פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > רגש האחווה (מתורת הראיה)

רגש האחווה (מתורת הראיה)

הלם” אי אמון” בהלה” פחד” בושה – תקפו את האחים בעת התוודעותו של יוסף אליהם” כמאמר הכתוב (בראשית מג ה): “ויאמר יוסף אל אחיו אני יוסף… ולא יכלו לענות אותו כי נבהלו מפניו”. כשראה זאת יוסף” הוסיף ואמר “אני יוסף אחיכם” (מה ד) ולא הסתפק רק בכך” אלא הוסיף “וינשק לכל אחיו ויבך עליהם” ואחרי כן דברו אחיו אתו” (וכל זאת כמובן מלווה בנימוק ההשגחה האלקית המדויקת שגלגלה אותו למצרים על ידי מכירתם).
אם כן” המילה ‘אחִיכם’ ובעקבותיה הנשיקות והבכי של יוסף” הם אלה שגרמו לאחים ‘להיפתח’ אליו” לדבר אתו” ולאחד את המשפחה מחדש.
מה משמעות הדברים?
מבאר אור החיים הקדוש (מה ד) שרק לאחר שראו האחים “כי אני יוסף אחיכם שמתנהג עמכם במידת האחווה” וכאילו לא היה הדבר ההוא (המכירה)” (ועוד יותר מכך) גם סמך לומר ‘אחיכם אשר מכרתם’ – לומר שאפילו בזמן המכירה לא כהתה עין האחוה ממני”” רק לאחר שזיהו את רגש האחוה העמוק והאמתי של יוסף כלפיהם” הצליחו להתגבר על כל משקעי העבר” על פחדם ובושתם מיוסף” ולדבר אתו.
מכאן יש ללמוד יסוד גדול. אפילו במאבקים גדולים וחשובים” עקרוניים ויסודיים” בתוך המשפחה – משפחת יעקב – החברה הישראלית דהיום” מאבקים שנובעים ממחלוקות אידיאולוגיות קשות” מחלוקות ביחס לאמונות ודעות שמובילים אף לאי הסכמות בעולם המעשה בפועל” יש לשמור מכל משמר על רגש האחווה המשפחתי הישראלי” רגש שאיננו תלוי בדעה וגם לא בפעולה מעשית” רגש שאינו תלוי במאבק הפנימי” יהיה אשר יהיה” שהרי לפני הכל ואחרי הכל” משפחה אחת אנחנו – עם ישראל” והרגש המשפחתי הזה חזק מכל. אם כן” מחלוקת בדעות – כן! מחלוקת במעשים – כן! מחלוקת בלב” ברגשות – לא ולא!
כמובן” דווקא מפני שמשפחה אנחנו ורגש האחווה חי בתוכנו” גדול הכאב בנוגע לאי ההסכמה בינינו” ועל כן המאבק נוקב מאוד” שהרי הרבה יותר קשה לנו המחלוקת עם הקרובים לנו מאשר עם הרחוקים מאתנו” אך מאידך על אף רגש המרירות החזק” רגש האחווה חזק יותר” וכדברי הרב קוק (מאמרי הראיה עמ’ 452): “רגש האחוה שאנו מרגישים גם נגד אחינו אשר כל כך התרחקו מסיבות שונות ונוראות מבית חיינו” מיסוד הקודש” מחיי התורה והמצוה” הכוללים את כל האומה לדורותיה – הוא שמחדיר בנו את רגש המלחמה (המאבק) ומגביר את כוחה ואת מרירותה של מחאתנו” אבל הוא נותן בנו גם תכונה של זהירות” כי סוף סוף לא על אויבים” כי אם על אחינו אנו לוחמים… (ועל כן) רגש האחוה לא ידעך בקרבנו גם בשעת חרום זאת”” אז והיום” אמן!

תגיות: אחווה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים לראי”ה בפרשת ויקרא: הכל דבש? לא בבית המקדש
Shape-2
הכל דבש
הסגולה של חודש אדר: לפרוץ את גבול השמחה
Shape-2
חודש אדר2
מיוחד לפרשת תרומה: כלי המשכן – שלם שנובע מתוך השבור
Shape-2
A man sticks together a red heart with a plaster. Renewal of the relationship. Family psychotherapist services. Reconciliation. Saving the family. Search for compromises. Conflict, dispute resolution
הסוד של פרשת תרומה: יופי זה כן הכל בחיים?
Shape-2
שבת תרומה2
הסוד של פרשת תרומה : היופי זה כן הכל בחיים
Shape-2
Pink cosmos with beautiful.
“עזר כנגדו” / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
“לא טוב היות האדם לבדו”… / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
והוא נער”” – על תקופת הנערות וגיל ההתבגרות.
Shape-2
machon
‘אטימות’ או ‘פתיחות’?
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן