פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > גדלות האשה

גדלות האשה

אצל חז”ל נמצאת מחמאה מיוחדת לנשים. מהפסוק “ויבן ד’ א-לוקים את הצלע”” לומדים חז”ל ש”נתן הקדוש ברוך הוא בינה יתירה באישה יותר מבאיש”. הבדל זה נעוץ בשוני שבין יצירת האיש ליצירת האישה. בסדר הבריאה מוצאים אנו צד מסוים של גדלות האישה לעומת האיש. החומר של האיש הוא “עפר מן האדמה”” ועליו חל שם שמים” “ויפח באפיו נשמת חיים”. לעומת זאת” החומר שממנו נעשתה היצירה הא-לוקית של האישה” אינו עפר מן האדמה” אלא צלע שכבר היתה שייכת לאדם שנברא בצלם א-לוקים. היסוד והשורש שלה הוא א-לוקי. באישה מופיעה שלמות צורת האדם; היא א-לוקית יותר מהאיש.
אחרי שהדגישו חז”ל ש”בינה יתרה באישה”” אפשר להבין שהביטויים הנראים כהמעטת האישה” באמת אינם כן. נוסח הברכה “שעשני כרצונו” אינו צמצום אלא אדרבה” גדלות. האישה יותר “כרצונו”” כרצון ד’. האישה אנושית פחות מהאיש” אבל א-לוקית יותר. יש לה יותר הכנה לקבל את הא-לוקי. באישה בולטת יותר הכלליות השייכת לעילאיות הא-לוקית. דבר זה ניכר בלשון הקודש שבה מושגים כלליים מופשטים מתבטאים בלשון נקבה: גדולות” חדשות” נפלאות” נשגבות וכדומה.
בספר מלכים מסופר על האישה השונמית ההולכת אל הנביא. אומר לה בעלה: “מדוע את הולכת אליו היום” לא חודש ולא שבת”. מכאן מוכיחים חז”ל ש”חייב אדם להקביל פני רבו ברגל”. תמוה” הרי אין אישה חייבת במצות תלמוד תורה” אם כן מה לה ולהקבלת פני רב? בהקבלת פני רבו יש שני צדדים: לימוד דברי תורה” ודבקות נפשית בתלמיד חכם” שהיא מדרגה עליונה יותר” “גדולה שמושה של תורה יותר מלימודה” . כבוד התורה עדיף מלימוד תורה” כי בלימוד עוסקים בדבר פרטי של תורה” לעומת שימוש שהוא עניין כללי של דבקות וקשר. מתוך כך יש מקום להבין את שייכותה של האישה למצוה של הקבלת פני רבו. נשים אינן שייכות ללימוד תורה במובן הפשוט של פרטי תורה מתוך קביעות בישיבה” אולם ברור שהיחס הכללי אל התורה צריך להתגלות גם אצלן. על כן אף הן שייכות להתרוממות הכללית של הקבלת פני רבו ברגל. כבוד התורה הוא אחיזה כלל ישראלית מקפת יותר מלימוד תורה. לכן מתאים שעליוניות זו תתגלה דווקא על ידי אישה” שאצלה הצד הכללי בולט יותר” שהיא גדולה יותר מצד הופעת הקדושה הכללית של ישראל .

תגיות: מעמד האשה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן