פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מי ה’שליח’?

מי ה’שליח’?

שליחים רבים לריבונו של עולם” לגילויו בעולם ולגאולתם של ישראל. שניים מהשליחים אשר הנחו אותנו והוליכונו במדבר לאחר יציאת מצרים היו עמוד הענן ועמוד האש כנאמר בפרשה (יג כא) “וה’ הולך לפניהם יומם בעמוד ענן” ולילה בעמוד אש להאיר להם ללכת יום ולילה”. וכדברי רש”י (שם כא-כב) “לנחותם הדרך על ידי שליח” ומי הוא השליח עמוד הענן” והקדוש ברוך הוא בכבודו מוליכו בפניהם… שעמוד הענן משלים לעמוד האש ועמוד האש משלים לעמוד הענן”.
וצריך להבין מה מסמלים עמוד הענן ועמוד האש כשליחים של ההנהגה האלוקית בעולמנו” ובפרט בתהליך גאולתנו” ומהי ההשלמה שכל אחד משלים את זולתו. ויותר מכך” מדוע הפסוק החותם את ספר שמות עוסק דווקא בכך כנאמר (שמות מ לח) “כי ענן ה’ על המשכן יומם ואש תהיה לילה בו לעיני כל בית ישראל בכל מסעיהם” וכפירושו של הנצי”ב (שם) – שבעצם הענן והאש לא היו שני עמודים שונים אלא היו אותו עמוד כנאמר “בו”” ביום היה ענן ובלילה אש” וכלשונו “עמוד האש שהיה בלילה לא היה עניין אחר מעמוד הענן שביום” אלא אותו עמוד הענן היה בלילה באור אש”. אם כן מהי משמעות הדברים?
מבאר הרב קוק (עין איה שבת א עמ’ 77) – עמוד הענן מסמל את הנהגת הסתר הפנים של הקב”ה” הסתר פנים המופיע בעולמנו כקשיים” ייסורים” משברים וכו'” כענן המחשיך ומקדיר פני ארץ” ואילו עמוד האש מסמל את הנהגת הארת הפנים האלוקית המופיעה בטוב וברחמים” בהתקדמות חיובית של המציאות” כאש המאירה ומחממת ומאפשרת את החיים בעולמנו. וה’חידוש’ הוא שרצון ה’ ותיקון העולם צומח ומופיע דווקא משתי ההנהגות האלו יחדיו. פעמים הנהגת הארת הפנים מקדמת ובונה ומביאה את העולם לגאולתו” ופעמים להפך” דווקא הנהגת הסתר הפנים” בלבולי הדעות” הרצונות והמעשים האנושיים המייסרת” מלמדת ומעוררת מתוך הקושי והמשבר” דווקא היא המכינה את הקרקע לבניין העולם וגאולתו. וכלשונו (שם) “עמוד הענן החשיך מעט ועל ידי אותה קדרות יצאה פעולתו (החיובית)” עמוד האש האיר” וע”י הארתו יצאה פעולתו. כן בתמידות (לאורך כל ההסטוריה) ישנן פעולות היוצאות דווקא על ידי הקדרות וחשכת אור הדעת” חשכת אור הצדק ואור יראת ה’ ואהבתו. מובן הדבר שאינן פעולות מותרות לעצמן (מצד הבחירה החופשית” שהיא מוטעית) כי אם מחוברות להכשיר את פעולת ההארה” והן פועלות חליפות בירידה ועליה” עליה וירידה” הכל בסדר ערוך מהמסדר העליון יתברך (בהנהגתו האלקית המופלאה והמדויקת)” אם כן” “צריך להכיר שכל ההפכים כולם” הם כולם קשורים זה לזה ופונים לתכלית האורה האמתית שהכין ה’ בטובו שתתגלה בבוא עתה. על כן אין ראוי להכיר (לחשוב) כי התקופה שלפני האורה דבר אין לה עם האורה” לא כן” יחס גדול יש ביניהן והיא מכשרת את האורה לבוא דווקא על ידי חשכתה”.
למדנו מכאן יסוד גדול מאוד” שהן בחיי הפרט והמשפחה” ובוודאי בחיי עמנו בארצנו ובמדינתנו” ואף בחיי האנושות והעולם כולו – כל המסעות שאנו עוברים” בין אלה המונהגים ב’עמוד ענן'” ובין אלה שב’עמוד האש'” כולם מובילים למטרה השלמה והסופית של תיקון העולם וגאולתו. וכדברי הנציב שם “בכל מסעיהם” בכל המסעות בין שהיה ברצון ה’ בין שהיה בזעף” מכל מקום לא נשתנה עסקי הענן” שהיה תמיד”!

תגיות: עמוד הענן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים לראי”ה בפרשת ויקרא: הכל דבש? לא בבית המקדש
Shape-2
הכל דבש
הסגולה של חודש אדר: לפרוץ את גבול השמחה
Shape-2
חודש אדר2
מיוחד לפרשת תרומה: כלי המשכן – שלם שנובע מתוך השבור
Shape-2
A man sticks together a red heart with a plaster. Renewal of the relationship. Family psychotherapist services. Reconciliation. Saving the family. Search for compromises. Conflict, dispute resolution
הסוד של פרשת תרומה: יופי זה כן הכל בחיים?
Shape-2
שבת תרומה2
הסוד של פרשת תרומה : היופי זה כן הכל בחיים
Shape-2
Pink cosmos with beautiful.
“עזר כנגדו” / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
“לא טוב היות האדם לבדו”… / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
והוא נער”” – על תקופת הנערות וגיל ההתבגרות.
Shape-2
machon
‘אטימות’ או ‘פתיחות’?
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן