פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > לעבדו בכל…

לעבדו בכל…

עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולן (פרקי אבות ה ד)” ובמשנה הקודמת: “עשרה דורות מנוח עד אברהם”” ולא כינהו ‘אבינו’ אומר על כך תוספות יו”ט (שם) “לפי שאנו בניו וזוכים ומקבלים טובה בזכות שעמד בכל נסיונותיו”” והשריש בכל הדורות הבאים את הכוח לעמוד בניסיונות ולעבדו ‘בכל לבבכם ובכל נפשכם’ במסירות נפש. והמספר עשר מסמל שלמות.
התורה משתמשת בביטויים שווים כדי לקשר ולגשר בין מאורעות ומעשים. בנסיונו הראשון נאמר “לך לך מארצך”” ובנסיונו האחרון (העקדה) נאמר לו “ולך לך ארץ המוריה”.
בנסיונו הראשון נדרש ממנו לוותר על עברו” ובנסיון האחרון על עתידו (כדברי מדרש תנחומא לך לך ג” עיי”ש). מידתו היסודית של אברהם” היא מידת החסד. ובשני נסיונות אלו נדרש להשתמש במידת הגבורה הנראית לכאורה מנוגדת לחסד (נטישת אביו ואמו בגיל מבוגר ובשיא – עקדת בנו יחידו). וכדברי הגר”א ב’קול אליהו’ על הפסוק “כי עתה ידעתי כי ירא אלקים אתה” – כל עוד שלא הוכיח אברהם כי נכון הוא לקיים מצוות ה’ בשתי מידות הפוכות” חסד וגבורה” עדיין לא ידענו” כי אפשר שטבעו נוטה לכך” רק עתה משהוכיח שהוא ניחן במידת הרחמנות” וגם כשצריך” להעלות לעולה את בנו שוב ניכר לכול שצדיק גמור הוא אברהם”.
שואל האוה”ח הקדוש בפר’ העקדה על הפסוק “ויהי אחר הדברים האלה והאלקים ניסה…” אחרי אילו דברים מתכוון המקרא?
ותשובתו: נסיון העקדה הוא הגדול מכולם. לאחר שעברו על אברהם נסיונות והרפתקאות רבים וקשים” עד שהגיע ללידת בנו לעת זקנתו. ומה עוד שהבטיחו ה’ “כי ביצחק ייקרא לך זרע”. ויצחק בגיל 37 בעל עצמאות וחשיבה משלו. “ובאמצעות הקודם (האירועים הקודמים) יהיה גודל הנסיון מופלא” בין בבחינת אברהם” שאחר כמה הרפתקֵי קדמו לו עד שנפקד ואחר כמה הבטחות מה’ כי ביצחק ייקרא זרעו” הוא אומר לו שיקריבהו ולא הרהר בלבו”. והנסיון גדל שבעתיים” שהעקדה היא לאחר גירוש בנו ישמעאל מביתו שהיא עקדה בזעיר אנפין. ולכן השתמש הכתוב במידת הדין באומרו “והאלקים ניסה את אברהם” – “בתוספת ואו ותוספת הא לומר מלבד נסיונות שקדמוהו הוסיף לנסותו בהגברת הדין נסיון עצום” כי אברהם שלם במידת החסד. והשאלה האם יוכל לעשות מעשה שהוא מנוגד לטבעו בגלל צו ה’?
לפי האוה”ח הכפילות: “קח נא” את בנך” את יחידך” אשר אהבת” את יצחק” – משפט זה כולל את מהות עבודת ה’ המופיעה בקריאת שמע “ואהבת … בכל לבבך” בכל נפשך ובכל מאודך” “כאן רמז לג’ אהבות שחייבה התורה לכל איש ישראל לאהוב הבורא ב”ה בכל לב” ובכל נפש” ובכל מאד. בכל לב” אין לך דבר שחביב בלב האדם כאהבת הבנים והוא אמרו בנך. וכנגד בכל נפשך אמר את יחידך וכיון שאין לו אלא הוא (יצחק) הוא הנפש” כי מי שאין לו בנים חשוב כמת. וכנגד בכל מאדך אמר אשר אהבת פירוש אותו אהבת יותר מכל קניינך וכל קנייניו כנגדו אין” ואף על פי כן העלהו לי וגו’.”
אף על פי שאברהם אבינו שלם בכל דרגות אהבת ה'” יותר מבני חיי ומזוני” נדרש ממנו הוצאה מן הכוח אל הפועל את אהבת ה’ האצורה בלבו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
החטא ותיקונו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן