פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > חינוך להתמדה

חינוך להתמדה

בפרשת השבוע” כמעט פרק שלם מספר את סיפור הבארות שחופר יצחק על אף שהפלישתים מתנכלים לו. יצחק מלמד אותנו מהי דבקות בעבודה” מסירות וגבורה. הפלישתים סותמים והוא חופר. לא מוותר ולא מתייאש – עושה עבודת הכשרה עמוקה” השקעה לדורות” סיפורי התורה מבראשית מחנכים אותנו להתבונן על מציאות החיים מתוך שכל של תורה – השכל של החיים.
כוח ההתמדה הוא אחד הכוחות החיוניים באדם” הוא רצון האדם המבטא את כוח החיים. זה הקול הפנימי שדוחף ומאיץ באדם לשאוף” לדבוק במטרה” זה הדיבור הפנימי של האדם שלא מרפה ואומר לו לא לוותר” לא לפחד מכישלונות” לא לחשוש מקשיים ואתגרים” “אתה יכול” אתה יודע” האמן בעצמך”. כוח התמדה הוא השקעה משתלמת המכשירה את נפש האדם לעמול” להכיר את עצמו” את היכולות והכישורים שלו” זהו אימון לטווח ארוך שיעמוד לו בשדה החיים בעתיד.
במערכת החינוך מאובחנים יותר ויותר ילדים עם קשיי למידה. מורים נוטים להמליץ על אבחון כי התלמיד לא מגיע להישגים המצופים. גם הורים מבקשים לעשות אבחון כדי לקבל הקלות. הם עייפים מתלונות המורים ומלרדוף אחרי הילד.
מעבר להוצאה הכספית המיותרת לאבחון” הבעיה היא מתן לגיטימציה להקלות והתאמות ועוד מיני פטורים כדי שחלילה התלמיד לא יתאמץ מדי” ויעבוד קשה כי יש פרוטוקול שאומר לא לדרוש מדי… יותר ילדים אומרים “אני לא יכול”” “אין לי זיכרון טוב”” “אני לא מצליח”. הכרטיס הזה מתוכנת לו בראש” ומנציח את אי ההתקדמות. האבחונים משתיקים את הקולות הטבעיים החיוניים להתפתחות הילד” ככוח הרצון והיכולת שמתפתחים על ידי השקעה והתמדה במיוחד בגיל הצעיר. היום החינוך דוגל בהצלחה והשגיות” והוא יוצר מצב אבסורדי שילדים מפחדים להיכשל” מפחדים לקחת אחריות” נמנעים מלעשות כדי לא לטעות. איך מוציאים את הילד מהמעגל הזה ומפתחים בו סקרנות טבעית” התמדה בלמידה” הרגלי למידה? כוח ההתמדה נרכש על ידי התמדה” עקביות וסבלנות” על ידי גישה חינוכית שמעריכה פיתוח של יכולות” שמעודדת סקרנות ורצון לדעת. כששמים דגש על המאמץ והעמל” הילד לא יפחד מאתגרים” ולא יישבר מכישלון. זו שפה חדשה שצריך לאפשר אותה כדי לתת מקום לגדילה בלי לקטלג אותו. הורים ומורים צריכים להשקיע היום בהרגלי למידה” להקנות ארגז כלים לחיים” וכשהוא יגיע לתיכון הוא יוכל להתמודד עם כמויות גדולות של חומרי למידה. ילדים רבים מגיעים לתיכון ולא מצליחים לסיים את הלימודים בגלל חוסר התמדה וחוסר ניסיון לשבת וללמוד.
לפני שהולכים לעשות אבחון יש לבדוק כמה הילד משקיע בלימודים האם הוא מכין שיעורים” מתכונן למבחנים” מגיע לכיתה עם הציוד הנדרש” ספרים חוברות מחברות” האם הוא השלים את החומר החסר. במיוחד בגיל הצעיר הרגלים אלו קריטיים לרכישת הקריאה ומיומנויות הכתיבה. חוסר השקעה של הילד ובילד גורם לשרשרת של קשיים שיוצרים פערים בין הילד לכיתה” פוגע בדימוי העצמי” ובאמון ביכולות שלו. מומלץ להורים להשקיע את הכסף” אם הם אינם פנויים” במורה פרטי – לעזור לילד להשלים את החומר החסר” להקדיש זמן לקריאה יומיומית בילדים שעדיין לא קוראים שוטף” ולהחזיר את הביטחון והאמון של הילד בעצמו. אצל ילדים שרובצים עליהם כישלונות רבים” האבחון לא יתרום בתחום זה.
מובן שיש גורמים נוספים לקשיי למידה והישגים נמוכים” כמו בעיות משפחתיות ורגשיות” ציפיות לא ריאליות מהילד להישגים” חוסר יכולת של ההורים להעביר אחריות לילד וכד’. אחרי שבדקנו את כל הפרמטרים לעיל שאכן הילד לומד ומשקיע” יודע לארגן את החומר ולענות תשובות” ולא ברור מה הסיבה לכשלונותיו” אז יש לפנות לגורמים אבחוניים לאתר את הקושי” כדי ללמוד להכיר את היכולות והחוזק שלו ולעבוד איתו נכון.
hadasage@walla.com

תגיות: התמדה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן