פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > חיי נשמות אויר ארצך

חיי נשמות אויר ארצך

הרב יחזקאל אברמסקי” בעל ‘חזון יחזקאל’ על התוספתא” כותב בספרו “ארץ ישראל” – על הקשר בין ארץ ישראל” תורה” ועם ישראל: “ביום ברוא הקב”ה את עולמו” הטביע מראש מקדם” ארץ מוכשרת” בשביל הגוי (ישראל) העתיד להיות נושא הדת האלקית. ואותה האומה תטביע אחר כך את חותם רעיוניה” ומושגיה הרוחניים” על כל עמי תבל. אשר ביפי הדרה ותוקף תפארתה” בשקיפת אווירה… תעורר בקרב יושב הארץ רגשי י-ה ונפשו תתפרץ מחביון כלאה… ובין כוכבים (העולם הרוחני)” תשים קִנה” ועל כך נמנו וגמרו – שקולה ישיבת ארץ ישראל כנגד כל המצוות (ספרי ראה פ)” יען שסגולותיה הם גורמים חשובים בהכשרת הנפש” ותכונת האומה” על ידי מעשי המצוות. ‘חיי נשמות אויר ארצה’ (ע”פ ריה”ל) ‘ואוירא דא”י מחכים’ (ב”ב קנח ב). בתת ה’ לבני ישראל את תורתו ובמחשבה תחילה הקפיד הקב”ה על ריכוז מצוותיה בארץ האבות… מני אז עם ישראל” תורת ישראל וארץ ישראל התלכדו יחד וחוט משולש זה לא ינתק עד עולם”.
בכמה מקומות בפרשתנו מביא אור החיים הקדוש את החיבור ההכרחי בין עם ישראל ותורה בבחינת קודשא בריך הוא אורייתא וישראל חד הוא.
במקרא ביכורים מסיים הכתוב “ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך”. מהו ‘בכל הטוב’? 1. הקב”ה הוא כל הטוב” ע”ד אמרו: “טוב ה’ לכול”” “כי טוב ה'” (תהילים ק ה). ולהעירך על זה אמר: ב’כל הטוב’ דבר הכולל כל הטוב ואין זה אלא הקב”ה שהוא מקור הטוב. “אשר נתן לך” זאת התורה שבה מתגלה ה’ ית’ ואורייתא דא קוב”ה (כדברי הזוה”ק בראשית כד ע”א).
2. גם ירמוז ‘ושמחת בכל הטוב'” אל התורה” כאמרם (פר”א ו א) ‘אין טוב אלא תורה’ (‘כי לקח טוב נתתי לכם” תורתי אל תעזובו’). שאם היו מרגישים בני אדם במתיקות וערבות טוּב התורה היו משתגעים ומתלהטים אחריה ולא ייחשב בעיניהם מלא עולם כסף והזהב למאומה” כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם (ע”פ הפס’ בתהילים קיט: ‘טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף” ‘הנחמדים מזהב ומפז רב’ וכו’).”
מקור לשון הזהב הפיוטית של אוה”ח הוא מהזוהר (בהר סא ע”א).
בעל ‘דגל מחנה אפרים’ מפרש את אוה”ח: מתיקות התורה נובעת מכך שבה מצוי האור שהיה מיועד לצדיקים לעתיד לבוא” וגנזו בתורה. וזהו ושמחת בכל הטוב רצונו לומר שתזכה להֵא אורות של חמשת חומשי התורה” שהאור נגנז בהם.
ובהקשר לארץ ישראל כותב או”ה הקדוש” “שלמות עם ישראל היא רק בארץ החיים” ארץ הקודש” ארץ ישראל. שם יגיע לשלמותו ויוציא לפועל כשרונותיו הרוחניים והנבואיים. וכל זה מתוך שמחה המורה על שלמות (אין הנבואה שורה אלא מתוך שמחה).
“אמר ‘והיה כי תבוא אל הארץ'” והיה – לשון שמחה” להעיר” שאין לשמוח אלא בישיבת הארץ ע”ד אמרו” שיר המעלות בשוב ה’ את שיבת ציון… אז ימלא שחוק פינו” ולשוננו רינה (וכדברי רמ”ק אור הנערב ח”ג סוף פ”ד).
כשם שבלא ארץ ישראל לא תגיע התורה לשלמותה” כן א”י כאורגינזם חי מקפיא את כוחותיו בביטול תורה ומצוותיה” ובּגְלוֹת ישראל מעליה.
ואכן לדעת אוה”ח מבנה התוכחה בפרשתנו בנוי על שלושה חלקים. .1 ביטול תלמוד תורה 2. עבירה על מצוות לא תעשה 3. אי קיום מצוות עשה.
רעיון זה מבוסס על פרק כח א “והיה אם שמוע תשמע בקול ה’ אלקיך (תורה) לשמור – (מצוות ל”ת)” לעשות את כל מצוותיו (מצוות עשה). אז “ונתנך עליון… ובאו עליך כל הברכות”… ובשלילה (כח טו) “והיה אם לא תשמע בקול ה’ אלקיך (תורה)” לשמור (לא תעשה)” לעשות (מצוות עשה). אזי חלילה יבואו הקללות.
וכדברי אוה”ח הקדוש:
התנה הכתוב על שלושה דברים: תלמוד תורה” שמירת מצוות ל”ת” וקיום מ”ע” שצריך שיהיו שלושתם יחד… כאשר יבאר מה שנוגע לכל אחת מהנה” עונש כל אחד בפני עצמו.
בפירושו מוכיח אוה”ח שכל פרשת התוכחה מתחלקת לשלוש קבוצות הנ”ל וכל אחת מבארת עונש מידה כנגד מידה על אי יישומה.
ונסיים בדברי אוה”ח על הפסוק (כו יז) “את ה’ האמרת היום להיות לך לאלקים”” “מדוע ההדגשה היום” כי עומדים הם להיכנס לא”י” וכל הדר בחו”ל דומה כמי שאין לו אלוה (כתובות קי א) והוא אמרו: את ה’ האמרת היום” דווקא כיוון שהיו בארץ המקודשת והגם שהיו בארץ סיחון ועוג” כיון שנכבשה כיבוש רבים ע”פ נביא” נחשבת כארץ ישראל. ולזה האמירם ה’ להיות להם לאלקים להיות לו לעם סגולה… ולתתך עליון… ולהיותך עם קדוש לה’ אלוקיך כאשר דיבר”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
החטא ותיקונו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן