פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > הגאון רבי רפאל ברוך טולדנו זצ”ל

הגאון רבי רפאל ברוך טולדנו זצ”ל

“אשורר שירה לכבוד התורה” מפז יקרה זכה וברה
נאמן שמו בחר בעמו” להיות לו לשמו אומה נבחרה
ניתנה לנו על יד רוענו” משה רבנו בחיר האומה
רבה נעימה תורה תמימה” פתי מחכימה עין מאירה
אשרי הגבר על יצרו גובר” מישרים דובר עוסק בתורה”
(מתוך הפיוט הידוע בן כ-30 בתים” שחיבר בחלום בחזיון לילה וכשנתעורר רשמם)

ר’ ברוך טולדנו נולד בעיר מקנס שבמרוקו בשנת ה’תר”נ” לאביו ר’ יעקב טולדנו שהיה נצר למשפחת רבנים מפוארת ששורשיה בעיר טולדו שבספרד. אבי המשפחה היה ע”פ המסורת יועץ בכיר של מלך ספרד” ובזמן גירוש ספרד ניסו לפתותו להמיר דתו ולזכות לכבוד מלכים. לאחר שסירב” גורש עם כל היהודים ושינה את שם משפחתו לטולדנו” שמשמעותו: טולדו – לא.
ר’ ברוך היה תלמידו המובהק של הגאון ר’ חיים ברדוגו” ובענייני מוסר ועבודת ה’ היה לתלמידו של הגאון ר’ חיים משאש. ר’ ברוך העמיק גם בלימוד חכמת הנסתר” והיה בקיא עצום בספר הזוהר ובכתבי האריז”ל” בהדרכת המקובל ר’ יוסף אלקובי. כבר בגיל 18 נתמנה לדיין בעיר מקנס” ובגיל 27″ לאחר שנפטר אביו” נתבקש לכהן כרבה הראשי של העיר וכאב”ד” הוא זכה לכבוד רב מצד השלטונות הצרפתיים” ומצד מלך מרוקו חסן השני” שהעניק לו עיטור כבוד מיוחד. בשנת ה’תר”צ חלה במחלה קשה” אז נוסף לו השם רפאל.
ר’ רפאל ברוך דאג בכל כוחו לרווחת העניים אנשי העיר מקנס. בין השאר” הקים את ארגון “ביקור חולים” שהגיש סיוע רפואי לעניים ללא תמורה” “מלביש ערומים” להספקת ביגוד לנזקקים” ו”מוהר הבתולות”- להכנסת כלה. עניים היו בקביעות מבאי ביתו” והוא נהג לפזר ממון רב למתן בסתר” ליתומים ואלמנות.
בשנת ה’תשכ”ג החליט ר’ רפאל ברוך טולדנו להגשים את חלומו ולעלות לארץ ישראל. הוא התגורר בעיר בני ברק” והשתדל בכל כוחו לחזק את רוחם של העולים מצפון אפריקה” ובמיוחד את בני הנוער. בכינוס אגדות ישראל בשנת ה’תשכ”ד” נשא דברים וזעק בבכי: “איך אעלה אל אבי והנער איננו איתי?”
ר’ רפאל נודע כמתמיד עצום” ומסופר על הגאון ר’ חיים קנייבסקי שליט”א שבצעירותו הגיע לביתו של ר’ רפאל ברוך טולדנו” ר’ חיים התיישב מולו” אך הרב טולדנו היה שקוע בלימוד וכלל לא הבחין באורח. לאחר זמן מה” קם ר’ חיים ויצא מהחדר” כאשר שאלוהו אנשי ביתו אם רצה משהו חשוב” השיב: “לא באתי לבקש דבר” באתי במצוות אבי “הסטייפלר”” שציווה אותי להסתכל בפניו של ר’ רפאל ברוך כדי לזכות לקבל ממנו יראת שמים”.
עמל רב השקיע ר’ רפאל ברוך בהוצאת ספר הלכה פסוקה – קיצור שולחן ערוך – על פי פסקי השו”ע ובעל כף החיים וכמסורת מנהגי צפון אפריקה” בהקדמתו לספר” כתב: “יתברך הבורא ויתעלה היוצר אשר ברחמיו וברוב חסדיו הנחני בדרך האמת. ועל הכל” אשר שם חלקי בתורתו הקדושה וגם זיכני לעלות לארצנו הקדושה” להסתופף בנחלת ה’ ולבקר בהיכלו” ועוד עזרני וזיכני לחבר ספר זה של קיצור שולחן ערוך.. וראיתי שנחוץ לכל אדם לידע אותם” בין אשכנזים בין ספרדים” ולחזור עליהם יום יום עד שישארו בזכרונו תמיד לשמור ולקיים אותם בעזרת ה’…”
בשנת ה’תשל”א” נפל ר’ רפאל ברוך למשכב” וביום י”ח מרחשוון ה’תשל”א” השבוע לפני 43 שנה” נתבקש לבית דין של מעלה” והוא בן 81 שנים.
הגאון ר’ רפאל ברוך טולדנו זצ”ל” זכותו תגן עלינו” אמן.

מוקדש לעילוי נשמת סבי היקר” חכם משה טבילה זצ”ל. עלה מדמשק לחונן את עפר הארץ” וכיהן שנים רבות כרב קהילת יוצאי דמשק ומצרים בשכונת תל- גיבורים שבחולון. רדף כל ימיו צדקה וחסד ופעל בכל כוחו לזיכוי הרבים. אהבת ישראל עצומה פיעמה בליבו” ורבים השיב מעוון” נלב”ע ביום י”ח מרחשוון ה’תשנ”ז.
תהא נשמתו הקדושה צרורה בצרור החיים” אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“הגדת ההורים” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
Processed with VSCO with ke1 preset
מה זאת? מי זאת עולה? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
בניית הזוגיות ע”י ההכנות לפסח | אסתר אברהמי
Shape-2
Processed with VSCO with ke1 preset
“כל דצריך” שבתוכנו פנימה // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
מעכבי אחריות אישית בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שאלת? ניצחת! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
אחריות אישית בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
אתגר “שינוי ההרגל” באמונה חיה // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
לעת כזאת – הגעת ממש עכשיו למלכות! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן