ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: וירא
פרשה נוכחית: חיי שרה
פרשה הבאה: תולדות
 


מצבי לחץ בעולמם של ילדים

הדסה גהלי

ילדים במצבי לחץ מפתחים בעיות גופניות, הגוף מתגייס להקל על כאב נפשי, מצוקה נפשית וחרדה, בסימפטומים פיזיים שנוצרים על רקע רגשי. ילד מתלונן על כאבים גופניים תכופים ושכיחים אך לא מוצאים סיבה רפואית לכאב, הכאב הוא אמיתי, ומתבטא לרוב בכאבי ראש, כאבים בשרירים, כאבי בטן, קוצר נשימה.
ילדים שיפתחו מחלות סומטיות הם ילדים שמתקשים לבטא את הרגשות במילים, או שהסביבה לא מקשיבה להם. ישנם גם הורים מאד דומיננטיים אשר מדברים ומרגישים במקום הילד "קוראים את מחשבותיו", בזה הם מונעים ממנו להסביר מה הוא מרגיש. לפעמים ילדים לומדים כי רק כשהם חולים הם זוכים ליחס ולהתעניינות בהם, או כמשפחתם עסוקה מדי במחלות, או ילדים שחוו טראומה או אירוע קשה והגוף הופך להיות מחסן רגשות.
רבים מתלבטים אם המחלה של הילד "מבוימת" ומקורה במתח, או שהיא אמתית. יש ילדים שתמיד לפני שעורי בית הם חשים כאב ראש, כאב הראש מטרתו לברוח מהשיעורים. ויותר פשוט לזהות ולטפל בזה. אולם ברוב המקרים אנחנו מסתבכים עם התגובה שלנו, כי אם אנחנו לא מאמינים לילד הסכנה היא שאם טעינו הילד ירגיש יותר כואב ובודד, ויתחפר יותר בתוך המחלה. אך כשאנו מאמינים לו בכל תלונה ותירוץ אנחנו נעודד אותו לבדות ולברוח מהתמודדות ולהמשיך באותה שיטה.
כעיקרון יש לברר בזהירות וברגישות, בלי להאשים את הילד שהוא מתחזה כדי לא להתמודד עם קושי, לשוחח איתו על הרגשות שלו וללמד אותו להביע את עצמו בשפת הרגש. למשל: מה הבטן היתה מספרת לנו אילו יכלה לדבר?
תגובת ההורים למצוקה של הילד מכריעה לגבי האופן בו יבטא ויביע את עצמו. הורים חרדתיים שאינם מצליחים להתמודד עם מצבים לחוצים ולהרגיע את הילד יצרו סביבה מתוחה והילד לא ידע כיצד להכיל את רגשותיו ולהרגיע את עצמו. הוא יחווה כל מצב ללא פרופורציה ובקיצוניות, בלי קשר לרמת חומרת המצב. הורים אמפתיים הם הורים שיכולים להכיל את הילד ולהתכוונן למה הוא מרגיש. הם מסוגלים לתרגם למילים את התחושות שלו, "אתה נבהלת כשלא מצאת אותי", הם יודעים גם להשתמש בשפה מרגיעה, לתמוך הן פיזית והן מילולית, וגם להתמודד במציאת דרכים לפתרון.
ילדים לומדים את אופן ההתייחסות והתגובות של ההורים, הם מפנימים והופכים את זה לחלק מאישיותם, והתנהלותם בחיים. ילדים שידעו להביע רגשות בלי מחסומים, ידעו להסביר את עצמם, להבין את הסביבה ולפתח אינטליגנציה רגשית וחברתית, תקשורת בריאה שהיא בסיס לכל מערכת בינאישית.
[email protected]


תגיות: ילדים קטנים



מאמרים נוספים מעלון פרשת בשלח התשע"ד:
קיצור דיני ט"ו בשבט - הרב שלמה אבינר
חנוך לנער (ג) - הרב אלישע אבינר
אַרְמוֹן זָהָב - הרב שלמה אבינר
תתחדש! - הרב יוני לביא
יהושע ועמלק - הרב חנוך בן פזי זצ"ל
מי ה'שליח'? - הרב ערן טמיר

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: