פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > רבות מחשבות בלב איש ועצת ה’ היא תקום

רבות מחשבות בלב איש ועצת ה’ היא תקום

טענתו של קורח ועדתו כלפי משה ואהרן “רב לכם כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ד’ מדוע תתנשאו על קהל ד’?” (במדבר טז ג)” לכאורה נכונה – אכן כל העדה כולם קדושים ככתוב “ממלכת כהנים וגוי קדוש” (שמות יט ו)” וגם הטענה “בתוכם ה'” נכונה” הרי כבר נאמר “ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם” (שם” כה ח) – ומדוע נענשו קרח ועדתו? אלא שקרח רדף כבוד וקינא במנהיגותם של משה ואהרון” ואמירתו באה מתוך קנאה ורדיפת כבוד. קרח גם לא אמר את כל האמת” נכון שיש להכליל את עם ישראל כעם קדוש” אבל יש גם להבדיל בתוך עם ישראל בין כהנים” לויים וישראלים והכהן הגדול.
הקב”ה שם גבולות בעולמו (ע’ רש”י במדבר טז ה)” דהיינו ישנן מדרגות מדרגות” הן באדם הן במקום והן בזמן. מי שמכליל בלא להבדיל חוטא לאמת וסופו מהרס את עצמו ואת האחרים.
השימוש בטענה נכונה כדי להשיג מטרה שלילית” כפי שעשה קרח” לא רק שלא תשיג מטרתה אלא הפוך” היא תגרום הרס וחורבן. הדבר נרמז ב’קטורת'” אותה קטורת שבאה לכפר על עם ישראל ולעצור את המגפה” היא גם מכלה את מאתיים וחמישים האיש שנהו אחרי קרח ככתוב: “ואש יצאה מאת ד’ ותאכל את החמשים ומאתים איש מקריבי הקטרת” (טז לה) . משל למה הדבר דומה? לכור אטומי – שאפשר באמצעותו להאיר למיליוני אנשים ולהיטיב עמם” כשם שהקטורת בבית המקדש משפיעה אור ורוח טובה לכולם” ובאותו כור אפשר גם ליצר פצצות אטום ולהרוג ולהשמיד מיליוני אנשים ח”ו. השאלה היא מי ולשם מה משתמשים בו.
נכון לעכשיו” גם בדורנו אנו נפגשים עם טענות דומות לטענותיו של קרח” דהיינו גישה כללית אוניברסלית מבלי להבדיל בתוך הכלליות בין המדרגות השונות. אם זה במין האנושי” אכן כל בני האדם שווים שהרי נבראו בצלם אלקים” ועם ישראל נבדל מהאומות” כפי שאנו אומרים בהבדלה “המבדיל בין ישראל לעמים”” וגם בתוך עם ישראל יש הבדלה בין כהן גדול” כהנים” לויים וישראלים. ביטול הגבולות וההַבדלות בין בני האדם ובין העמים מביא להרס עצמי” להתבוללות ולעיוות המציאות. כך הוא גם במקום. נכון שכדור הארץ עגול וכל הארצות על אותו כדור” אולם יש הבדל בין ארץ ישראל הנבדלת משאר הארצות” ובתוך ארץ ישראל – ירושלים” ובתוך ירושלים הר הבית – מקום בית מקדשנו. טשטוש ההבדלים בין המקומות מביא בהכרח לחוסר ידע ולחוסר אמונה ביחס לארץ ישראל וירושלים” ומתוך כך לחולשה ביחס לאחיזתנו בהן והחיוב הגדול ליישב את כל ארץ ישראל בכלל וירושלים בפרט. את החולשה הזו שבקרבנו” מנצלים האמריקאים” האירופיים והערבים” כדי ללחוץ עלינו למסור חלקים מארצנו ואף לחלק את ירושלים ח”ו.
עלינו להתעשת ולהתחזק על ידי שיבה לשורשים שלנו” עלינו לדעת ולהאמין באמונה מוחלטת וודאית שהקב”ה הוא לא רק אדון הכל ומלך העולם” אלא גם שם גבולות בעולמו – והבדלינו מכל העמים ובחר בארץ ישראל מכל הארצות ככתוב “כי בחר ד’ בציון אוה למושב לו” כי יעקב בחר לו י-ה ישראל לסגולתו” ומתוך כך יתקיים בנו “יאבדו גויים מארצו” ד’ הפיר עצת גויים הניא מחשבות עמים” רבות מחשבות בלב איש ועצת ד’ היא תקום” עצת ד’ לעולם תעמוד מחשבות לבו לדור ודור”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אם אני כאן הכל כאן – לחג הסוכות | הרב דב ביגון
הרב דב ביגון יום חמישי
“שלי ושלכם – שלה הוא”; הרב ביגון נפרד בדמעות מרעייתו הרבנית נאווה ז”ל
Shape-2
הרב דב ביגון
‘עלה נעלה כי יכול נוכל’
Shape-2
mountain-984083_640
הרב דב ביגון: הסוד שמחבר את עם ישראל
Shape-2
אחדות לפני הכל
תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?
Shape-2
שבת זכור1
לבחור באדר: כך משיגים הסכמה לאומית
Shape-2
חודש אדר3
הרב דב ביגון: כך נלמד נדיבות מהפוליטיקאים ומהמפקדים
Shape-2
Israeli soldier military man saluting
אל תרגזו בדרך
Shape-2
machon
האספו והיקבצו
Shape-2
machon
מגדילים את האור
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן