פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > כיצד ילדינו יחזרו בתשובה ?

כיצד ילדינו יחזרו בתשובה ?

דור-דור ונתיבות תשובתו. התשובה השלמה היא גם רגשית וגם שכלית” גם חרטה על העבר וגם קבלה לעתיד” גם מאהבה וגם מיראה” גם במחשבה וגם במעשה. אבל” המינון בין מרכיביה השונים של התשובה משתנה מדור לדור. יש דור שתשובתו שכלית יותר” ויש דור שהיא רגשית יותר. יש דור שתשובתו היא בעיקר חרטה וייסורי מצפון” ויש דור שתשובתו ספוגה בתקווה לעתיד טוב יותר ושאיפה לשיפור ולתיקון.
ומה בדורנו? הראי”ה קוק משיב: דורנו “לא יוכל לשוב מיראה” אבל מאד מוכשר הוא לשוב מאהבה שיראת הרוממות תתחבר עמה”. משפט זה לקוח מתוך מאמר “הדור” שנכלל בספר “עקבי צאן” שיצא לאור בשנת תרס”ו. למרות שחלפו למעלה ממאה שנה מאז נכתב” ההדרכה של הרב עדיין רלוונטית” ויש אומרים: רלוונטית עוד יותר. התשובה מיראה אפיינה את אלפיים שנות שהותנו בגלות. דרך זו נחלה הצלחה רבה בשעתו!! היראה מעונש בידי אדם (חרם ונידוי” קנסות ומלקות) ומעונש בידי שמים (ייסורים ומחלות” גיהנום) פעלה על הלב” ריככה את קשיותו והשיבה רבים מעוון. די היה להזכיר לחוטא שנפשו תאבד בחטאיה כדי להחזירו למוטב.
אבל” חל שינוי: דורנו – דור התחיה – מסרב להיכנע ליראה. דורנו נמשך אחרי עבותות האהבה. רק אם נצליח לעורר בו אהבה לה’ ולתורתו” הוא יגלה נאמנות לדרך ה’. וכיצד תתעורר בו אהבה זו? כאשר יחווה חוויה דתית פנימית ויצלול במעמקי חכמת התורה.
הרב מצרף לאהבה גם את יראת הרוממות” הקרויה “יראה עילאה”” לעומת יראת העונש הקרויה “יראה תתאה”. יראת הרוממות מפגישה את האדם עם הרוממות האלוקית” ומעוררת בו יחס של כבוד והערצה לאלוקים” לתורתו ולמצוותיו.
הרב כיוון את דבריו לתשובת הדור” ל”מקרו”” אבל המקרו מלמד ומעיד גם על המיקרו – על תשובת כל יהודי ויהודי” ובכלל זה גם על תשובת ילדינו. רבים מהם לא יוכלו לשוב מיראה” אבל מאד מוכשרים הם לשוב מאהבה… כלומר” יעילות האיומים על ילדינו היא מוגבלת מאוד. בהגיעם לשלב מתקדם של ההתבגרות” האפקטיביות של האיומים עליהם שואפת לאפס. האם אבדה תקוותנו לחנך אותם ולהחזירם למוטב? חס וחלילה! הם מוכשרים לשוב מאהבה. תפקידנו הוא להאהיב עליהם את תורת ישראל ואת “דרך ארץ” שקדמה לתורה. כיצד? נאיר פנים יותר משנחמיץ פנים” נגביר את האהבה ההורית על היראה ההורית. הימין המקרבת תנצח את השמאל הדוחה. נפגיש את ילדינו עם יופיה והדרה של התורה” עם תובנות אמוניות עמוקות ועם חוויות רוחניות מרגשות. כך נעורר בהם אהבה למסורת המונחלת מאבותינו ולְמה שאנו משדרים בבית.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – levavot.org.il באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

תגיות: תשובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן