פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > טכנולוגיה” שבת” וחילון

טכנולוגיה” שבת” וחילון

נשפך דיו לרוב ונשברו קולמוסים רבים על סוגיית הדתלשי”ם (הנוטשים את אורח החיים הדתי): מדוע בני נוער עוזבים את מסורת אבותיהם? מה הגורם לתופעה זו והאם ניתן היה למנוע אותה? האם ניתן להציע הסבר כולל לתופעה” או שכל מקרה לגופו? מה הגורמים המשתנים מפרק זמן לפרק זמן ומה הגורמים הקבועים?
שיחה שקיימתי לאחרונה עם נער בגיל תיכון הוסיפה לי כמה תובנות חשובות” שמן הנכון לשתף בהן את הקוראים. הנער סיפר שהצעד הראשון החוצה של חבריו היה שימוש בסמרטפון בשבת. מדוע? מפני שהיה קשה להם להשבית במשך שבת שלמה את הסמרטפון! הרגלי השימוש בסמרטפון הפכו אצלם לטבע השני. לכן” מתוך כלל דרישות התורה” הדרישה הקשה ביותר עבורם היתה השבתת הסמרטפון” והם לא עמדו בה. פִרצה זו בחומות הדת הובילה אותם לפרצות נוספות עד שנטשו לגמרי את אורח החיים הדתי.
אמנם” אצל כל אחד מהם עמד משבר אישי רחב ברקע – משבר עמוק במשפחה” או תקשורת לקויה עם הוריו או מחנכיו – והוא גרם להם להתרחק מהתורה והמצוות. אבל הביטוי המעשי הראשון של התרחקות מהתורה היה השימוש בסמרטפון בשבת.
הנער ששוחח איתי” השומר אמונים לתורת ישראל” סיפר לי שגם אצלו ההימנעות משימוש בסמרטפון בשבת כרוכה במאמץ” מפני שהסמרטפון הוא המענה האישי שלו לשעמום. כל פעם שהוא משתעמם הוא גולש באמצעות הסמרטפון שלו. מתוך מודעות לנזקי הסמרטפון ולבזבוז הזמן שנגרם לו על ידו” הוא ניסה להשתחרר ממנו ולהסתפק בטלפון נייד רגיל אבל הוא לא התמיד בכך וחזר אל הסמרטפון.
מה המסקנות החינוכיות?
א. אנחנו למדים מכאן על עוצמת השעבוד של בני הנוער לטכנולוגיות החדשות” עד שהם מתקשים לוותר עליהן אפילו בשבת. הם אינם מכורים לסמרטפון” ואינם זקוקים לגמילה ולטיפול פסיכולוגי” אלא משועבדים אליו. “שעבוד” זהו הרגל שדורש מאמץ להשתחרר ממנו. כך קורה שבמקום שהטכנולוגיה תשרת את האדם” היא משעבדת אותו. הוא הופך לעבד לטכנולוגיה” הוא איננו יכול בלעדיה. שיא ההתנגשות בין האדם לטכנולוגיה מתרחש בשבת” מפני שמצות השבת נועדה בין השאר לשחרר את האדם מהטכנולוגיה.
עיקרה של השבת הוא שביתה – “לא תעשה כל מלאכה”. התורה לא האריכה בתיאור החלופה למלאכה שלא נעשית בשבת” היא לא טרחה לציין כיצד שומר השבת ימלא את זמנו הפנוי. ללמדנו” שעצם ההימנעות ממלאכה הוא ערך. אחד מתפקידיה של השבת הוא לגאול את האדם מהשעבוד למלאכה” דהיינו מפירות היצירה האנושית” מהטכנולוגיה. ככל שגדל השעבוד של האדם לטכנולוגיה” ככל שהוא קשור אליה בנימי נפשו” כך יקשה עליו לשמור את השבת הדורשת ממנו להתנתק במשך יום שלם מהטכנולוגיה. בעבר” קושי מסוג זה התגלה רק אצל מבוגרים. אבל עתה” גם בני נוער משועבדים לטכנולוגיות החדשות. רובם מצליחים להשתחרר ביום השבת מהשעבוד” אבל בשוליים מצויים בני נוער עם רמת שעבוד גבוהה יותר שאינם מוכנים לוותר על הטכנולוגיות המספקות תרבות פנאי ביום השבת.
המסקנה החינוכית היא פשוטה” וכולנו מכירים אותה: האחריות שלנו כהורים היא שלא נכניס את בנינו ואת בנותינו לתוך השעבוד לטכנולוגיה. יש הורים שרוצים להיטיב לילדיהם ולכן מציידים אותם במיטב הטכנולוגיה החדשה. כוונתם רצויה אבל מעשיהם אינם רצויים” מפני שהם מכניסים את ילדיהם לשעבוד שיקשה עליהם לצאת ממנו.
ב. בני נוער אינם סובלים סתירות. הם דורשים שלמות. לכן” צעד קטן של התרחקות מאורח חיים דתי” כמו שימוש בסמרטפון בשבת” עלול להביא את הנער למסקנה שהוא מחוץ לעולם התורה ואין כל טעם שימשיך לשמור עליה. הצעד הקטן שלו כלפי חוץ עלול להוביל אותו לנטישה גמורה של אורח החיים הדתי.
מה שהתחיל בשימוש מופרז בטכנולוגיה החדשה” הסתיים בעזיבה כללית של אורח החיים הדתי. אין כאן קריאה לפסול כל מגע עם הטכנולוגיות החדשות ולשוב מאה שנה אחורה. הטכנולוגיה גואלת אותנו ממגבלות הטבע” אבל עלינו להיזהר שלא נחליף שעבוד אחד בשעבוד אחר. אל נחליף את השעבוד לטבע בשעבוד לטכנולוגיה.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן