהם היו כשלונות וטעויות.
באינטואיציה נדירה עמד על סוד זה משה דיין בהרצאה שנשא לפני שנים רבות בפני בוגרי קורס פיקוד בכיר בצה”ל וכך אמר אז: “אמרתי ‘מה יהיה’ ולא ‘מה יהיה הסוף'” עשיתי זאת מפני שנראה לי כי הדגש בשאלה יחודית זו הוא בדרך ולא ביעד הסופי; בתהליך ובמאבק ולא בתחנה האחרונה… לכן חושבני כי התשובה המרכזית” הבסיסית” שביכולתנו לתת לשאלה ‘מה יהיה’ – היא: ‘נמשיך להיאבק’… עלינו להכין את עצמנו נפשית ופיזית לתהליך ממושך של מאבק יותר מאשר לקביעת לוח זמנים להשגת המנוחה והנחלה”.
על כן נסתמו מאתנו דרכיה הסבוכות של גאולת ישראל. ציפייה פעילה לישועה תלווה אותנו בכל רגע ורגע בחיינו. נחשוב ונברר” נפעל ונעשה” נשגה” נפיק לקח ונתקן” עד אשר יפוח היום ונסו הצללים ונלך לנו אל הר המור ואל גבעת הלבונה…
בדברי יעקב לבניו” בסופו של דבר” לא היו ‘הדלפות מאחורי הפרגוד’. הקץ לא נתגלה. אך דבר גדול אמר יעקב לכל אחד מבניו. אתה” יהודה” תהיה אריה. ואתה” בנימין” תהיה זאב. אתה” יישכר” תהיה חמור גרם. ואתה נפתלי” תהיה איילה שלוחה. כל אחד מכם יפעל על פי תכונותיו המיוחדות כדי להביא את העם כולו אל מטרתו. אך אל תשאל: ‘מה יהיה?’ שאלה זו אינה במקומה. דבר אחד עליך לשאול בכל יום ויום: ‘מה עלי לעשות?’ ‘מה עלי לעשות היום בכוחות המיוחדים שריבונו של עולם נתן לי?’ ואז” יתקיים בכל אחד ואחד מאתנו הביטוי: “כל ימי חייך – להביא לימות המשיח”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

שלח עמי – ויעבדוני
Shape-2
machon
אזהרה לגסי הרוח
Shape-2
machon
פרידת יעקב אבינו מהשבטים
Shape-2
machon
הרואה סוטה בקלקולה
Shape-2
machon
התייצבו וראו את ישועת ה’
Shape-2
machon
בין טלית לציצית
Shape-2
machon
בוא הביתה
Shape-2
machon
אדם שיש לו מקום
Shape-2
machon
מעשה ביהודי במוצאי יום הכיפורים: הרב עזריאל אריאל
Shape-2
סוכות_במאה_שערים066
טוב להודות לפני ה’
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן