פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > זאת חוקת התורה

זאת חוקת התורה

המדרש בפרשתנו” מספר על דו שיח מעניין בין ריב”ז לעובד כוכבים: “שאל עובד כוכבים אחד את רבן יוחנן בן זכאי – המעשין האלו שאתם עושים” נראין כמין כשפים! אתם מביאים פרה” ושורפין אותה” וכותשין אותה” ונוטלין את אפרה” ואחד מכם מטמא למת” מזין עליו ב’ וג’ טיפין ואתם אומרים לו טהרת?”
ענה לו מה שענה לו ריב”ז” אך “לאחר שיצא” אמרו לו תלמידיו – רבינו” לזה דחית בקנה” לנו מה אתה אומר? אמר להם – חייכם” לא המת מטמא” ולא המים מטהרין” אלא אמר הקב”ה – חקה חקקתי” גזירה גזרתי” אי אתה רשאי לעבור על גזרתי” דכתיב זאת חוקת התורה” [במדבר רבה יט ח].

לעתים” אנו נוטים יתר על המידה לחטט בתוכנה של מצוה. מחפשים אנו את המסר הרוחני שלה” אשר לעיתים מעולף בספירים ונסתר מעיני רואה. יורדים אנו לתהומות פנימיותה” ולא תמיד מצליחים להעלות בחכתנו דבר. אזי” מתוך שהתרגלנו להבין את מצוותיו של הבורא יתברך” אנו מתמלאים אכזבה” ולעתים אף מאבדים את החשק לקיומה של אותה מצווה.
מדרש זה מלמדנו שלא זו הדרך הנכונה לעבודת ה’. ראשית” בבואנו לקבל על עצמנו עול מלכות שמים” אנו צריכים לזכור שמצוות ה’ יתברך דווקא לעתים חסרות כל הגיון (נראה לעין)” ואף נתפסות כתמוהות ומשונות” ‘מעשה כשפים’ בלשון המדרש. אז מה? לא באנו לכאן כדי לקיים מה שנראה לנו” ואם זה היה תלוי בנו” אולי היינו ממציאים מצוות אחרות” אבל – זה לא תלוי בנו” ממש לא! המצווה” כשמה כן היא – מצוות מְצוֵה” ואנו צריכים לדעת את מקומנו – אנחנו המצֻווים” לא המצָווים!
ודאי” רמת הקיום הגבוהה ביותר” היא מתוך הבנת המסר הרוחני שהמצוה אמורה להעביר לי. אך זה לא העיקר. העיקר – עצם הביצוע של ההוראה שקיבלנו מגבוה.
במיוחד היום” בעידן בו מנשבות רוחות הבאות להעצים את מקומו של האדם הבוחר” על חשבון האדם המצטווה” חשוב להדגיש” כי בחירתנו בחיים” נמצאת בשלב הראשוני – בחרנו להיות בניו של ה’ יתברך ולקיים את כל תורתו. לאחר מכן” קיום כל פרטיה של תורה זו” אינו מותנה בבחירה” ואין אנו מלקטים” ח”ו” מתוך התורה את מה שמוצא חן בעינינו ומקיימים.
כעת” בפתחו של ה’חופש’ הגדול” צריך לשנן זאת היטב: ‘אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה’ (ר’ יהושע בן לוי” ברייתא דפרקי אבות)” ואת חרותנו אנו מוציאים לפועל ע”י השתעבדות טוטלית ללימוד התורה ולקיום מצוותיה. כל חרות אחרת” איננה אלא שיעבוד מלא ליצרנו” ורק למראית עין חופש היא.
עבדי הזמן עבדי עבדים הם”
עבד ה’ הוא לבד חפשי!
(רבי יהודה הלוי)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

זאת חוקת התורה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן