פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > המלחמה בזיוף וירושת הארץ

המלחמה בזיוף וירושת הארץ

אלול ה’תשע”ג בעקבות פרשת כי תצא והפטרתה

א. לתקן את האיפה ואיפה
הרדיפה אחר הצדק שבפרשת שופטים” מתחדדת בפרשתנו” כשהתורה מחמירה את תביעתה – “לא יהיה לך בביתך איפה ואיפה”. אין לזייף במשקולות ובמידות ולהרוויח באמצעים פסולים. פירוש נוסף” עומד על החומרה של איפה ואיפה בין המקומות בתוך ארץ ישראל (כגון ‘מרכז’ מול פריפריה” וכיו”ב). וזה כדרך שפירשו תלמידי הגר”א (שבימים אלה מלאו 204 שנים לתחילת עלייתם לארץ הקודש) שאחד מסימני הקץ המגולה של ראשית צמיחת גאולתנו” הוא תיקון הזיוף ותיקון האפליה שבין מקום למקום (“קול התור” על פי סנהדרין צח א).
ב. למען יאריכון ימיך על האדמה אשר ה’ אלקיך נותן לך
גם בפרשה הקודמת וגם בפרשתנו” סמוך וברור הקשר בין התביעה לחיים על פי הצדק” לבין ירושת הארץ (דברים טז וכה). אריכות הימים אינה דווקא ימים רבים אלא ימים איכותיים” מוסריים. כשם שאמר הנביא ישעיהו – “הלא פרוס לרעב לחמך” ועניים מרודים תביא בית כי-תראה ערום וכיסיתו” ומבשרך לא תתעלם” (ישעיהו נח). ואז “תעלה ארוכתך מאד”. ומצוות כיבוד הורים תוכיח” כי ‘שכרה’ של מצוַות הכרת הטוב ואי כפיות הטובה” הוא שכר אמיתי של נפש מוסרית איכותית – אריכות ימים.
לפיכך אנו” כאומה” כקהילה” כחברה” כמשפחה” וכיחיד – אמורים לבנות את חיינו על גבי קומה מוסרית-חברתית” ואז מאליה תשפיע ירושת הארץ נכון על חיינו” שיהיו איכותיים באמת.
ג. שלטון מוסרי
הצדק והארץ אחוזים זה בזה בחיים הלאומיים והמדיניים של האומה הישראלית. איכות חיינו במדינה” תלויה בצדקתה המוסרית. “כי זה ידוע כי כל מלכות צדק תעמוד” כי הצדק כבניין והעיוות כהריסות” כרגע יפול הקיר” (פירוש ראב”ע” דברים כה). באומות העולם יכול שלטון להסתפק בכוחניות” ביח”צנות ובפוליטיקה נמוכה. אך בישראל – “בגויים לא יתחשב”” ובעיוות – לא מתקיים השלטון.
ימים אלו” הם ימי חשבון נפש” במישור הפרטי ולא פחות – במישור הציבורי. ניכרת בעליל החתירה לתקן עוולות” למנוע אפליות ולקחת אחריות על התנהלות מוסרית של השלטון ומוסדותיו.
אלו גם ימים של זכרון חורבן גוש קטיף” כאשר דממו משום-מה כל נושאי הדגל של זכויות האדם וחירותו… כאשר הפכה התקשורת למערכת ‘שומרת אתרוגים’; כאשר שתקה מערכת המשפט אל מול רמיסת חיי אדם; כאשר מילאו חלקים בחברה הישראלית את פיהם מים והקשו את לבם מול סבלם של אחיהם… ובהקשר הזה” גורל שדרות היה כשל גוש קטיף.
ד. בית כלא אנושי מול חירות אלקית
שאלות המוסר לא מסתכמות בגבולות הצדק הפרטי והחברתי. כאן בארץ הזאת” מלחמת עמלק פותחת בירור נוקב ביותר של שאלות מוסריות בהקשר הלאומי-האלקי (דברים כה). מי שחמל” ופקפק בצדקתו המוסרית של הציווי למחות את עמלק” נתגלה בסופו באכזריותו בשעה שהרג במו ידיו את נוב עיר הכהנים” זהו דואג האדומי” בתורתו החיצונית האטומה לדבר ה’ – הוא המוסר הכולל (מדרש רבה קהלת פרשה ז” יומא כב). כאשר המבט האנוכי האנושי מסרב להיפתח לאופק האלקי” הריהו חנוק בבית כלא צר” עכשווי ומוגבל. אך לא כן – “נצח ישראל לא ישקר” (שמואל טו). ואדרבה” מכוח הרחמים והרגישות המוסרית” נצא לקרב נגד הרשעה והאכזריות העמלקית – בלי שום פקפוק מוסרי שכלי (מלבי”ם שמואל א’ טו” “לרחם” לעומת “לחמול”).
ה. צניעות אמיתית
סמיכות פרשיות הצדק” המשקולות ומלחמת עמלק” מלמדת כי סטייה שלנו מן הצדק” היא הסיבה שאויבינו קמים עלינו” כנאמר “בא זדון ויבוא קלון” (משלי י”א). ורדיפתם אותנו” באה לעורר” לנער” לנקות ולתקן את עצמנו (שמות יט מכילתא” תנחומא דברים כה). לכן אפוא” מצמיד הכתוב לכך – “ואת צנועים חכמה” (משלי שם).
מי שנאמן רוח באמת” מכסה דבר ואינו הולך רכיל (המשך משלי שם). הוא “אינו מפאר אחריו”” אינו עוסק בפרסום” בראוותנות וביחצ”נות” אלא “איש אמונים מי ימצא” (רבנו בחיי כי תצא כ”ד על פי משלי י”ז). זו בדיוק אותה ענווה פנימית” להקשיב מלמטה לקול האלקי מלמעלה” לפתוח את אופקינו המוסריים לקליטת המוסר האלקי” ולהיות מוכנים למסור את הנפש עליו.
ו. למחוק את הפערים
עמלק הוא המזנב בנו את הנחשלים. מפצל בין אלה שמתחת ובתוך הענן” לחלשים שעלולים להיפלט. הוא הלוקח בשבי ומתעלל” והוא הדורש באכזריותו ובאטימותו את שחרור הרוצחים שדם אחינו שפוך על ידם. החולשה המוסרית שבשחרור כזה” אינה תלויה בהסכמים” באילוצים ובלחצים. צריך להבין שדווקא הטלטלות הנסתרות והגלויות ביחס לארץ כולה” מטילות על כולנו אחריות ביחס לריבונותנו על הארץ כולה וירושתנו אותה” ובשמירת נחלת אבותינו ויישובינו” אחינו ואחיותינו בכל אתר. את המוסריות באמת אנחנו מבקשים!
מן הראוי להקשיב לפרשתנו ולתביעתה לחיי צדק במובן הכללי” בכל מרחבי חיינו בארץ חיינו.
ז. הרחיבי מקום אהלך- …אל תיראי
נבואת ישעיהו” בהפטרת פרשתנו” כלולה בתוך שבע שבתות הנחמה” כנגד כל מי שאומרים בטפשותם – “מה אפשר לעשות” (בבא קמא לח). אדרבה” אומר הנביא” עלינו להרחיב ולהאריך את המיתרים ולחזק היתדות. לפרוץ ימין ושמאל (ישעיהו נ”ד). ועל חשש הבריות כי – אם נתרחב בגוף” בבניין” בהתיישבות” בטבע” אזי הרוחניות מה תהא עליה? מוסריות היכן תמצא? אומר הנביא בהמשך – על פי הבנת תורת הנגלה והנסתר של צפת” ר’ משה אלשיך בן דורו של האר”י הקדוש – “אל תיראי כי לא תבושי”. כל שינוי כאן למטה” בהרחבת האחיזה בארץ על כל שכבותיה ומרחביה” בא מתוך הרחבה גנוזה בעולמות עליונים – “יריעות משכנותיך יטו”. ובכל זאת שלא תזוח דעתנו” כי דווקא בגלל ודאות הגאולה “וברית שלומי לא תמוט” – רבים אתגריה” והצורך להצמיח מכוחה של הגאולה הטבעית” את קומותיה המוסריות והרוחניות.
והמרחם האלקי יחוס ויחמול על שארית עמו” ויתן בנו כוחות גדולים ומשימות גדולות לעבדו בלבב שלם” בטהרה ובאמיתיות” למען נחיה וירשנו את הארץ” והיה מחננו קדוש כי ה’ אלקינו מתהלך בקרב מחננו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

שיעור לחיים: כך תעלי על הדרך לבניית הבית המושלם עבורך
Shape-2
שיעור לחיים
מבט חדש על חודש אדר: תורה וקודש – עול או חירות?
Shape-2
חודש אדר5
להתגבר על המרחקים
Shape-2
machon
להשתתף בצרת הציבור
Shape-2
machon
Shape-2
machon
אוהב שלום ורודף שלום
Shape-2
machon
ממשימה למשימה
Shape-2
machon
צדיק טוב וצדיק שאינו טוב
Shape-2
machon
בְּךָ בָּטְחוּ אֲבֹתֵינוּ בָּטְחוּ וַתְּפַלְּטֵמוֹ – שיחה לפורים
Shape-2
machon
וקראתם דרור – שיחה לפרשת כי תשא
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן