פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > חודש הארגון – התלבטות קשה

חודש הארגון – התלבטות קשה

חודש הארגון מציב בפנינו התלבטות חינוכית לא פשוטה.
מצד אחד” אין כמו חודש הארגון לקידום בנינו ובנותינו במישורים חינוכיים משמעותיים. חודש הארגון תורם להעמקת זהותם הציונית-דתית של בנינו ובנותינו. ההשתייכות של נער/ה לתנועת נוער דתית חלוצית היא מרכיב חשוב בעיצוב זהותם ובפיתוחה. לעיתים (ויש אומרים לרוב!)” משפיעה החברוּת בתנועת נוער דתית על זהותם הציונית דתית של בני הנוער יותר מאשר שיעורים ושיחות מקיפות על ערכי הציונות הדתית. השיא הוא חודש הארגון” שבו כל החניכות והחניכים פעילים עבור התנועה והסניף” ומרעננים יסודות חשובים במשנתם הציונית דתית” החל מהקומונרית ועד אחרון החניכים.
גם ברמה האישית” חודש הארגון תורם רבות לחניכים. הוא מאפשר להם לבטא את כישרונותיהם ואת יכולותיהם. כולם שותפים” מי בתכנון” מי בארגון ומי בביצוע.
המהומה המלווה את חודש הארגון משמשת “מקדם מכירות” יעיל לגיוס חניכים חדשים” במיוחד אלו שהגיעו לגיל הצטרפות לתנועה.
על כל הנ”ל אין חולק. לכן” ההורים מתבקשים לעודד את ילדיהם להשתתף בפעילויות של חודש הארגון” למרות שעשויים להשתנות סדרי בראשית בבית. הבן/הבת נעלמים מהבית לסניף ואינם שבים הביתה. הם שוכחים לגמרי מהבית. כללי החזרה בשעות סבירות בלילה נמחקים לחלוטין” כאילו לא היו אף פעם קיימים. ההורים מתבקשים להביט על הכל בעין יפה. גם המחנכים נקראים לשתף פעולה” ולגלות אהדה להשקעת תלמידיהם בפעילות התנועתית למרות שהיא באה על חשבון הלימודים הסדירים” ואף מכרסמת בהם בצורה ניכרת. התלמידים נעדרים” עייפים” דעתם מוסחת. ראשם בסניף ולא בלימודים.
מצד שני” אי אפשר להתעלם מהעיתוי. וכאן מתעוררת ההתלבטות החינוכית. בנינו ובנותינו בקושי התחילו את שנת הלימודים וכבר מגיע חודש הארגון על שלל הפעילות שלו. רק לאחרונה” עברו עליהם חודשיים של החופש הגדול. הם חזרו ללימודים לימים ספורים והגיעו חגי תשרי שבאו עלינו לטובה וקטעו את הלימודים הסדירים. ועתה – חודש הארגון!
חודש הארגון חשוב” אבל גם הלימודים חשובים. גם מי שמחשיב את תרומתה של תנועת הנוער לעיצוב אישיותם של בנינו איננו יכול להתכחש לנחיצותו של החינוך הפורמאלי והממוסד להקניית דעת וערכים לבנינו.
אחד מהיסודות המרכזיים בלימוד התורה הוא הקביעות – “קבע עיתים לתורה”. ההשתקעות בתורה” מתוך מנוחת הנפש ורצינות” היא תנאי לא רק לקניין התורה במישור הלימודי אלא גם להשפעת התורה על הנפש. היפוכה של הקביעות הוא הארעיוּת. כבר ציינו רבותינו שקביעוּת בתורה איננה מוגדרת בצורה כמותית בלבד אלא גם בצורה איכותית. היכן שראשו של האדם מונח שם הוא ה”קבע” שלו גם אם הזמן המוקדש לכך הוא מיעוט.
אחרי חודשיים של חופש ואחרי עונת החגים” נדרש מאמץ גדול מבנינו ובנותינו כדי להיכנס לאווירת “קבע” בלימודיהם. חודש הארגון משבש את כניסתם ל”קבע”. גם אם במהלך חודש הארגון הם שוהים מרבית יומם בין כותלי מוסדות החינוך זה עשוי להיות “ארעי” בלבד” מפני שדעתם משוטטת במחוזות אחרים.
מה הפתרון? לבטל את חודש הארגון? חס וחלילה! אבל אולי הגיע הזמן לבחון את האפשרות לדחות את חודש הארגון למועד אחר (מאוחר יותר) במהלך השנה” אחרי שילדינו הצליחו לקבוע את משכנם בבית המדרש.
מובן וברור שדחיית חודש הארגון תגבה מחיר מסוים מתנועות הנוער. הן יצטרכו לחפש דרכים חלופיות לגיוס חניכים חדשים בתחילת השנה. אבל” ראייה חינוכית שלמה מחייבת לאזן בין מכלול המשימות החינוכיות של בני הנוער” ובמיוחד בין המשימה הלימודית למשימה התנועתית.
אחת הדילמות הקשות היא ההכרעה בין שני ערכים חיוביים. במאבק בין הרע לטוב” אין התלבטות רוחנית אלא מאמץ להימלט מהפיתוי של הרע. אבל” כאשר שני ערכים מעולים מתנגשים” ההתלבטות הרוחנית היא גדולה. פשרה איננה פתרון קל מפני שכל פשרה באה על חשבון משהו חיובי. אולם” אין כל ברירה” נדרשת הכרעה אמיצה על מנת לאזן בין הערכים השונים ולמנוע פגיעה אנושה באחד משני הערכים.
ראשי תנועות הנוער צריכים לשבת יחד עם ראשי מערכת החינוך ולדון בסוגיה זו בכובד ראש” ולמצוא בהקדם פתרון המניח את הדעת לטובת בנינו” תלמידינו וחניכינו.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

תגיות: בני עקיבא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן