פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מנהיגות חינוכית (ג)

מנהיגות חינוכית (ג)

פני הפרנס כפני הדור או פני הדור כפני הפרנס?
– אלו בעצם שני מודלים של מנהיגות” באומה וגם במוסדות חינוכיים
קיימים שני מודלים של מנהיגות. בראשון – ה”פרנס”” המנהיג הוא העיקר. הוא מורם מעם” ומשמש כעין מגדלור לבני דורו. יש לו כוח ממגנט” המושך רבים אליו – בדרכו” הנהגותיו” משנתו ואישיותו. במודל השני – המנהיג רואה את עיקר תפקידו בפיתוח הפוטנציאל הטמון בעם” בחשיפת מגוון הכשרונות הפזורים למכביר באומה” בחברה. לאחר חשיפת הכשרונות השונים” הוא מנווט אותם לבל יתנגשו וינטרלו אלו את אלו.
במודל הראשון” המנהיג במרכז. לכן” הוא חייב להשקיע הרבה בפיתוח אישיותו” בזיכוכה ובהעשרתה” על מנת להיות מגדלור” המאיר למרחוק. ככל שהוא יהיה אדם “גדול” יותר וירים אידיאלים גבוהים ועוצמתיים יותר” כך תגדל השפעתו בהיותו מוקד משיכה והשראה לרבים. הוא מנהיג מכוח אישיותו. השפעתו היא מכוח דוגמתו האישית.
במודל השני” מבטו של המנהיג איננו מופנה אל עצמו אלא אל הציבור. הוא לא מבקש להיות מורם מהם” להתנשא עליהם (אפילו במובן החיובי) אלא לשרת אותם” להבחין בנקודות החוזק הפזורות בחברה” לחשוף אותן ולעורר אותן. הוא צריך לפתח בעצמו עין אוהדת כלפי הציבור” עין המגלה את העוצמות הגנוזות בציבור.
ובניהול החינוכי – המנהל מהסוג הראשון הוא אדם בעל שאר רוח” כריזמטי” עם עוצמות נפשיות אדירות” שהמפגש איתו הוא סיעור מוחות מתמשך. הוא המרים אידיאלים חינוכיים גבוהים ומושך את הצוות החינוכי ואת התלמידים אליהם. מודל זה היה קיים מאז ומעולם בעולם הישיבות. בראש הישיבה עמד תלמיד חכם מופלג בתורה” בחכמה ובמידות” וכל הישיבה הוארה מתורתו ומקדושתו. הוא היה הציר המרכזי של הישיבה. הישיבה נקראה על שמו” וכל מי שהסתופף בצילה ינק ממנו.
המנהל מהסוג השני” איננו עומד במרכז” אלא חברי הצוות החינוכי. תפקיד המנהל “להוציא” מהם את המיטב” לגלות ולעורר את כשרונותיהם” ולשבץ כל אחד מהם במקומו. כל אחד ותחום פעילותו ואחריותו בהתאם לכישוריו: סדר” פעילות חברתית” קשר אישי” יזמות חינוכית” אווירה בית ספרית” קישוט” וכו’. המנהל מתמחה בביזור” על מנת לנצל את הכוחות הגנוזים בצוות החינוכי.
זוהי המחלוקת של חז”ל” האם הדור לפי הפרנס או הפרנס לפי הדור” מיהו הגורם הדומיננטי – הדור או הפרנס? כשהפרנס נועד לשרת את הדור” הרי זה “פרנס לפי הדור”” ולהפך – כשהפרנס מוביל ומנתב” משפיע ומאיר” זה “הדור לפי הפרנס”.
בפרשת פנחס מתואר המנהיג (יהושע בן נון) כ”איש אשר רוח בו” (במדבר כז יח). מה פירוש “רוח בו”? רבי אברהם אבן עזרא שואל: וכי יש אדם שאין בו רוח?! שני פירושים עיקריים לכך: אונקלוס תרגם – רוח נבואה. בדומה לזה אחרים פירשו: רוח חכמה ודעת. כלומר” אישיות רוחנית עשירה וגדושה. אבל רש”י פירש: איש שיודע להלך כנגד רוחו של כל אחד ואחד. בפירוש אונקלוס” הדגש הוא על גדלותו של המנהיג. בפירוש רש”י” הדגש הוא על יכולתו להתאים את עצמו לגוונים השונים שמרכיבים את הציבור. הוא מוכשר לנהל תקשורת בריאה עם כלל הציבור. שני הפירושים הנ”ל מזכירים לנו את שני המודלים של המנהיג!!
מה עדיף מבין שני המודלים? כיצד נבחר ביניהם? (המשך בשבוע הבא). לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” levavot.org.il באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

תגיות: מנהיגות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן