פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הלידה והברית

הלידה והברית

תפילת יומנו פותחת בהתפעמות על בריאת גוף האדם בברכת ‘אשר יצר'” ויצירת נשמתו בברכת ‘אלקי נשמה’ והשילוב שביניהן. אף פרשתנו פותחת בלידה ובמצות ברית המילה המחברת גוף ונשמה.
ויש לשאול” מדוע כפלה התורה את מצות ברית המילה” והרי נצטווינו על כך בבראשית ז י” בדבר ה’ לאברהם” “המול לכם כל זכר”. וכשאלתו של הרב יצחק קארו” בספרו ‘תולדות יצחק’ על התורה: “אם ראתה התורה צורך לחזור ולצוות על ברית המילה” אין כאן בפרשת תזריע מקומו. כי ברית המילה קדוש וטהור ומי הכניסו בין הטומאה (טומאת יולדת) ומי נתן כהן בבית הקברות?”
ותשובתו: “כשם שבסמיכות לבריאת אדם הראשון תבוא מצוה ראשונה של פרו ורבו כן בסמיכות להזכרת יצירת הוולד” האדם החדש הבא לעולם” מוזכרת המצוה הראשונה” הנעשית בחייו (ברית מילה) להודיעך שלא נשלחנו לזה העולם” אלא לעבוד את ה’.”
אוה”ח הקדוש (ויקרא יב ג) על הפסוק “וביום השמיני ימול בשר ערלתו”” שואל “למה הוצרך לצוות לזה והלא כבר אמרה תורה בפר’ לך לך כל פרטי דיני מילה?” והרי היה אפשר להוסיף בפרשת לך לך את היום השמיני” שביום בלבד מלים ולא בלילה” ובכל יום מלים אפילו בשבת” כמו שדרשו ז”ל (שבת קל”ב א).
ותשובתו הלמדנית: “כי מילה היא מצוה שנצטוה בה אברהם אבינו ע”ה” ושבת היא מצוה שלא נצטוה בה כל עיקר” ואם לא עשה כן” (אם לא היה מל בשבת)” הרי זה ח”ו לא טוב עשה” ואם כן” אין מקום שיצווהו ה’ למול אפילו בשבת. ואם היה מצוה (על השבת בפר’ לך לך) היו משתברין קולמוסין עליו להסביר למה הוצרך ה’ לצוות”. ההיתר למול בשבת אינו רלוונטי לאברהם אבינו” כי במילה הוא מחויב ובשבת אינו מחויב.
מוסיף אוה”ח ומסביר מדוע סמך את מצוות המילה ללידה” כי בא לנמק מדוע יש לחכות שמונה ימים ולא להיות נימול ביום הראשון (כ’מקנת כסף’) בשל הצורך שגם האם תתאושש ליום הברית במלוא כוחותיה ובטהרתה. “ורבותינו ז”ל אמרו (דברים רבא ו א): למה נימול התינוק לשמונה ימים” שקנה ה’ רחמים עליו” להמתין לו עד שיהיה בו כוחו”.
ומדוע דווקא שמונה ימים” מבאר אוה”ח הקדוש ע”פ הזוה”ק (חלק ג צא ב) “שהוא כדי שיעבור עליו שבת ותגיעהו נפש החיונית הנשפעת בעולם ביום השבת כידוע” ואז יהיה בן קיימא. וכדברי חז”ל (בר”ר יט) שקודם שבא שבת היה העולם רופף ורועד. כיוון שבאה שבת נתחזק העולם ונשלם”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
החטא ותיקונו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן