פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > לחפש את עצמך

לחפש את עצמך

מסע פנימי
המסע של אברהם שהתחיל ב’לך לך'” נועד גם עבורנו. גם אנו נקראים לעבור מסע” אולי לא גיאוגרפי” אך בהחלט מאתגר לא פחות – מסע בעקבות ה’אני’ האמיתי שלנו. כך כותב רבי נתן” תלמידו של רבי נחמן מברסלב “וזהו שאמר ה’ יתברך לאברהם שמרמז בזה לכל אדם שבעולם ‘לך לך’ שמזהיר את האדם שילך לעצמו” (ליקוטי הלכות” או”ח ח”ג שבת ז” עה).
אמנם ברור שחשוב להיות נאמנים לאמת הפנימית שלנו” אבל האם יש איזו הדרכה פרקטית” איזו קריאת כיוון שתוכל למקד אותנו?
רבי נתן” אומר לנו שעלינו להאזין לקריאת ‘לך לך’ כפי שהיא כתובה בתורה “וַיֹּאמֶר ה’ אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ” (בראשית יב” א). נראה שהארץ” המולדת והמשפחה” הן שלושת המוקדים שבהם האדם צריך למצוא את ה’אני’ האמיתי שלו.
לקיחה לעומת נתינה
“וזהו מארצך…היינו מתוך ארציות וגשמיות שלך לאיזה ארציות וגשמיות שירדת לשם שנדמה לך שקשה לצאת משם” אף על פי כן אתה צריך להתגבר לילך לך לנשמתך”. לעיתים נקודת המבט של האדם מתמקדת בהיבטים החיצוניים שבחיים ואין הוא רואה תמיד מה שחשוב באמת. שורש ה’ארציות’ הוא האגוצנטריות” האגו” ולכן כאשר המניע של האדם הוא ‘מה אני יכול לקבל'” הוא עלול להגיע לנהנתנות ולפספס הזדמנות אמיתית להועיל לעולם. נכון” קשה לשנות את הפרספקטיבה ולאמץ נקודת מבט של נתינה טהורה” אך כאשר יוצאים למסע מגלים שיש לנו תעצומות נפש שאפילו לא ידענו על קיומן” העיקר הוא לשאוף ולהתקדם לפי הכוחות.
כישורים לעומת הכרעות
“וזהו וממולדתך” איך שנולדת באיזה גשמיות שנולדת אף על פי שגם זה מונע גדול… אף על פי כן אתה מוכרח לילך ממולדתך”. בפסיכולוגיה המודרנית טוענים שישנם שני גורמים שמשפיעים על התנהגותו של האדם” התורשה והסביבה. לפעמים האדם מנסה לתרץ את התנהגותו באמירות כמו ‘אני נולדתי ככה'” או ‘מה אני יכול לעשות שהטבע שלי הוא כך וכך?’ אך האמת היא שאין הדבר תלוי אלא באדם עצמו. דרייקוס” לדוגמא טען שאמנם התורשה והסביבה הם גורמים משפיעים” אבל ישנו גורם נוסף שיכול להכריע אותם והוא ‘כח יוצר’. החידוש של דרייקוס הוא שהאדם “הוא לא רק מופעל” הוא גם פועל” (‘פסיכולוגיה בכתה’ עמ’ 19). הכול תלוי בבחירה של האדם” האם להישאר במקום המוכר לו” או שהוא רוצה להשתפר. ואם הוא מחליט להשתנות” אין לך דבר שעומד בפני הרצון. בהקשר זה יש אמת רבה בדבריו של פרופ’ דמבלדור מ’הארי פוטר’ שהאדם אינו נמדד בכישורים שלו” אלא בהכרעות שלו בחיים.
דימוי חיובי על עצמו ועל אחרים
“ומבית אביך” שהם המשפחה והשכנים וקרוביו ומיודעיו שמגודל ביניהם” שגם מהם יש כמה וכמה מניעות לעבודת ה’ יתברך שמונעים בכמה דרכים… מכולם אתה צריך לצאת ולילך לך לנשמתך”. אריקסון טען שהזהות של האדם והאמון שלו בעצמו ובאחרים מושפעים מהאווירה בבית שהאדם גדל בו (‘ילדות וחברה’ עמ’ 185). הדימוי העצמי של האדם וסולם הערכים שלו עשויים להיות מושפעים ממשפחתו ומהסביבה החברתית של האדם. ולכן” לעיתים צריך לדעת להשתחרר מסטיגמות ומביקורתיות על עצמו ועל אחרים שרכש בבית ובחברה. וכן לברר לעצמו כמה החשש של ‘מה אנשים יגידו’ משפיע על ההכרעות בחיים.
לצאת ל’מסע פנימי’ אינו דבר קל ודורש המון כוחות נפש ואומץ” אבל כמו שרבי נתן מסיים “אתה צריך להאמין שבודאי אין הקב”ה בא בטרוניא עם בריותיו” ובודאי יש לך כח לעמוד בכל זה”.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן