פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > תפילה: זכות לעמידה בבית דין

תפילה: זכות לעמידה בבית דין

כפי שכבר כתבנו ש”התפילה היא הזדמנות החוזרת על עצמה” כמה פעמים ביום” לחשבון נפש”” האם הננו עומדים במאזן המוסרי הנכון על מנת שיחול בנו טוב ה’? מדי יום הננו עושים פלילים לעצמנו” הן במישור האישי הן במישור הכללי. ואנו מעמיקים את השאלה – מדוע התפילה” אותה עבודה שבלב” מקבילה לחשבון נפש?
על מנת לענות” ניעזר שוב בחידושו של מורי ורבי הרב יהודא אשכנזי זצ”ל. “…התפילה המרכזית נקראת ‘עמידה’ מלשון עמידה לפני בית דין. על המתפלל לדעת שכאשר הוא מתפלל הוא מבקש למעשה לעמוד למשפט לפני בית דין כדי לדעת אם יש לו זכות לקבל את מבוקשו. מטרת התפילה היא להוציא לאור האם יש למתפלל זכות לקבל את הברכה המבוקשת.” (סוד לשון הקודש עמ’ 84). לפנינו שתי נקודות מהותיות: א. תפילה = עמידה בבית דין ב. תכלית העמידה בבית דין לקנות זכות למבוקשנו. כי “התפילה עצמה מזככת את המתפלל” להתפלל” בבניין התפעל” היא פעולה של המתפלל על עצמו. לפני התפילה אינו זוכה” אך אחריה זוכה מפני שהתפלל” (שם עמ’ 262). הזכות תוענק רק בהיותנו זכים וזכאים (שתי המילים מאותו שורש עברי ז.ך). דבר זה ייבדק במסגרת בית דין. מרכזיות התפילה אינה מתמקדת בהשגת החסר אלא במציאת זכות” וזכות מתוך בדק בית פנימי” נוקב ואמיתי. איזוהי עבודה?!
כיצד זה ייתכן” הרי בבית דין” עוסקים במידת הדין: שם דווקא” מידת הדין מתוחה?!
נראה לומר שבעברית המושג ‘דין'” שונה לחלוטין ממה שרגילים לחשוב בפשטות. ‘דין’ אינה מילה נרדפת לעונש” לתגובה טבעית מתוכננת מראש. דין מעין זה קיים רק בעולם הטבע” בעולם המנוהל רק בשם ‘אלוקים'” כגון מי שמשחק באש” ייכווה באותה אש. אולם” האדם המתפלל” העובד” חי בעולם כזה” שיש בו אפשרות לשינוי עצמי ו/או לשינוי הגורל” עולם של “ה’- אלוקים”. כפי שכבר כתבנו “עלינו להפנים שמקומה של התפילה בעולם” שהגילוי האלוקי הינו גילוי ההוויה בתוך חוקי הטבע. אותה תודעה היא רגשית”. חשבון נפש אמיתי בונה” ולא הורס” משקם ולא כולא. על הפסוק “וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ” דָּן אָנֹכִי” וְאַחֲרֵי” כֵן יֵצְאוּ” בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל” (בראשית טו” יג)” כותב המלבי”ם שלעומת משפט” “דין בא על שמיעת טענות בעלי הדין על עיון השופט וחקירתו בדבר שאין משפטו מבואר…” בעולם הטבע” אין מקום לזכות וזכויות” אין מקום לעמוד בבית דין” כי הגורל נחרץ מראש.
טובה ענקית עשה ריבונו של עולם לאנושות במתן ציווי התפילה” שהיא הזמנה לחשבון נפש בעל אופק ותקווה” המתאפשר רק בעולם הסיכוי לשינוי” כאשר “מטרת התפילה היא להוציא לאור האם יש למתפלל זכות לקבל את הברכה המבוקשת”. כמה לב נדרש לזה!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

בואו” נעשה סדר… (ב)
Shape-2
machon
בואו” נעשה סדר… (א)
Shape-2
machon
תפילת האדם: תשובת לנבואת ה’
Shape-2
machon
אישור לפתיחת ערוץ.
Shape-2
machon
אנטומיה של התפילה?! (חלק ב’)
Shape-2
machon
אנטומיה של התפילה?! (חלק א’)
Shape-2
machon
עשה תפילתך רצונו… למען תיקונך
Shape-2
machon
הקושי בתפילה” מתוך חיקוי לא מוצלח.
Shape-2
machon
תנו לה’ להתפלל
Shape-2
machon
תפילה: זכות לעמידה בבית דין
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן