פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > עברי

עברי

כי תקנה עבד עברי. שואל אוה”ח: מדוע שינתה התורה לקוראו ‘עברי’ בעוד שבכל מקום בתורה נקרא ‘ישראל’ והיה לה לומר ‘כי תקנה עבד ישראלי’?
עונה על כך אוה”ח:
א. השם ‘עבד’ אינו נצמד לשם ישראלי” עליו נאמרו מעלות רמות ונשגבות. לכן בחר בשם עברי שהוא כינויו של אברהם אבינו שהוא מצאצאי עבר. וכדבריו: “כי חשש הכתוב ליחד שם עבדות על ישראל” ועיין בדברי אוה”ח הקדוש בתחילת פרשת ויחי על מעלת השם ישראל” ולכן כינה את העבד בשם עבד עברי.
ב. עבד עברי מלשון ‘עבר’ וחלף מן העולם הישראלי ואין לו שום תקומה בישראל” ואף אם התורה מציינת דיני עבד עברי” אין הוא עבד במובן הרגיל” וכבר בספר דברים קוראתו התורה שכיר “כי מִשְנֶה שכר שכיר עבדך”” וכעין חוזה עבודה לזמן ארוך. כל דיני העבד הנם זמניים” שש שנים יעבוד” ואם פגשו יובל באמצע הוא יוצא לחרות” ואף זכויותיו מרובות עד שאמרו חז”ל “כל הקונה עבד כקונה אדון לעצמו”” וכדברי אוה”ח “עוד רמז (בשם עברי) כי שם עבדות של ישראל הוא עובר ואינו קבוע (לא בגופו ולא בנפשו) ואינו ממהותו של הישראלי מטעם: כי לד’ הם עבדים כנאמר (ויקרא כה נה) ‘כי לי בני ישראל עבדים’ ולא עבדים לעבדים”.
ג. עברי” מלשון עָבֵרה. אדם שנקלע למצב זה שמכרוהו לעבד מחמת גנבתו נקרא עבד עברי” ואף אם מכר עצמו מחמת עוניו. אדם שמצבו הכלכלי הדרדר עד כדי איבוד עצמאותו” הדבר נגרם בעקבות חטאיו” כדברי ר’ אמי (שבת נה) “אין ייסורים בלא עוון”.
התורה מקנה לאיש הישראלי את חירותו כנאמר בפרקי אבות חָרות על הלוחות” אל תקרי חָרות אלא חֵרות שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה. וכדברי ריה”ל: “עבדי הזמן עבדי עבדים; עבד ה’ הוא לבדו חפשי”.
וכדברי מרן הרב קוק: “יציאת ישראל ממצרים תישאר לעד האביב של כל העולם כולו. ומשפט הנצח ‘שלח את עמי ויעבדוני'” הפך להיות סיסמת כל העמים המשועבדים בעולם”.

תגיות: עבד עברי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
החטא ותיקונו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן