פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ‘מימוש עצמי’ מתוך אמונה? (ג’):

‘מימוש עצמי’ מתוך אמונה? (ג’):

מימוש עצמי בעבודת השם
נתן קוטלר
ראינו בשבוע שעבר את החשיבות בפיתוח הכשרונות” מצד ניתוב כוחותיו של האדם לאפיקים חיוביים” שמירה על ‘נחת רוח פנימי’ וכן מצד מילוי תפקידו הייחודי של כל אדם (שנקבע לפי כשרונותיו). הפעם נדון בשאלות האם קיים ‘מימוש עצמי’ בעבודת השם? האם ניתן לדעת כיום מהו תפקידנו המיוחד בעבודת השם אם אין נבואה?
איך יודעים מה תפקידנו בעבודת השם?
בדורות עברו” אדם שרצה לדעת מהו תפקידו בעבודת השם היה הולך לנביא שהיה מסוגל לראות את מכלול אישיותו של האדם וידע לפי זה לכוון אותו לקראת ייעודו בחיים (ראה: גר”א משלי טז” ד). אך כיום שאין לנו נביאים” איך נדע מהו תפקידנו?
התמקדות במצווה מיוחדת
שני גדולי עולם שחיו בצפת לפני כארבע מאות שנה התוו לנו את הדרך ל’מימוש עצמי’ בעבודת השם. האלשיך הקדוש כותב: “במה שיראה הרואה בחינות מחולפות לאישי ישראל. יש חשקה נפשו בתורה” ויש בצדקה ויש בגמילות חסדים” וההיקש ביתר מצות” (‘תורת משה’ שמיני ט” ה-ו).
כך גם רבי אלעזר אזכרי מדגיש את הפן האישי בעבודת השם “ואף על פי שחייב אדם להזהר בכל המצוות” מכל מקום יש לו להחזיק באחת מכל המצוות בכח גדול והתמדה שלא יעבור עליה כל ימי חייו” (ספר חרדים פרק ס”א).
אם כן” לפי האלשיך הקדוש ורבי אלעזר אזכרי השאיפה לדרך אישית בעבודת השם היא שאיפה ראויה והאדם רשאי להתמקד בתחום מסוים המתאים לו בעבודת השם [חשוב לציין שהגר”א מלמדנו בפירושו למשלי (טז” ד) גישה ייחודית ומורכבת שאמנם אין כאן המקום להביאה כראוי” אך חשוב לעיין בה היטב כדי לראות את מכלול השיטות].
ואכן כך מצינו שהיו מהאמוראים שנזהרו במיוחד במצוות מסוימות: רב נחמן היה זהיר באכילת שלוש סעודות שבת ורב יהודה היה מתפלל מתוך עיון תפילה [=כוונת הלב (ראה: שבת קיח” ב תוס’ ד”ה עיון תפילה)]. כמו כן מצינו שרב יוסף בנו של רבה נשאל “אבוך במאי זהיר טפי? [=אביך במה היה נזהר ביותר]. אמר ליה: בציצית…” (שם). אך רבי אלימלך מליז’נסק שואל איך ייתכן שהאמוראים היו נזהרים במצוה אחת “הלא צריך אדם ליזהר בכל המצוות”?

התשובה לפי רבי אלימלך היא שודאי שהאדם מחויב בכל המצוות” אך זה בלתי אפשרי להיזהר בכולן בכל הפרטים והדקדוקים ולכן עליו להיזהר במצוה אחת שבה הוא יתמקד. אך רבי אלימלך מלמד אותנו שאם מתמקדים במצוה אחת כראוי” ממילא הקב”ה מסייע לקיים את כל המצוות כראוי “רק כשאדם נזהר במצוה אחת לעשותה בכל פרטיה ודקדוקיה התלויים בה זה הוא מסייעו לו שהשי”ת יהיה בעזרו לקיים כל המצוות” (‘נועם אלימלך'” פרשת בשלח ד”ה ‘הרם את מטך’).

אך ל’מימוש עצמי’ בעבודת השם ישנו תנאי חשוב והכרחי:

בשם כל עם ישראל
האדמו”ר מאוז’רוב מדגיש שאפילו כאשר מתמקדים במצוה אחת” האדם חייב להיות כלול עם כל ישראל (‘באר משה'” במדבר עמ’ נג; השווה: שם משמואל” פרשת כי תבוא שנת תרע”א עמוד קס”א ד”ה “תחת אשר לא עבדת”). וכן כתב הרב חרל”פ “הרעיון הלאומי בישראל” הוא הרעיון היותר נאצל והיותר מקיף ורחב אצלנו” בלי הכרת הלאומיות שלנו לא היינו זוכים לשום מצוה כללית או פרטית” כי כל יסוד קיום המצות הוא מצד ההתקשרות עם כלל ישראל” וכל מה שאנו מקיימים הוא בשם כל ישראל” (מי מרום ח”ו” פ”ד עמ’ שכה).

רעיון זה בא לידי ביטוי בסיפור חסידי על מתנגד שהלך פעם לבית כנסת בשעה מאוחרת וראה חסיד שעדיין לא התפלל” הוא שאלו בתמיהה “מה בנוגע לתפילה ולימוד תורה?” החסיד ענה לו “ממה נפשך” אם התפללת ולמדת תורה בשם כלל עם ישראל” נמצא שגם אני התפללתי ולמדתי” אך אם לא התפללת ולמדת תורה בשם כלל עם ישראל” איזה ערך יש לתפילה וללימוד שלך?”

בשבוע הבא נדון ב’מימוש עצמי’ בלימוד תורה: האם יש ‘עניין’ להתמחות בתחום מסוים בלימוד תורה? איך האדם ידע באיזה תחום להתמקד? ומה הגישה הנפשית הראויה?

לתגובות: natanorot@gmail.com
*) הציבור מוזמן לשיעור אמונה מידי שבוע בנושאים אקטואליים שמתקיים אי”ה בבית הכנסת המרכזי בית הכרם (רח’ בית הכרם 17) בימי ג’ בשעה 20:00.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן