פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > דרכי חינוך בפיאסצנא (סיום)

דרכי חינוך בפיאסצנא (סיום)

לאחר הקדמתו הכללית על החינוך בדורו” פונה האדמו”ר אל בני הנוער עצמם. הספר “חובת התלמידים” הוא שיחה חינוכית בין האדמו”ר לבני הנוער” לכן הוא נכתב בלשון נוכח. בשיחה חינוכית זו הוא מיישם את העקרונות החינוכיים שבהקדמה. במאמר הנוכחי החותם את הסדרה על דרכי חינוך בפיאסצנא” נעקוב כיצד יישם האדמו”ר את תובנותיו החינוכיות לאורך שבעת הפרקים הראשונים של ספרו.
א. בפרק הראשון” הוא מאיר פנים אל בני הנוער” מבטא את הערכתו אליהם ומדגיש את מעלתם בעיני ה’. “בורא עולם שמח בך…”.
ב. הוא מצהיר שאין בכוונתו לכפות את דרך ה’ עליהם אלא לעודד אותם לבחור בה מתוך הזדהות מלאה – “מטרה גדולה זו לנו” לא לכפות אותך שתלך בדרך ד׳ בעל כרחך” רק שגם בעצמך תרצה ללכת בו” כי לא בעשיותיך הטובות לבד אנו מסתפקים” רק שגם אתה בעצמך תהיה טוב אנו רוצים כפי שאמרנו לך. וכיון שזאת היא עיקר כוונתנו לכן אין אנו רשאים להשאיר בך שום ניצוץ מחשבה ורצון לא טובים” מוכרחים אנו להיכנס למוחך ולבך לישר בך כל מחשבה ורצון שבך ולהעלותם”.
ג. הוא מדגיש את הפוטנציאל של כל תלמיד להגיע לגדולות בעבודת ה’ – “לא שאנו אומרים בזה שאין חילוק בין הכשרת נער ונער” רק שאין אנו יכולים להחליט בענייני ההכשרה ולומר מראש מה יהיה משפט הנער כשיגדל” כי ישנם תלמידים שהכשרותיהם סגורות ונעלמות בהם עד שלא יאומן עליו שהוא יהיה גדול בישראל הן בתורה והן בצדקת עבודה” וכשיגדל והנה לפלא כל מכיריו” לפנינו איש גדול…”. לכן” אסור מראש להחליט שאין לנער סיכוי להתפתח” אסור להתייאש ממנו.
ד. את היום יש לפתוח בשמחה” ולהתפלל לה’ שעבודת ה’ תהיה מתוקה ולימוד התורה יהיה ערב. “תתחיל ברכת התורה ומעומק לבך תתפלל אל ד’ הערב נא ד׳ אלוקינו את דברי תורתך בפינו וכו׳. כי באמת ערבה ומתוקה היא תורתך” הושיעני שגם אני ארגיש את נועם מתיקתה”.
ה. גם כשהאדמו”ר עובר להדרכות כיצד לתקן את הפגמים המוסריים” הוא מדגיש שהוא לא יחפש את הפגמים בנער אלא ידריך אותו כיצד לחשוף בעצמו את פגמיו ולהתמודד אתם. “רק עמך יחד נחפש” ואתך יחד נבדוק את עצמך לראות ולמצוא את… את גרגרי הרקב אשר בך ולהשמידם” כי מי הוא עיקר המחנך שלך אם לא אתה בעצמך” ומי הוא אשר עיקר האחריות עליו לחנך ולגדל מנערי ובחורי ישראל את ארזי הלבנון אדירי התורה אם לא אתם” נערים ובחורים בעצמכם” ומי יוכל לדעת כמוכם את חסרונותיכם אשר צריכים לתקנן” ומי כמוכם מכיר היטב כ״כ את העקמימיות אשר שונות ומשונות הן בכל נער ונער ולישרם. ואנחנו יכולים רק לעזור לכם… כל אב” מלמד” ומדריך יכול רק לצוותכם ולייעץ אתכם” ובכם הדבר תלוי אם לשמוע לו” לפעול ולחנך את עצמו בדרכו ובמצותו…”.
ו. שני פרקים מקדיש האדמו”ר למחלת העצלות וההתרפוּת וכיצד להתגבר עליה. מה ההבדל בין עצלות להתרפות? העצל הוא הבטלן שאיננו עושה מאומה. לעומתו” המתרפה עומד בדרישות המסגרת אבל איננו מתאמץ ואיננו מעמיק.
ז. פרק שלם מוקדש למחלת “היֵשוּת”. “כל נער וכל בחור כזה חושב את עצמו ודעתו ליש בפני עצמו” הוא יודע איך להתנהג” הוא מבין מה טוב ומה רע לו ולנפשו. ויש לפעמים שהמלמד או האב אומר לו דבר ומדריכו” ונראה בעיני התלמיד שהוא מבין יותר” ובשביל זה הוא מביט על מלמדו כעל איש עריץ שבא לכפותו בכוח לעשות דבר רק מפני שהוא רוצה בכך” ולב התלמיד מתרחק ע״י זה מן רבו עד שכל דבריו” תורתו והדרכתו לא יועילו לו”. האדמו”ר פונה אל הנער שמשתוקק לקרבת ה’ ומסביר לו ש”ה’ הוא המלמד אתכם תורה” וקול ה’ מתלבש בקול דברי רבכם בשעה שמדבר אליכם דברי תורה” עבודה ואף דברי דרך ארץ”” לכן “המורא והשמחה” הפחד והאימה שהיו לישראל בשעה שעמדו על הר סיני ושמעו את קול ה’… חלק מזה גם עתה לכם בשעה שאתם יושבים בישיבה…”. בהמשך דבריו מעורר האדמו”ר את הנער להיות ענו” כלפי מוריו וכלפי חבריו. אל יתגאה על חבריו ואל יהא אגואיסט” אלא יאהב את חבריו ויכיר בערך של כל אחד מהם.
ח. את הפרק השביעי מקדיש האדמו”ר לחשיבות ההערכה העצמית והעמידה בפני הלחצים החברתיים. היפוכן היא ה”שפלוּת המרוּמָה”” הכניעה ללחץ חברתי” החשש מלעגו של הזולת המונע מהנער לעשות הטוב “כי אפשר שישחק עליו שכנו” וגם למצוא חן בעיני השלישי והרביעי מוכרח להתאים את עצמו”. האדמו”ר סבור ששורש הבעיה הוא בחוסר בגרות נפשית. תופעה זו היא מבורכת בגיל הילדוּת” “הילד בקטנותו יודע שאין לו דעת לעצמו ומתרגל למדוד את כל דבריו במנהגי דעת הגדולים הסובבים אותו”” אבל היא חולנית בגיל ההתבגרות. תכונה זו איננה עוברת מעצמה. יש מתבגרים שאינם משתחררים ממנה וממשיכים לרצות את סביבתם. לכן” לא די להקנות דעת לנער אלא צריך להקנות לו “דעת עצמית”. על כן” פונה האדמו”ר אל הנער: “אנו רוצים לעורר בך דעת מעצמך” הלוא עצמותך ישראל היא” ואת הרוח הישראלית שבך תגלה מקרבך”. תם ולא נשלם.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” levavot.org.il באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן