פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > הגאון הרב חיים דוד הלוי

הגאון הרב חיים דוד הלוי

בית הדין של העדה הספרדית בראשות הגאון ר’ שלום הדאיה” היה עמוס מפה לפה. דיון רודף דיון – פה סכסוך שכנים” שם פולמוס בנושאים ציבוריים” ובין לבין – פסיקה בענייני הקהילה” הסכמות לספרים וסמיכת דיינים.
אל בית הדין נכנסו שני בני זוג” דמעות בעיניהם. מבקשים לסדר להם גט. “על מה ולמה?” שאל הרב הדאיה” “האם אין האהבה שרויה בביתכם?” -“כבוד הרב” אוהבים אנו זה את זו בכל לבנו” אך מזה 17 שנה אנו נשואים ולא זכינו להיפקד בזרע”” ענו בני הזוג מתייפחים. מיד התעשת הרב” ביקש מהם לגנוז את הרעיון ובירך אותם שיזכו בס”ד לשנה הבאה לפרי בטן” זרע ישרים מבורך.
ואכן” לאחר שנה חבקו ר’ משה וויקטוריה בן” ונקרא שמו בישראל חיים דוד” הוא הגאון הרב חיים דוד הלוי.
הגאון הרב חיים דוד הלוי נולד בשנת ה’תרפ”ד” בשכונת “אוהל משה” שבירושלים” לאביו ר’ משה שהיה שליח ציבור בביה”כ “טראנטו” בשכונה והתפרנס מיגיע כפיו כסנדלר” ולאמו ויקטוריה. כבר מילדות ניכרה אהבתו ללימוד תורה” עת למד אצל הרב עזרא הדאיה בת”ת השכונתי “אורח חיים”. בגיל 9(!)” כאשר רוב ילדי השכונה הלכו ללמוד בבית הספר “אליאנס”” רשמו אותו הוריו לישיבת “פורת יוסף”” שם למד אצל הרב יוסף טוויל” ולימים הוסמך לרבנות ולדיינות ע”י ראש הישיבה הרב עזרא עטיה ונשיא הישיבה – הראשון לציון הגאון הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל. הרח”ד הלוי היה לאחד מעמודי התווך בין תלמידי הישיבה. לצד הגר”ע יוסף והרב”צ אבא שאול. הוא נמשך גם ללימודי האמונה” ולמד בקביעות אצל הרב עוזיאל את ספר “הכוזרי”.
במלחמת השחרור שירת הרח”ד הלוי בגדוד “טוביה” – גדוד של בחורי ישיבות שסייע בהגנה על ירושלים. לאחר סיום המלחמה נשא לאישה את מרים” נכדתו של הרב מאיר ועקנין” רבה של טבריה. אז נתמנה לעוזרו האישי של הראשון לציון הרב עוזיאל” ובמקביל – לרב שכונות רוממה וליפתא בירושלים.
שנתיים לאחר מכן” נבחר הרב ח”ד הלוי לכהן כרבה הספרדי של ראשון לציון” שם פעל ללא לאות לחיזוק לימוד התורה” הזהות היהודית ומערך הכשרות.
בשנת ה’תשכ”ד נבחר כחבר מועצת הרבנות הראשית. הגרח”ד הלוי היה הצעיר מבין חברי המועצה. כעשר שנים מאוחר יותר” בשנת ה’תשל”ג” נתמנה כרבה הספרדי הראשי של תל אביב-יפו. בנאום ההכתרה אמר: “אשתדל לקרב את כל חלקי הציבור” בבחינת ‘חבר אני לכל אשר יראוך'”. הוא ייסד מערך עצום של שיעורי תורה בכל רחבי העיר” ובשיעור בספר “הכוזרי” שמסר מידי שבת בזמן סעודה שלישית” השתתפו מאות מתושבי העיר. הגרח”ד הלוי כיהן כראש אבות בתי הדין” וכפי שהעיד הרב גדליה חיים צימבליסט” אב”ד בתל אביב: “בשבתו בדין ניכּרת היתה חריפות שכלו” תפיסתו המהירה” יושר שכלו ומידת הבהירות שבה הצטיין הן בדיבור בע”פ” והן בכתב. פסקי הדין שלו היו מעשי פלא – היה כותב בקולמוס ראשון” לא יותר מדי ולא פחות מדי – בדיוק כמו שצריך. לא היה כותב ומוחק וכותב” אלא כתיבה ראשונה – ופסק הדין היה מוכן לדפוס.”

