פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה”

כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה”

פסוק זה בפרשה מעורר בנו סקרנות” איזה שיח חינוכי היה בין אברהם ושרה על חינוך הבנים” מה חשב אברהם? איך הוא פירש וניתח את התנהגות הבנים” מה היתה הגישה שלו? התערבות האלוקית כאן מלמדת אותנו שכנראה אברהם ושרה היו חלוקים ביניהם בגישה או בדרך החינוכית שיש לנקוט עם ישמעאל. הורים רבים נקלעים למאבקי כוח בחינוך ילדים” על אף שהם יודעים כי שיתוף פעולה חשוב מאד להצלחתם כהורים” ובכל זאת יש לכל אחד מהם צורך להוכיח שהגישה שלו היא אמיתית והוא חזק ומכריע. בני זוג באים מרקע תרבותי שונה” אישיות ומושגים אחרים בנושאי חינוך” ומתגלעים מחלוקות וניגודים בגישות החינוכיות. יש הורה שייתן יותר חופש ועצמאות לילד והאחר ינדנד ויכתיב לילד איך ומה לעשות. לפעמים הפער מתבטא בהקצנה כשהאחד קפדן מאד והשני מנסה לאזן ולוותר. כשההורה מגביר יותר את קשיחותו ותובענותו נוצר מעגל שכל אחד מתקבע בתוך תפקידו בנוקשות.
הסיבוכים הם רבים. ברוב המקרים מלחמות ההורים מי מהם צודק באות על חשבון הילדים” והם משלמים מחיר חינוכי כבד” כי המלחמות נעשות על גבם של הילדים שסופגים כעסים ועונשים לא הוגנים ולא הגיוניים. כאשר הניגוד בין ההורים גורם לויכוחים קולניים מפתחים הילדים לפעמים בעיות פסיכולוגיות כדי לאחד בין ההורים. או שהם מפתחים דפוס של ילד מרצה כדי לשמור על שקט בבית ולא לעורר ריבים. סמכות ההורים מתערערת” הילד מרגיש שאין להורה כוח. אם האב מבקש משהו מהילד ואמו מתערבת “תעזוב אותו הוא לא יכול עכשיו”” זה מערער את סמכותו” וילדים רבים אמנם אומרים את זה בדרכם “רק אמא תחליט בשבילי”. הורים במצבים כאלה מענישים זה את זו על גב הילד על דברים שטותיים עד כדי כך שההורה מבקש מהילד לעמוד לצידו כנגד ההורה השני. הילד נקלע לקונפליקט בלתי אפשרי והגיוני ויישא בתוכו רגשי אשם הרסניים” וסימפטומים פסיכולוגיים כגון פחדים וחרדות ובעיות התנהגות.
ודאי ששותפות ואחידות בגישה החינוכית הן תנאי להצלחה בחינוך ילדים מה שמעמיד את ההורים כדמויות חשובות ומשמעותיות בתהליך הגדילה ובריאות הנפש של הילד. הסכמה בחינוך זה החוסן והעוגן של ההורים ושל הילדים” מאפשרת ומבטיחה את המשך היציבות של המשפחה.
ודאי אין זה אומר שהם חייבים להסכים על כל דבר” אבל כאשר חילוקי הדעות רבים ויוצרים מריבות ובלבול זהו תהליך הרסני וצריך לפעמים עזרה. כיון שמאבק נובע מהרגשה של חוסר בטחון עצמי המקשה על ההורה לוותר” הוא נלחם על מקומו במקום לחשוב על טובת בנו. תופעה זו בולטת מאוד במשפחות פרודות שם חילוקי הדעות בין ההורים גורמים נזק רב. החלטה או הסכמה משותפת של הורים יש לה כוח השפעה רב” זה נותן כוח ועצמה להורים” הם נושאים ביחד באחריות ובנטל הבלתי פוסק של גידול הילדים” מה שמקל מאד במשימה” ובמעמסה הנפשית והפיזית. ילדים מרגישים זאת ומקבלים מהם כוח ובטחון וזה מאפשר להטמיע בהם ערכים חינוכיים וגבולות ברורים” הילדים נחשפים לדוגמא טובה של קשר בין הורים שיסייע להם בהמשך לדור הבא אחריהם.

hadasage@walla.com

תגיות: שרה אימנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן