פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > הציפור הקנרית” האנטישמיות ועמלק

הציפור הקנרית” האנטישמיות ועמלק

בעבר” כשחפרו במכרות פחם במעמקי האדמה” היו הכורים מביאים יחד אתם ציפור קנרית” לא רק כדי שתשיר להם ותעודד את רוחם מהאפלה” אלא בעיקר כדי שתזהיר אותם כאשר גזים רעילים מתפשטים באוויר ונשקפת סכנה לחייהם.
לפי הסופר האמריקאי” דניס פראגר (Dennis Prager)” היהודים הם ‘הציפור הקנרית’ של האנושות” כי כאשר פוגעים ביהודים” הרי זה סימן מובהק שנשקפת סכנה קיומית לכל העולם. “כשם שכאשר הציפור הקנרית מזהירה על גזים רעילים במכרה” כך הפגיעה ביהודים היא סימן ל’גזים רעילים’ של חוסר מוסריות בעולם” (‘מדוע היהודים?’ עמ’ 195).
ובאמת” מדוע השנאה כנגד היהודים מהווה סכנה לאנושות? מדוע ה’בעייה היהודית’ צריכה להטריד את מי שאינו יהודי?
שמעתי פעמים רבות ממו”ר הרב מרדכי גרינברג שליט”א” שהאנטישמיות אינה מלחמה כנגד העם היהודי רק מטעמי דת” גזע” תרבות” כלכלה וכדומה – כל אלו אינם אלא תירוצים ומשמשים הסוואה למלחמה האמיתית. עיקר מגמתה של האנטישמיות היא להילחם כנגד המוסר האלוקי “לָמָּה רָגְשׁוּ גוֹיִם וּלְאֻמִּים יֶהְגּוּ רִיק. יִתְיַצְּבוּ מַלְכֵי אֶרֶץ וְרוֹזְנִים נוֹסְדוּ יָחַד עַל ה’ וְעַל מְשִׁיחוֹ. נְנַתְּקָה אֶת מוֹסְרוֹתֵימוֹ וְנַשְׁלִיכָה מִמֶּנּוּ עֲבֹתֵימוֹ” (תהילים ב” א-ג). מאחר שעם ישראל הוא נציג המוסר האלוקי בעולם” לכן הוא נהפך למטרה לכל אלו המבקשים לנתק מעצמם את מוֹסרות המוסר.
ההתפרצות הראשונה של האנטישמיות בעולם הייתה עמלק. ערך החירות שהתבטא ביציאתם של עם ישראל ממצרים ובקריסת הרודנות הפרעונית” זוהה על ידי עמלק כאיום קרדינאלי לקיומו. הרב הירש כתב שעמלק אינו חש איום מפני אויבים רגילים הנלחמים בדרכים קונבנציונאליות” אלא הסכנה הגדולה מבחינתו נשקפת מאנשי המוסר: “אלה המכתתים את חרבותיהם לאיתים” המאמצים את ליבם לבטוח בכוחות הרוח והמוסר” שהחרב לא תדעם ולא תשיגם – את אלה ישנא שנאת מוות ובוז יבוז להם. בנציגי השלום וכבוד האדם יראה אך [רק] מלעיגים על עקרונותיו” אויביו היחידים הממחישים את מפלתו” (רש”ר הירש” שמות יז” ח).
כיוון ש”הרצון לעוצמה” וכוחניות בכל מחיר מנוגדות כל כך לשאיפה לשלום ולכבוד האדם לכן “[עמלק] בא לרמוס את נושא דבר הרוח” המוסר” השלום וכבוד האדם – מיד עם עלייתו הראשונה על במת ההיסטוריה של העמים” (שם).
הנלחמים נגד עם ישראל” נציגי המוסר בעולם” למעשה מנסים לערער את היסודות המוסריים של כל האנושות כולה. לדוגמא” פילוסופיית “מוסר האדונים ומוסר העבדים” (‘מעבר לטוב ולרוע'” עמ’ 186) של ניטשה סולפה על ידי הנאצים ושימשה אידיאולוגיה להשמדת עם ישראל. אולם” תורת ישראל שהעמידה רף מוסרי גבוה” נהפכה לנורמה אוניברסאלית ברוב המדינות הדמוקרטיות המערביות.
לכן” ישנם מנהיגים ישרים מאומות העולם המבינים זאת והם נאבקים באנטישמיות במטרה להגן על ערכי המוסר” הצדק והשלום בעולם היקרים ללבם” כראש ממשלת קנדה” סטפן הארפר” שאמר בכנס באוטאווה: “המאיימים על קיומו של העם היהודי” מהווים איום לכולנו”. גם מנהיג האופוזיציה בקנדה” מייקל איגנאטייף אמר דברים דומים: “האנטישמיות אינה מהווה איום על היהודים בלבד” אלא היא מהווה איום לכל אחד מאיתנו ולכל האנושות”. במאמרו ב’טיימס'” ראש ממשלת ספרד לשעבר” חוסה מריה אזנאר כתב: “אם ישראל תיפול” כולנו ניפול” (“support Israel: if it goes down” we all go down”).
ככל שנעמיק את ערכי המוסר האלוקי כך נוכל להפוך את העולם כולו למקום טוב יותר” כדברי הרב הירש “ממשלתו של עמלק בעולם תמוט לנצח נצחים – רק בזמן שתורת המוסר האלוקית תיעשה למידה היחידה לכל דבר קטן וגדול” והכרת המוסר תגדל בעולם…” (שם על פס’ י”ד).
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן