יש ביטוי שהוא תמצית ספר הכוזרי: הידיעה” האמונה והקבלה ש”ההתחלה ממנו לא ממנו”1. ממנו – הוא” לא ממנו – אנחנו. בלשון הקודש יש ל’ממנו’ שני מובנים: הוא ואנחנו. ההתחלה היא לא מאיתנו! זהו העניין האמיתי של הברכה בתורה תחילה: “אשר בחר בנו מכל העמים”. כך יצר אותנו ריבונו של עולם. זה יסוד היסודות. לכן הגאון מוילנה אמר על ספר הכוזרי ש”עיקרי אמונת ישראל ותורה תלויים בו”.
זו הנקודה היסודית והעיקרית של הפסוק: “והייתי לכם לאלוהים ואתם תהיו לי לעם”2. ההתחלה ממנו! ריבונו של עולם יצר אותנו עם של נביאים” עם של “הדבקים בד’ אלוהיכם”. מתוך היצירה שלנו” מתוך הבחירה האלוהית שלנו” נמשך כל החיוב שלנו בתורה ומצוות וכל הקדושה המתפרטת המעשית. זו נפקא מינה יסודית” אם ההתחלה ממנו הוא או ממנו אנחנו.
יש גם צד ההתחלה המוסרית של האדם: “והיו לי לעם ואני אהיה להם לאלוהים”. אך כפי שביררנו” הדבר לא מתחיל מההתחלה המוסרית” מאתערותא דלתתא” אלא מאתערותא דלעילא. זה עיקר העיקרים! ככל שיתברר יסוד האמונה הזה” יותר נתקרב לחזרה בתשובה של כל ישראל. זה היסוד האמיתי לגאולה שלמה ולתשובה שלמה. כשכל הישיבות בישראל” כשכל לומדי התורה בישראל יתמלאו ביסוד האמונה הזאת – תתקרב הגאולה השלמה” בלי ספק. התכלית האידיאלית” היסוד” הראשית והאחרית היא “והייתי לכם לאלוהים ואתם תהיו לי לעם”3.
1 כוזרי ב’ נ’.
2 ויקרא כ”ו י”ב.
3 שיחות הרצ”י סגולת ישראל עמ’ 39-41.