בקיאותו העצומה בהלכה ובהירות מחשבתו וכתיבתו” הביאו אותו לחבר את חמשת הכרכים של יצירתו ההלכתית “מקור חיים השלם”” בו מקובצים ההלכות והמנהגים של העדות השונות” בשילוב דברי אגדה ומקורות ההלכה בתורה שבכתב. חיבור זה” וההוצאה המקוצרת “קיצור שולחן ערוך מקור חיים” – התקבלו במוסדות חינוך רבים ובקרב ציבור רחב מאוד כספר לימוד עיקרי בהלכה.
הגרח”ד הלוי בלט בידיעותיו הרחבות בהלכה ובמדע” כפי שניכר מתשובותיו המגוונות שקובצו בתשעת כרכי “שו”ת עשה לך רב”” בהם מתייחס הרב לנושאים מגוונים בחיי היומיום – מהלכות תפילה” חגים וכשרות ועד היחס למדיטציה והעלאת נשמות מתים בסיאנס.
בספריו פורס הרב משנה סדורה בעניין היחס להקמת מדינת ישראל כאתחלתא דגאולה” ובין השאר כותב: “דורנו” דור שזכה וראה את ניסי ה’אתחלתא דגאולה’ הנמשכת והולכת מזה כשמונים שנה (נכתב בשנת ה’תשל”ח)” מחיל אל חיל” עד להקמת מדינת ישראל ולנצחונות המזהירים של מלחמת ששת הימים” שחרור כל שטחי ארץ ישראל ההיסטורית לגבולותיה” והרחקת צבאות האויב המובסים הרחק מעבר לגבולות ישראל. היה זה השיא של היד הרמה של גאולת ישראל בדורנו”. הגח”ד הלוי אף מביא את דברי הגר”א” ולומד שבשנת ה’תשמ”ח יתחיל שלב חדש בגאולה. “מכאן” שקרובים אנו לסיום תקופת ה’אתחלתא דגאולה’. וכדברי הגאון – תקופת משיח בן יוסף” שהיתה תקופה של עשיה. ואכן” כפי שנאמר ביוסף – הצליח ה’ דרכם של ראשוני בוני הישוב החדש” כולל הקמת המדינה וכל כליה הממלכתיים – הכל הוכתר בהצלחה יחסית מדהימה ומפתיעה… גאולתנו זאת” שזכינו לה בחסדי ה'” היתה כידוע בבחינת ‘בעתה'” והיא באה גם ללא זכות (“לא זכו-בעתה”) ולכן” גם השלב הבא בגאולתנו יבוא בעתו” אלא שגדול כוחה של תשובה” למתק את ייסורי חבלו של משיח… ולכן” נשוב אל ה’ אלוקינו” אל הברית אשר כרת עמנו” ונזכה ללא יסורים לגאולה שלימה”.
בחורף ה’תשנ”ח” שבועות מספר לפני הסתלקותו” חלם כי סבה של רעייתו” הרב מאיר ועקנין זצ”ל” נגלה אליו ומודיע לו כי נקרא להשלים מניין. הגרח”ד הבין את משמעות החלום ונקט בפעולות מעשיות שונות להסדרת ענייניו בעולם הזה.
בתחילת חודש אדר ה’תשנ”ח חלה” ובתוך ימים ספורים” בי”ד באדר ה’תשנ”ח” השבוע לפני 16 שנה” השיב הגאון הרב חיים דוד הלוי את נשמתו ליוצרה. הוא נקבר בהר המנוחות בירושלים” והותיר אחריו בן ושלוש בנות” כולן נשואות לתלמידי חכמים.
הגאון הרב חיים דוד הלוי” מחבר הספרים “מקור חיים השלם”””עשה לך רב”” “שו”ת מים חיים” וספרים רבים נוספים. זכותו תגן עלינו” אמן.

חלק מהדברים מתוך מאמרו של ידידי הרב שמואל כ”ץ שליט”א אודות הרב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“הגדת ההורים” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
Processed with VSCO with ke1 preset
מה זאת? מי זאת עולה? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
בניית הזוגיות ע”י ההכנות לפסח | אסתר אברהמי
Shape-2
Processed with VSCO with ke1 preset
“כל דצריך” שבתוכנו פנימה // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
מעכבי אחריות אישית בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שאלת? ניצחת! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
אחריות אישית בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
אתגר “שינוי ההרגל” באמונה חיה // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
לעת כזאת – הגעת ממש עכשיו למלכות! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן