רבונו של עולם כרת ברית אתנו. לא מוזכר בשום מקום שאנו כרתנו ברית עם רבונו של עולם” או שאברהם אבינו או משה רבנו כרתו ברית עם רבונו של עולם. ברית זו יצירה” “עם זו יצרתי לי”. זכינו וכך נוצרנו. כך היא העובדה” אם נרצה ואם לא נרצה. כשם שהתורה היא מן השמים” כך ישראל מן השמים. כדברי רבנו יהודה הלוי בספר הכוזרי שהכל “ממנו [מד’] ולא ממנו [מאתנו]”. זאת בחירה אלוהית ויצירה אלוהית על כורחנו. זאת הכרזה על דבר שאינו ניתן להשתנות. על כן אף אם “ההרים ימושו והגבעות תמוטינה” בכל ההויה כולה” “ברית שלומי לא תמוט” [1].
כתוב בגמרא [2] שבמצבים מסוימים תמה זכות אבות. המצב כל כך מקולקל” כל כך נורא” עד שאין זכות! ועל זה אומר רבנו תם בתוספות שם: זכות אבות יכולה להיות תמה” אבל יש משהו יותר מזכות – ברית אבות! ברית אבות לא תמה ולא תפסוק וקיימת לעד ולעולמי עולמים בכל המצבים שיהיו” ברית עם האבות וברית עם עם ישראל” והברית לא תופר לעולם. גם ספר הכוזרי והמהר”ל חוזרים על ההבחנה והחילוק בין ברית וזכות” ויש דברים דומים אצל גדולי ישראל קדמונים נוספים: רמב”ן” עקידת יצחק ושל”ה.
הגאולה מופיעה מתוך הברית. כשמגיעה עת קץ” שום דבר לא יכול לעכב. כל מיני השינויים שיתהוו בעולם וכל הקפיצות שיקפצו אומות העולם” לא יוכלו לשנות את “ברית שלומי” הקיימת לעד ולנצח נצחים. אנו רואים שהולכים ומתגשמים לעינינו דברי הנביאים על הקץ המגולה [ראה גליון קודם]. לגאולה זו אין הפסק” “וברית שלומי לא תמוט” אמר מרחמך ד'” [3].
מקורות:
[1] ישעיה נ”ד י’.
[2] שבת דף נ”ה ע”א.
[3] ע”פ שיחות הרצ”י אורות ח”א עמ’ 87″ דברים עמ’ 372″ 375-6″ 426″ 436.