פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > בואו” נעשה סדר… (ב)

בואו” נעשה סדר… (ב)

הגיע זמן קריאת שמע של שחרית

ההתייחסות ההלכתית” השכלית והרגשית” הראויה למהפכת יציאת מצרים” מחייבת להקיף בגדלות את מלא התוכנית הנקראת יציאת מצרים” את מכלול העליות והירידות” הימים והלילות של תולדות האומה.
האם אתגר זה מהווה דרישה” חובה או עצת רשות? לית מאן דפליג שהמעלה העליונה היא להיות מחויב (תפילת ערבית” של הגלות” חובה) לכלל תמורותינו ההיסטוריות באמצעות סקירה אוזרת גבורה. והיה אם לא” על כל אחד לפחות להתאמץ לפי כוחו (תפילת ערבית” רשות)” להתלמד איך לראות את הארת הגאולה גם באירועים הלא פשוטים בעינינו האנושיות. מאמץ זה הינו חלק בלתי נפרד ממצוות סיפור יצ”מ. אולי לא בכדי נקבעה מצוה זו דווקא בלילה ולא באמצע היום” על מנת להעמיק בנו ובילדינו שרק מי שמיועד לגאולה מסוגל לחיות את קיצוניות תולדות עמנו ולראות בחושך” כי רק ביחס לחושך מורגש האור” ההעדר קודם להוויה (מהר”ל” נצח ישראל). “…גלות בבחינת התנסות היסטורית” ידועה רק ליהודי. שום אומה לא התנסתה מעולם בקיום גלותי… שום תנועת אוכלוסין לא הולידה בעקבותיה התנסות גלותית בדומה לזו של היהודי” כותב הגרי”ד סולובייצי’ק זצ”ל (דברי הגות והערכה” בית הכנסת” מוסד ורעיון” עמ’ 102″ פס’ ג וד). אלמלא האומה הישראלית” האנושות לא הייתה יודעת אי פעם מהי גלות” כי מעולם לא הייתה פוגשת עם גולה” אומה המאירה גם מתוך ישיבתה בצל תולדות האנושות.
אותם החכמים” ש”הָיוּ מְסַפְּרִים בִּיצִיאַת מִצְרַיִם כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה”” עמלו להרבות ולהעמיק בהסברים במה ואיך “אוֹתוֹ הַלַּיְלָה” של גלויותיו השונות של עמנו מחובר מהותית לסיפור יציאת מצרים. הרי אותם התנאים חיים ומלווים אותנו בשעת צאת הכוכבים של הלילה” גלות עשיו. דווקא את ההוראה זו בוחן ראב”ע.
“עַד שֶׁבָּאוּ תַלְמִידֵיהֶם וְאָמְרוּ לָהֶם: רַבּוֹתֵינוּ” הִגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית”. לאחר שהמסר עבר והופנם ע”י התלמידים שנכחו באותו ליל הסדר” הם מודיעים לרבותיהם שעכשיו הם מסוגלים לחבר את אמונתם לפן הזורח של הגאולה” “הִגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית”: הגיע הזמן לחבר את לילותינו ההיסטוריים לזריחתנו הלאומית המחודשת.
“וַחֲכָמִים אוֹמְרִים: יְמֵי חַיֶּיךָ: הָעוֹלָם הַזֶּה” כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ: לְהָבִיא לִימוֹת הַמָשִׁיחַ.” מה מוסיפים חכמים? לענ”ד” חכמים אינם חולקים על התנאים הקודמים אלא מרחיבים את הסברם: עצם מציאותנו בעולם הזה מהווה סוג של לילה מבחינת גילוי ה’. רק בימות המשיח” התמונה שתתקבל תבהיר לנו שגם העולם הזה הוא חלק של עולם הבא” ש”ראשית” האדם שרוי בגלות. בן בלי בית הוא… היהדות מלמדת” כי לא היהודי לבדו שרוי בגלות” אלא האדם באשר אדם הוא” האדם בכלל” מתקיים בהוויה של גלות… גלותנו אנו אינה אלא השתקפות של תודעת הגלות הכוללת… המעיקה על כל האדם… האדם נתקלל בידי האלוקים ושולח מגן עדן…” (הרב סולובייצ’יק שם). אי לכך” באותו לילה לא נדרשים רק לסדר את עניינו הלאומיים” אלא את כלל העולמות” שאחד מהם” עולם הזה” במצב של לילה לעומת אור השחר של עולם הבא…
שנזכה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

בואו” נעשה סדר… (ב)
Shape-2
machon
בואו” נעשה סדר… (א)
Shape-2
machon
תפילת האדם: תשובת לנבואת ה’
Shape-2
machon
אישור לפתיחת ערוץ.
Shape-2
machon
אנטומיה של התפילה?! (חלק ב’)
Shape-2
machon
אנטומיה של התפילה?! (חלק א’)
Shape-2
machon
עשה תפילתך רצונו… למען תיקונך
Shape-2
machon
הקושי בתפילה” מתוך חיקוי לא מוצלח.
Shape-2
machon
תנו לה’ להתפלל
Shape-2
machon
תפילה: זכות לעמידה בבית דין
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן