פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מספר?

מספר?

אחת ההלכות הנלמדות מפרשתנו היא האיסור למנות את ישראל במספר” כנאמר (שמות ל יב): “כי תשא את ראש בני ישראל לפקודיהם” ונתנו איש כופר נפשו לה’ לפקוד אותם”. וכדברי רש”י (במקום): “כשתחפוץ לקבל סכום מניינם לדעת כמה הם” אל תמנם לגולגולת אלא יתנו כל אחד מחצית השקל ותמנה את השקלים ותדע מניינם”.
הלכה זו חמורה כל כך שאם לא נקפיד על כך ונספור כל אחד באופן אישי התוצאה תהיה – ” יהיה בהם נגף בפקוד אותם”. מדוע? מה יש במניין” בספירה” עד כדי לגרום חלילה למגפה ולמוות בישראל?
ניתן לומר שיש שתי סיבות מרכזיות לאיסור חמור זה:
א. המספר הוא פרטי” ספציפי” מוגבל” ואינו כלל שלם. כל מספר עומד לעצמו ותכונת ההכללה חסרה בו. ועל כן” היות שבעם ישראל יסוד חייו של הפרט הוא מכוח הכלל” ממנו הוא יונק ומקבל את חיותו” אם נספור כל פרט בפני עצמו הרי אנו מנתקים אותו ממעיין החיים שלו וממילא מופיע בו ח”ו המוות. כך כתב הראי”ה קוק במקומות רבים (אורות ישראל ב ג): “בישראל הנשמה של היחידים נשאבת ממקור חי העולמים באוצר הכלל” והכלל נותן נשמה ליחידים” אם יעלה על הדעת להינתק מהאומה” צריך הוא לנתק את נשמתו ממקור חיותה” וגדולה היא משום כך ההיזדקקות שכל יחיד מישראל נזקק לכלל” מפני שהנשמה ותיקונה העצמי דורש כן ממנו”. וביתר דיוק לענייננו (עין איה שבת ב’ ו כז): “הפרטים יונקים הם מן הכלל הכולל כל והמניין הוא למחסור ולתמותה בהיפרדו מן הכללות “ולא יהיה בהם נגף בפקוד אותם.”
ב. המניין והמספר הוא סופי” יש לו התחלה ויש לו סוף. הוא בעל גבולות. אך אנו עם ישראל וכל אחד מאיתנו כפרט” שייך לאינסוף האלקי שכשמו הוא אינסוף. לא מניין ולא מספר. אינסוף אלקי שהוא מקור חיינו ואותו אנו מצווים לגלות בתוך העולם הסופי שבו אני חיים. וכדברי הרב קוק (אורות ישראל א ג): “אין להגדיר את מהותה של כנסת ישראל בגבולים מיוחדים ובתארים מוגבלים” כוללת היא את הכל” והכל מיוסד על כלות נפשה לאלקים.” ועל כן הספירה מצמצמת ומגבילה וממיתה את האדם בסופיות של העולם הזה” כיוון שהוא שייך לאינסוף האלקי הנמצא בתכונתו והוא תפקידו. אם כן אנו כלליים ואינסופיים ועל כן אין המספר שייך בנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים לראי”ה בפרשת ויקרא: הכל דבש? לא בבית המקדש
Shape-2
הכל דבש
הסגולה של חודש אדר: לפרוץ את גבול השמחה
Shape-2
חודש אדר2
מיוחד לפרשת תרומה: כלי המשכן – שלם שנובע מתוך השבור
Shape-2
A man sticks together a red heart with a plaster. Renewal of the relationship. Family psychotherapist services. Reconciliation. Saving the family. Search for compromises. Conflict, dispute resolution
הסוד של פרשת תרומה: יופי זה כן הכל בחיים?
Shape-2
שבת תרומה2
הסוד של פרשת תרומה : היופי זה כן הכל בחיים
Shape-2
Pink cosmos with beautiful.
“עזר כנגדו” / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
“לא טוב היות האדם לבדו”… / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
והוא נער”” – על תקופת הנערות וגיל ההתבגרות.
Shape-2
machon
‘אטימות’ או ‘פתיחות’?
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן