האם “לא יהודי” יכול להתפלל? איזו מין שאלה מוזרה?! הרי התפילה הינה זכות בסיסית לכל מאמין” לא?! שיהיה לו לבריאות! אז למה לשאול שאלה כזאת בכלל? ומהי קשורה לענייננו המרכזי: תפילה – עבודה שבלב?
תשובתנו תתחלק לשני חלקים: א. הבהרת השאלה שתהווה בעצמה מעין תשובה (בשבוע הזה). ב. הצעת תשובה” פתרון לסדר יום התפילה (בע”ה” בשבוע הבא).
א. בשני הפרקים הקודמים” הסברנו והוכחנו שרק מי שמסוגל לנבואה” יש לו היכולת והציווי להתפלל” כאשר תפילתו היא התשובה לתקשורת” לפנייה” מאת הבורא. מסקנה זו נכונה הן במישור הפרטי והן במישור הכללי: לא רק שצריך להיות בחזקת נביא כדי לענות לה’ בתפילותינו אליו” אלא שעלינו להשתייך לעם הנביאים על מנת לממש את הכישרון הזה. לכן” רק מי שבן לאומה הישראלית” הממונה על קליטת מסרי ה’ לאנושות” יוכל “לענות לטלפון” האלוקי. לכן רק מי שמופיע ברשימת מנויי התקשורת האלוקית – בן לעם היהודי – יזכה להחזיר קשר” היינו להתפלל.
אם כך הוא” מהו “לא יהודי” שמתפלל? וכי איננו מכירים אנשי עמים אחרים שכן מתפללים?! אלא יש מקום לומר שתפילה אצל ה”לא יהודי” מהווה עבודה זרה לרצון ה'” כאשר הוא מקיים דבר שאינו אמון בו” שמחוץ לתחום תפקידו: הוא מנסה לגנוב את מכשיר הקשר עם העולם האלוקי” כאשר אותו אלוקים” מעולם” לא הרים אליו קשר. לא פלא” ומעניין לשים לב” שעיקר מפגשנו עם העולם האלילי מתרחש דווקא בזירת התפילה” במקדש” ב”בית התפילה”. אותה שאיפה כלל אנושית ליצירת קשר עם הבורא אמורה למצוא את גאולתה דווקא בדו-שיח אתו. אולם דווקא בנקודה זו” תגיע האלילות לשיאה” כאשר היא תדבר על דברים שאינם בסמכותה” בזמן ובמקום הלא רצויים. כאן יכול להיווצר משבר רציני מאד למתפלל המקורי” דהיינו ליהודי: החיקוי האלילי הלא מוצלח” משפיע לרעה. וזה לפחות משתי סיבות שונות ומשלימות: השפעת התפילה כפולה: עצם המעמד וקבלתה. אם העומד בעבודה זאת לא מתאים” המעמד יהיה לא טבעי ומביך. כמו כן” ברוב המקרים לא יושג כלום” כי באמת” לא נתבקשה שום בקשה. הרואה את אותו המחזה המזויף ומביש” נחלש בהגדרת התפילה האמיתית” בהיותו מדמיין לאורך הזמן” שמה שהוא רואה הריהו אתגר התפילה” ואם כך הוא באמת” מה לו ולתפילה?! כך לאט לאט יורד מפלס חפץ הלב לתפילה. התגברות על המצב הלא פשוט הנ”ל” דורשת” ראשית כל” חזרה להגדרה השורשית של התפילה” ניקוי ראש מכל מה שלא תפילה” עד כדי התנתקות מהחדירות האליליות אליה” גם כשחלקן יוכלו להיתפס “דוסיות”. אותם המאמצים” ההשקעות והגישה מהווים עבודה עקבית וקשה” עבודה שבלב” בלב היהודי.
בע”ה” בפעם הבאה” נדבר על הצעת פתרון לתפילת הלא יהודי” שכן חפץ בעבודה זו. ומתוך זה” להתרוממות רצון היהודי בשיחו לפני בוראו.