פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > להתאמץ” גם אם הסיכוי קלוש

להתאמץ” גם אם הסיכוי קלוש

סיפר לי י'” חברי:
“בוקר אחד” גיליתי להפתעתי על מסך הפלאפון שלי את ההודעה הבאה (בתרגום מאנגלית): ‘מספר הטלפון שלך זכה ב-2 מיליון דולר בהגרלת הלוטו של הטלפונים הניידים. כדי לממש את זכייתך” עליך למסור את פרטי חשבון הבנק שלך בכתובת הבאה (כאן צוינה כתובת מסוימת של דואר אלקטרוני)” על מנת שנוכל להפקיד לחשבונך את הכסף’. נרגש ושמח – מיהרתי להתקשר לחבר” שמבין קצת יותר ממני בענייני העולם הזה” ושאלתי אותו מה דעתו על כל העניין הזה. ‘כדאי שתפסיק להתרגש'” הוא אמר לי אחרי ששמע את הסיפור” ‘מדובר בתרמית ידועה. בהתחלה הם יקחו ממך את פרטי החשבון” ואח”כ הם יקחו גם את הכסף שיש בחשבון’. התאכזבתי מאד כששמעתי את דבריו” אבל הבנתי שקרוב לוודאי שהוא צודק. אעפ”כ” גם אחרי סיום השיחה איתו” עדיין ניסיתי לברר עוד ועוד האם אולי בכל זאת יש צד של אמת בעניין. רק לאחר שעה ארוכה של בירורים” שוכנעתי שזו אכן תרמית. רק אז” עזבתי את העניין לגמרי”.
המשיך י’ וסיפר: “כעבור זמן” נתתי לעצמי דין וחשבון על המקרה הזה. ושאלתי את עצמי” מדוע בעצם לא חסתי על הזמן היקר; מדוע ניסיתי לבדוק שוב ושוב” מעוד כיוון ומעוד כיוון” האם אולי בכל זאת יש אמת במסרון ההוא. הגעתי למסקנה” שלמרות שחבל באמת על הזמן המבוזבז ההוא – מכל מקום עצם הגישה שלי היתה נכונה אז. כלומר: אם יש סיכוי לזכות בדבר גדול מאד – אז אפילו אם הסיכוי הוא קטן” יש לעשות את כל המאמצים על מנת להשיג את אותו דבר”.
עד כאן סיפורו של י’.
והסיפור הזה מזכיר לי את מעשה יהודה ותמר. משום שגם במעשה יהודה ותמר מדובר על מאמץ לזכות בזכייה גדולה. לא זכייה ב-2 מיליון דולר” אלא במשהו חשוב לאין ערוך: במלכות בית דוד. תמר ידעה שמלכות בית דוד והמלך המשיח עתידים לצאת מיהודה. היא גם ידעה” שהסיכויים שלה להיות שותפה לעניין הנשגב הזה – הינם קלושים ביותר” שהרי היא כבר נדחתה למעשה ממשפחתו של יהודה. זאת הואיל ושני בניו הגדולים של יהודה מתו זה אחר זה כאשר נשאוה” ולכן יהודה כבר לא חפץ להשיאה לבנו הקטן. “אבל”” אמרה תמר לעצמה” “דבר כל כך גדול עומד על הפרק: מלכות בית דוד; אני חייבת לנסות להיות חלק מהדבר העצום הזה – למרות הסיכוי הקלוש שיש לי!” . לכן היא ניסתה את הסיכוי היחיד” האפסי” שעוד נותר לה: “וַיֻּגַּד לְתָמָר לֵאמֹר: הִנֵּה חָמִיךְ עֹלֶה תִמְנָתָה לָגֹז צֹאנוֹ – … וַתֵּשֶׁב בְּפֶתַח עֵינַיִם… וַיִּרְאֶהָ יְהוּדָה… וַיֵּט אֵלֶיהָ אֶל-הַדֶּרֶךְ” . תמר ניסתה” למרות שהסיכוי היה קלוש” והיא אכן הצליחה.
דבר דומה מצאנו בנעמי וברות. ” וַתֹּאמֶר לָהּ נָעֳמִי חֲמוֹתָהּ… וְיָרַדְתְּ הַגֹּרֶן… וּבָאת וְגִלִּית מַרְגְּלֹתָיו (של בועז) וְשָׁכָבְתְּ” וְהוּא יַגִּיד לָךְ אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשִׂין” . נעמי הרי ידעה על גדלותו של בועז” שהיה שופט ישראל” ועד כמה קלושים הם הסיכויים שבועז יתרצה לשאת את רות על ידי מהלך שכזה. אעפ”כ” היא לא נמנעה מלהנחות את רות לעשות את כל אשר ביכולתה” כי אפשר שכתוצאה מההשתדלות הזו – רות תזכה להעמיד את מלכות בית דוד ואת משיח צדקנו. עבור דבר כל כך גדול – ידעה נעמי – מתאמצים גם אם הסיכוי קלוש .
דוגמה נוספת: לאחר שרבי משה קורדובירו נפטר – ראהו רבי חיים ויטאל” תלמידו הגדול של האר”י הקדוש” בחלום. ובחלום” שאל הרמ”ק את הרח”ו: “מדוע אתה מתאמץ להשיג את חכמת הקבלה יותר מכל אלה שהיו לפניך?”. ענה לו רח”ו: “אני אשתדל בכל כוחי להשיג את חכמת הקבלה יותר על בוריה (כוונתו: יותר ממה שהִשגת אותה אתה” הרמ”ק” ויותר ממה שהשיגו חכמי הדורות שהיו לפנַי – י.י.). ואם לא ירצו מן השמים – מה בידי לעשות!” . לרח”ו היה ברור שהוא חייב להתאמץ” גם אם אין לו את הביטחון שיצליח.
ועוד דוגמה. הרמח”ל כותב : “יתפלל [האדם] תמיד על גאולתן של ישראל” ו[על] השבת כבוד שמים לְעילויו. ואם יאמר אדם: ‘מי אני” ומה אני ספון [=חשוב]” שאתפלל על הגלות ועל ירושלים? המפני תפילתי יכונסו הגלויות” ותצמח הישועה?’ תשובתו: …נחת רוח הוא לפניו” יתברך” שיהיו בניו מבקשים ומתפללים על זאת; ואף אם לא תיעשה בקשתם” מפני ש[עדיין] לא הגיע הזמן” או מאיזה טעם [אחר] שיהיה – הנה הם עשו את שלהם” והקדוש ברוך הוא שמח בזה”. כלומר: האדם צריך להתאמץ בתפילה גם אם נדמה לו שהסיכוי שתפילתו תביא להשגת המבוקש – מועט.
יש ועומדת בפני האדם משימה כבדה” שהסיכויים להצליח בה נמוכים” והאדם מתייאש ומוותר מראש. למשל: “כל אדם” ראוי לו להיות צדיק כמו משה רבנו”” אומר הרמב”ם (ודוק: צדיק כמשה” אבל לא נביא כמשה). יש ויגידו: “צדיק כמשה רבנו? אני? אין לי סיכוי!”. מעשה תמר מלמד אותנו” שככל שחשיבותו של ענין מסוים גדֵלה – כך צריכים לגדול המאמצים להשיג אותו” ואפילו אם לדעתנו הסיכויים לכך – קלושים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מרשים ו… ריק
Shape-2
machon
להתאמץ” גם אם הסיכוי קלוש
Shape-2
machon
העדינות של… הקב”ה
Shape-2
machon
ניצוץ מן העתיד
Shape-2
machon
קנאי אמיתי
Shape-2
machon
מפסח ועד יום העצמאות (ב)
Shape-2
machon
קדוש – לְעולם קיים! (ומה שלהֶפך – להפך…)
Shape-2
machon
מה זאת עשה אלוקים לנו
Shape-2
machon
להיות נאמן לַנשמה
Shape-2
machon
לבטל את האינטרס האישי
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן