פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > חופש ממצוות? (ב)

חופש ממצוות? (ב)

חלקו הראשון של המאמר התייחס לחששות המוצדקים של ההורים לקראת החופש. במשך שנת הלימודים היה להם שותף נאמן בחינוך ילדיהם: בית הספר. עם היציאה לחופש” התפרקה השותפות” והאחריות על חינוך הילדים מונחת על כתפי ההורים לבדם. מכאן לחרדה הטבעית של ההורים. אבל” אם ירצו ההורים” הם יכולים למצוא שותף חלופי. השותף לנשיאה באחריות הוא הילד עצמו. במשך השנה” רגילים ילדינו לקבול על עודף כפייה מצד מערכת החינוך. הם מטיחים בנו: “תנו לנו לקיים בלא כפייה”. בחופש ניתן לתבוע מהם לפרוע את השטר” להעביר להם את האחריוּת בצירוף מילות הסבר: “אתם טוענים שהכפייה מיותרת ומזיקה” אתם מבקשים עצמאות ואחריות אישית. הנה” הן נתונות לכם בחופש. אתם מוזמנים להוכיח שאין כל צורך בכפייה חיצונית כדי לשמור על אורח חיים דתי” על נורמות מוסריות” על סדרי זמנים” על כללי בטיחות (בטיולים ובטרמפים)” על כיבוד הורים” על ניצול יעיל ופורה של הזמן. אנחנו נעמוד לצדכם לעזור לכם” לסייע לכם” ככל שנתבקש”.
ואם זה לא הולך?
ומה קורה אם זה לא הולך? לא כל הנערים מצליחים/מוכנים לקחת את האחריות על עצמם” לא כולם מוכנים להשקיע במבחן הבחירה החופשית של החופש. יש ילדים ונערים” שעם הסתלקות המשמעת הבית-ספרית” הם מתנערים מההרגלים הטובים ומהנכונוּת ללמוד תורה ולקיים מצוות הדורשות השקעה. אין קימה בבוקר” אין תפילה” אין טלית קטן” אין לימוד תורה וכו’… כיצד להגיב? האם להתעמת על כך עם הבן” האם לפתוח מולו חזית על נושאים אלו? או שמא חבל לקלקל את האווירה הנעימה והרגועה בבית שמייחלים אנו שתשרור בימי החופש” ועל כן עדיף להעלים עין מן התופעה על מנת לעבור את החופשה בשלום?
נדמה שהתשובה החינוכית היא שאין לעבור על כך לסדר היום. מדוע?
א. החופש הגדול איננו חופש מקיום מצוות. היציאה לחופש איננה פוטרת מאף אחת מתרי”ג מצוות התורה. לימוד תורה – הוא “חיינו ואורך ימינו”” ולא רק מטלה בית ספרית. טלית קטן איננו חלק מהתלבושת האחידה של בית הספר אלא בגדו של יהודי בכל ימות השנה. כנ”ל הופעה צנועה לבן ולבת. היא איננה סעיף מכביד בתקנון בית הספר אלא חלק אינטגרלי מהופעתם הקבועה של בן ובת ישראל. התורה היא תורת חיים” המקיפה את כל חיי האדם. יעלה בידינו להטמיע את התורה כתורת חיים בבני הנוער רק כאשר נצליח להביא אותם לקבוע עיתים לתורה ולקיים את כל המצוות בימי חופשת הקיץ.
ב. מסירת האחריות החינוכית לבן על עצמו איננה תהליך בלתי הפיך (בבחינת: מסרת – איבדת סופית). אם הבן איננו מגלה רצון מספיק חזק ובגרות ראויה” חוזרת האחריות החינוכית אל ההורים. נכון שנעים להרעיף שבחים על הילדים וללטף אותם” והרבה פחות נעים להוכיח אותם ולשדל אותם למלא את חובותיהם. אבל” המבקש להימלט מחובת התוכחה בגלל אי-הנעימות שהיא גורמת עלול לשלם על כך מחיר כבד. המדרש (שמות רבה) מונה רשימה של בנים לגדולי האומה אשר יצאו ל”תרבות רעה” מפני שהוריהם נמנעו מלהוכיח אותם. הדרך הראויה היא “את אשר יאהב – יוכיח”. תוכחה – איננה סותרת אהבה. להפך” היא ביטוי לדאגה כנה ואמיתית” ובתנאי שאין מאבדים את הפרופורציות. כלומר” חוּמרת התגובה צריכה להיות פרופורציונלית לחוּמרת הבעיה. אינו דומה נער שמסרב ללבוש טלית קטן בחופש לנער שאיננו חוזר ללבוש אותו לאחר משחק מיוזע במגרש. אינו דומה נער ש”שכח” לקחת את התפילין שלו לטיול לנער שמתקשה לפתוח ספרי קודש בחופש.
ובכלל” טעות היא להניח שקיימות רק שתי אפשרויות: או העלמת עין או עימות חזיתי המוביל למלחמה. ישנה דרך שלישית: דרך השיחה. דרך זו מוזנחת במהלך השנה בגלל שקצב החיים המודרניים איננו מאפשר להקדיש לה זמן וכוחות נפש. דווקא בימי חופש יש זמן לשיחות נפש עם בני הנוער שבבית. אם מתגלה אצלם התרופפות בקיום המצוות” אין כל דחיפות להתנפל עליהם ולדרוש מהם לתקן תיכף ומיד את מה שדרוש תיקון” אין כל צורך להזדרז להפעיל אמצעי ענישה חמורים על מנת להכריח אותם להתיישר לפי הקו הדתי שבבית. במהלך חופשת הקיץ” עומד זמן רב פנוי לרשות המשפחה” ההורים והילדים. אפשר לנצל את מקצתו לטובת שיחה עמוקה וידידוּתית עם הילדים או המתבגרים שבבית” על התורה” על מטרת החיים” על יעדים קצרים וארוכים” על תחושות פנימיות והרגשות רוחניות. זוהי הזדמנות נאותה לחריש חינוכי עמוק. זהו הזמן לחינוך הביתי” הסבלני והמכיל. חופש מוצלח ונהדר!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן